Mad og drikkevarer

Du kan købe snacks og drikkevarer ombord på de fleste fly fra menuen, som du finder i sædelommen. Kaffe og te er altid gratis.

Måltider og snacks ombord

Du får gratis måltider og snacks, når du flyver på SAS Plus og SAS Business. Hvis du rejser på SAS Go, kan du købe snacks, drikkevarer og lette måltider fra vores menu ombord (PDF, 866KB)

Godt at vide

  • Mulighederne for mad og drikkevarer afhænger af destination, flyvetid og tidspunkt på dagen.

  • Af driftsmæssige årsager tilbydes der ikke mad og drikkevarer ombord på vores korteste flyvninger.

  • På flyvninger til/fra Asien og Nordamerika, er måltider gratis for alle rejsende.

Babymad

Du kan medbringe så meget babymad (f.eks. mælkeerstatning og babymad på glas) og særlig diætkost, som du har brug for til flyrejsen.

Børnemåltider

  • Du kan forudbestille børnemåltider på flyvninger over 80 minutter inden for Europa, når du flyver på SAS Plus samt alle rejseklasser til resten af verden.

  • Morgenmad er den samme for børn og voksne.

  • Børnemenuer' er kun tilgængelige på flyvninger, der afgår efter kl. 9.01.

  • Måltider skal bestilles 24 timer før afgang ved at kontakte SAS Customer Service, når du rejser på SAS Business eller SAS Plus.

  • Når du rejser på SAS Go til/fra Asien og Nordamerika, kan du anmode om dit særlige måltid online.

Specialmåltider

På visse flyvninger kan du vælge et måltid blandt en række særlige kosttyper. Specialmåltider skal bestilles 24 timer før afgang ved at kontakte SAS Customer Service.

  • Når du rejser på SAS Go til/fra Asien og USA, kan du nu anmode om et særligt måltid online.

  • Folk, der rejser på SAS Business og SAS Plus, bedes kontakte SAS Customer Service for at bestille et særligt måltid.

Specialmåltider er tilgængelige på flyvninger:

  • Til og fra Asien og Nordamerika.

  • Gælder rejsende på SAS Plus på flyvninger på 80 minutter eller mere inden for Europa eller til Beirut.

Specialmåltidet bliver automatisk afbestilt, hvis flyvningen ændres, aflyses, ombookes eller passagernavnet ændres. Det er vigtigt at bestille et nyt specialmåltid.

Politik om nødder/fødevareallergi

SAS tager hensyn til rejsende med fødevareallergier og serverer ikke jordnødder, herunder produkter og måltider, der indeholder jordnødder, på SAS-flyvninger.

Ingen allergenfri flyvninger

Vi håndterer, tilbereder og serverer måltider og snacks ved brug af en række andre forskellige ingredienser, herunder fødevareallergener, og vi kan ikke garantere en allergenfri flyvning eller forhindre andre rejsende i at medbringe deres egen mad, der kan indeholde allergener.
Vi råder dig med allergi til at medbringe din egen medicin og til at konsultere din læge, inden du rejser.

Informer kabinepersonalet

Hvis du lider af jordnøddeallergi, bedes du gøre vores kabinepersonale opmærksom på det ved ombordstigning, så vi kan tage de nødvendige forholdsregler og bede andre passagerer om ikke at spise jordnødder/jordnøddebaserede produkter under flyvningen.

SAS kan ikke garantere, at andre rejsende overholder ovenstående.

Når du rejser på Business Class til Asien eller Nordamerika, kan du vælge et måltid på forhånd for at sikre, at du får dit foretrukne hovedmåltid ombord.

Vi gør vores bedste for at imødekomme dit valg af måltid. Hvis din booking af en eller anden grund bliver ændret, efter du har valgt et måltid, skal du vælge måltidet igen, da dit valg af måltid ikke overføres til din nye flyvning.

Vælg dit måltid på forhånd op til 24 timer før afgang

Du kan forudbestille et måltid til din flyvning og få information om de måltider, der tilbydes på flyet, under Mine bookinger.

Bemærk, at du ikke kan ændre måltidet, når du først har valgt.

  • Hvis du ændrer sæde i samme kabine på samme fly, påvirker det ikke dit valg af måltid. Du skal blot huske at fortælle kabinepersonalet, at du har skiftet sæde, så de serverer det rigtige måltid for dig.

  • Nogle gange kan måltidet blive ændret med kort varsel af driftsmæssige årsager. Vi gør altid vores bedste for at servere det måltid, du har valgt, og hvis det ikke er muligt, serverer vi et tilsvarende måltid.

  • Hvis du beslutter dig for at ændre dit forudbestilte måltid ombord, kan vi ikke garantere, at et tilsvarende måltid vil være tilgængeligt. Vi vil dog gøre vores bedste for at imødekomme din forespørgsel.

  • Hvis din flyvning ændres, er det ikke sikkert, at vi kan imødekomme dit valg af måltid. I så fald tilbyder vi dig et alternativt måltid ombord på flyet.

  • Du kan også vælge et måltid ombord, selvom du ikke har valgt det på forhånd. Dog skal du være opmærksom på, at måltidsudvalget afhænger af tilgængeligheden ombord.

Fødevarestyrelsens kontrolrapport