Retningslinjer for flyrejse

Som passager har du både rettigheder og ansvar. Det samme gælder for flyselskabet, der transporterer dig. Scandinavian Airlines’ (“SAS”) "befordringsbetingelser" er et omfattende dokument, der beskriver rettigheder og ansvar i forbindelse med din flyrejse.

For at forenkle adgang til vores befordringsbetingelser, har vi udarbejdet nogle få "retningslinjer til flyrejser", som vi håber du kan bruge og vil være nyttige, når du planlægger din næste flyrejse med os.

Retningslinjer for flyrejse

  • En billet eller en rejseplan/kvittering er endegyldigt bevis for transportkontrakten mellem flyselskabet og passageren, der er navngivet på billetten.

  • Du kan overføre din billet til en anden person. Du skal dog kontakte os med en anmodning om overførsel af din billet mindst 24 timer før den planlagte afgangstid, og du skal betale et administrationsgebyr for den ændring, der skal foretages. Da mange flyselskaber ikke tilbyder dig denne mulighed, kan vi kun garantere denne service på vores egne flyvninger. Bemærk venligst, at dette kun gælder for billetter, der er købt til personlig brug, dvs. til formål uden for handel og erhverv. Der henvises til artikel 3.1.2 i vores befordringsbetingelser.

  • Husk altid at medbringe gyldigt id, når du rejser med fly. Det er dit ansvar at indhente alle nødvendige rejsedokumenter og visa. Vi er ikke ansvarlige for eventuelle konsekvenser som følge af din manglende indhentelse af sådanne dokumenter eller visa (artikel 13).

  • Når du booker en flyvning hos os, kan du fortryde inden for 24 timer efter, at bookingen er foretaget. Hvis du allerede har betalt for din billet, vil vi foretage en refusion. Hvis din booking imidlertid er blevet foretaget indenfor 24 timer før din planlagte afgang, tillader vi kun annullering og refundering, hvis du ringer til os mindst 12 timer før din planlagte afgang.

  • Hvis du har lavet en åbenlys fejl i forbindelse med din booking via vores website, tilbyder vi dig muligheden for at ændre fejlen inden for 24 timer fra det tidspunkt, hvor fejlen blev begået. Hvis fejlen begås i forbindelse med en flyvning, der skal finde sted mindre end 24 timer fra bookingtidspunktet, skal du omgående underrette os.

  • Du bør altid vælge den pris, der passer bedst til dine behov. Nogle billetter sælges til rabatpriser, som kan være helt eller delvist ikke-refunderbare. Du kan også ønske at sikre, at du har en passende forsikring til at dække tilfælde, hvor du bliver nødt til at afbestille din billet (artikel 3.1.3).

  • For rejseplaner, som omfatter en transfer og flyskift eller opdeling af rejseplanen i flere bookinger med separate billetter, kan det til tider resultere i en lavere samlet pris end købet af en samlet billet. Passagerer bør dog være opmærksomme på, at samlet rejse på separate billetter kan forårsage vanskeligheder, for eksempel, i tilfælde af forsinkede tilslutningsfly.

  • Ved rimelig udøvelse af vores eget skøn kan vi nægte at transportere dig eller din bagage, hvis du ikke overholder vores forordninger og/eller gældende love (artikel 7.1).

  • Du skal betale et gebyr for transport af bagage ud over den gratis tilladte bagage (artikel 8.2). Bemærk venligst, at vi kan nægte at acceptere bagage, medmindre det er korrekt og sikkert pakket, ikke indeholder forbudte genstande, eller genstande, som vi anser for uegnede til transport. Du bedes kontakte os inden din rejse, hvis du har nogen spørgsmål vedrørende accept af bagage (artikel 8.3).

  • Du må kun have ét stykke håndbagage. Denne begrænsning er vedtaget for at give dig en mere behagelig og sikker flyvning, og også for at forhindre skade på andre passagerer. Bagagerummene ovenover er beregnet til jakker og genstande, som hverken er tunge eller store (artikel 8.7.1).

  • Passagerer må kun transportere små mængder af væsker i deres håndbagage. Disse væsker skal være i individuelle beholdere med en maksimal kapacitet på 100 ml hver og pakket i en gennemsigtig plastikpose (EU’s sikkerhedsregler).

  • Flyselskabet er erstatningsansvarlig for skade på indchecket bagage. Med hensyn til håndbagage er vi dog ikke erstatningsansvarlige for skade, medmindre en sådan skade skyldes vores uagtsomhed. Håndbagage er i din besiddelse, hvilket gør det muligt for dig selv at passe på den under din flyvning (artikel 15.2.1).

  • Check-in-frister kan variere fra lufthavn til lufthavn. Vi underretter dig om check-in-fristen for din første flyvning med os. For eventuelle efterfølgende flyvninger på din rejse, skal du selv orientere dig om check-in-fristerne. Beregn god tid til at overholde de angivne check-in-frister (artikel 6.1.1).

  • Du skal være til stede ved boarding-gaten senest på det tidspunkt angivet af os (artikel 6.1.3).

  • Vi kan annullere det sæde, der er reserveret til dig, hvis du ikke ankommer til boarding-gaten til tiden (artikel 6.1.4).

  • Flyvetider, der vises i flyveplanerne, kan ændre sig mellem datoen for udgivelse og den egentlige dato, hvorpå du rejser. Vi vil dog bestræbe os på at underrette dig om sådanne ændringer i god tid før din rejse. Derfor er det vigtigt, at du giver os kontaktoplysninger, når du foretager din booking (artikel 9.1).

  • Hvis du oplever nægtelse af boarding på grund af overbooking, lange forsinkelser eller annulleringer, beder vi dig om at kontakte vores lufthavnspersonale i lufthavnene. Du har ret til at modtage en skriftlig meddelelse om dine rettigheder som passager under sådanne omstændigheder, og vi vil give dig en sådan kompensation og service, som du er berettiget til i henhold til EU-forordning 261/2004.

  • Med hensyn til vores erstatningsansvar i forbindelse med personskade, tingskade, tab og forsinkelser, anbefaler vi, at du læser artikler 9 og 15 i vores generelle befordringsbetingelser eller kontakter kundeservice for rådgivning.

  • Vi accepterer ikke transport af "uledsagede børn", hvis vi på tidspunktet for check-in har grund til at tro, at vi måske ikke er i stand til at stoppe ved destinationen på grund af vejrforhold eller eventuelle andre usædvanlige omstændigheder. Formålet med denne regel er at give børn, der rejser alene en sikker og behagelig flyvning med os. Når du ledsager et uledsaget barn til lufthavnen, skal du altid vente i lufthavnen, indtil flyvningen er afgået.