søg

FORSLAG

  • loader Der er ikke mere indhold at vise

Your reason for traveling is our reason for making traveling more sustainable

Vi står over for store fælles udfordringer i forhold til den globale klima- og miljøpåvirkning. SAS påtager sig naturligvis sin del af ansvaret og arbejder på, at vi fortsat skal kunne rejse, mødes og opleve andre kulturer. Alle dele af SAS er præget af, at vi arbejder for at gøre rejsen mere bæredygtig. Lige fra jagten på innovative tekniske løsninger, til små vigtige forbedringer på hverdagsniveau. Vi tager sammen mange skridt i den rigtige retning. Derfor har vi i SAS startet en række forskellige projekter og initiativer for at gøre vores rejser mere bæredygtige. Nogle af dem kan du læse om på denne side. Se den fuldstændige rapport her; SAS-koncernens bæredygtighedsrapport 2017–2018 (engelsk).

På vej mod en mere bæredygtig rejse

Kun ved at sætte ambitiøse målsætninger kan vi skabe forandring. SAS har derfor opstillet en række krævende mål, som vi arbejder på at nå, både på kort og på langt sigt.

Vi arbejder aktivt på at mindske vægten om bord, forbedre og gennemgå alle forbrugsmaterialer om bord, men de største investeringer sker i nye, moderne og mere energieffektive fly. Desuden har SAS og Airbus i 2019 underskrevet en hensigtserklæring omkring forskning i at udvikle eldrevne fly. Det er første gang, et flyselskab starter et projekt sammen med en flyproducent for at indføre elfly til kommerciel brug i stor skala. Samarbejdet med f.eks. Preem og Air BP kommer til at betyde, at der bliver adgang til mere biobrændstof, som udleder ca. 80 procent mindre CO2 end fossile flybrændstoffer.

Målet på langt sigt er en klimaneutral flyrejse. På vejen derhen har vi, i SAS, en række delmål.

For at give nogle eksempler:

  • I 2020 har vi mindsket vores udledning af klimapåvirkende CO2 pr. passager og kilometer med 20 procent i forhold til 2010.
  • I 2030 skal den samlede klimapåvirkende CO2-udledning være reduceret med 25 procent i forhold til 2005.
  • I 2030 skal det, der svarer til hele vores indenrigstrafik i Skandinavien (2018: 17 procent), operere på biobrændstof.
  • I 2030 skal støjen være reduceret med 50 procent i forhold til 2010.
  • I 2050 skal vi have sænket vores klimapåvirkende CO2-udledning med mere end 50 procent i forhold til 2005. Det er et mål, som er mere ambitiøst end det, der er opstillet af IATA, International Air Transport Association.

Nye, mere effektive fly

SAS investerer stort i nye fly. Det betyder mere behagelige rejser, men frem for alt betydeligt lavere klimapåvirkende udledninger.

SAS og Airbus udvikler elfly sammen

SAS har i årtier arbejdet på at mindske miljøpåvirkningen. I maj 2019 tog vi et historisk skridt ved at indlede et samarbejde med flyproducenten Airbus med det mål at skabe betingelser for el- og hybridteknik til kommerciel flyvning i stor skala.

Biobrændstof, broen til fossilfri rejser

Biobrændstof til fly er en effektiv metode til at mindske udledningerne, som påvirker klimaet, fra eksisterende fly. I SAS bruger vi nu omkring 100 tons biobrændstof om året. Det er kun en lille del af vores årlige forbrug, men det vil vi gerne øge radikalt. Blandt andet gennem et samarbejde med vores eksisterende og fremtidige brændstofleverandører, eksempelvis Air BP og Preem.

CO2-kompensation for udledninger, vi endnu ikke kan nedbringe med den teknik, der findes i dag

I SAS arbejder vi intensivt på, at flyrejser skal udlede så lidt CO2 som muligt. Mens vi venter på at kunne tilbyde helt CO2-neutrale rejser, kan vores rejsende vælge at CO2-kompensere for deres rejser. For vores EuroBonus-medlemmer og ungdomsrejsende CO2-kompenserer vi automatisk alle billetter

Tørvask – en god nyhed for miljøet

Det er vigtigt, at vi holder vores fly rene, men ikke på bekostning af miljøet. Vi har derfor introduceret en ny og mere bæredygtig måde at vaske vores flyflåde på. Den indebærer, at der kun skal bruges helt ned til 60 liter vand til at vaske et helt fly.

Vægt – hvert kilo betyder noget

Det er egentlig meget enkelt. Jo færre kilo vi skal transportere, jo mindre brændstof skal der til. I SAS arbejder vi hver dag på at finde løsninger for at mindske vægten ombord på vores fly.


Bæredygtighed er en integreret del af SAS

Vi mener, at luftfart spiller en vigtig rolle med hensyn til at forbinde samfund, kulturer og mennesker på en tidseffektiv måde. Vi er derfor nødt til at gøre flytrafik mere bæredygtig ved at reducere vores CO2-aftryk og øge vores indvirkning på samfundet. Den skandinaviske befolkning lægger stor vægt på bæredygtighed, og det motiverer os til at overgå de klimamål, der er fastsat af IATA, på vores rejse mod bæredygtighed. Alle bæredygtige handlinger tæller. Skridt efter skridt.

EuroBonus-medlemmer er et skridt foran på vejen mod en bæredygtig rejse

Vores kunder rejser til nye steder, lærer nye ting og udforsker nye kulturer. Mange deler samtidig et fælles ønske om at kunne rejse på en mere bæredygtig måde.
Derfor, som et skridt på vejen mod en mere ansvarlig rejsemåde og for at give et unikt tilbud til vores EuroBonus-medlemmer, CO2-kompenserer vi alle vores EuroBonus-medlemmers rejser med SAS med virkning fra 1/2 2019. Hvis ikke, du allerede er medlem af EuroBonus, er tiden inde til at tilmelde dig nu.

Hos SAS har vi forpligtet os til at reducere vores negative miljøpåvirkning, og på denne rejse tæller hver eneste tiltag – både store og små. Vi investerer i nye fly, der reducerer brændstofforbruget, teknologiske fornyelser og intelligente løsninger. Vi stræber efter at være blandt de førende flyselskaber hvad angår udviklingen af en bæredygtig rejsemåde - og CO2-kompensation er ét af mange skridt på denne rejse. Alle SAS Ungdomsbilletter er også CO2-kompenseret, og alle vores kunder kan fortsat vælge at CO2-kompensere deres rejse efter eget valg.

Mål

“… vi har sat et nyt mål om at reducere vores samlede CO2-udledning med 25 % i 2030 sammenlignet med grundåret 2005 … vi forventer, at omkring halvdelen af denne reduktion vil blive opnået gennem udskiftning af flåden og andre forbedringer, og resten gennem indførelse af biobrændstoffer”

Resultater

  • 13,3 % reduktion i CO2-udledning per passagerkilometer siden 2010
  • 1,4 % reduktion i CO2-udledning per passagerkilometer siden FY2017
  • 15-18 % lavere udledninger med det nye fly A320neo sammenlignet med det fly, som det erstatter.
  • 23+ års bæredygtighedsrapportering
     

SAS-koncernens bæredygtighedsrapport 2017-2018 (engelsk)

Fornyelse af flåde

En integreret del af SAS’ strategi er at udskifte ældre fly med nyere – en vigtig del mht. at reducere udledninger og nå vores ambitiøse bæredygtighedsmål. A320neo, som blev introduceret i 2018, reducerer brændstofforbruget og forbundne udledninger med ca. 15-18 % sammenlignet med det fly, som det erstatter.

Airbus 320neo, som vil operere på kortdistanceflyvninger, er takket være dets større motorer og sharklet-vingespidser det meste miljøvenlige valg på disse strækninger. Kabinerne i Neo er mere lydløse end nogensinde før og oplyst med læselys, og de giver dig en langt bedre oplevelse sammenlignet med det klassiske Airbus-fly.

SAS’ strategi er at udskifte ældre fly med nyere

Biobrændstof 

Inden 2030 er det også vores mål at anvende biobaseret flybrændstof svarende til vores samlede forbrug for vores indenrigsflyvninger. Med det formål at hjælpe med at fremme storstilet udvikling af biobrændstoffer underskrev vi en hensigtserklæring med Preem om potentielt at dække 10-12 % af vores samlede brændstofbehov inden 2023.

Flytrafik er ansvarlig for cirka 2 % af verdens samlede CO2-udledninger. 

SAS modtager regelmæssigt leverancer af biobrændstof fra AirBP, og luftfartsselskabet har underskrevet en hensigtserklæring vedrørende potentielt fremtidige leveringer af biobrændstof med brændstofleverandøren Preem.

Bæredygtige flybrændstoffer

CO2-kompensation

CO2-kompensationsprogrammet er et af flere af SAS’ miljø- og bæredygtighedsinitiativer, der fokuserer på reduktion af CO2-udledninger.

SAS CO2-kompenserer for alle vores egne forretningsrejser, alle ungdomsbilletter og alle vores EuroBonus-medlemmers rejser på SAS-fly, og vi tilbyder alle andre passagerer den samme mulighed.

SAS’ CO2-kompensation håndteres af deres partner, Natural Capital Partners, en virksomhed der fokuserer på vedvarende energi.

SAS har også et partnerskab med andre organisationer, inklusive det svenske skilandshold, som vil kompensere for deres CO2-aftryk ved at købe biobrændstof, når de rejser. 

Mere information om, hvordan du beregner dine udledninger