Vi anvender cookies til at gøre din oplevelse så god som mulig. Ved at anvende dette websted accepterer du vores cookie-politik

Assistance

Særlig assistance

Hos SAS skal alle føle sig velkomne, når de rejser med os. Derfor gør vi alt for at gøre din rejse så nem, sikker og behagelig som muligt, uanset dine behov eller evner.

Vi offentliggør information om den service, som vi tilbyder rejsende med særlige behov og begrænset mobilitet i henhold til sikkerhedsbestemmelserne og EU-forordning 1107/2006. EU-forordning 1107/2006

Nedsat mobilitet

Hvis du har begrænset mobilitet, kan vi tilbyde dig særlig assistance inden, under og efter din rejse.

  • For at garantere den bedst mulige service skal du kontakte SAS Sales & Service mindst 48 timer før afgang. Hvis du informerer os senere end 48 timer før, kan vi ikke garantere assistance.

  • Du kan gratis tage en kørestol eller et gangstativ med ombord. Dette skal bestilles senest 48 timer før afgang. 
Tak for dit spørgsmål! Det er vores mål at besvare dit spørgsmål i løbet af 24 timer.
Formularen blev desværre ikke sendt. Prøv venligst igen senere.

Hvis ja, angiv kørestolens dimensioner

* Type assistance:

WCHC (kabine)
Den rejsende har ingen førlighed og kræver kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin og til/fra sit sæde.

WCHR (rampe)
Den rejsende kan selv gå op/ned ad trin og til/fra sit sæde. Han/hun kræver en kørestol til/fra flyet.

WCHS (trin)
Hvis den rejsende ikke selv kan gå op/ned ad trin, men kan gå til/fra sit sæde. Han/hun kræver kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin.



 

  • Hvis du har et fysisk hjælpemiddel eller udstyr, som kræver ekstra plads på grund af dets vægt eller størrelse, bedes du give os besked, når du booker din rejse.

  • Afhængigt af flytypen kan der være begrænsninger på den type udstyr, som du kan tage med ombord. Af sikkerheds- og andre årsager skal vi nogle gange skifte fly til en planlagt flyvning. Hvis dette påvirker din mulighed for at rejse med et fysisk hjælpemiddel eller andet udstyr, vil vi tilbyde dig en anden flyvning.

Hvis du har aftalt et mødested for særlig assistance, skal du være der to timer før afgang. Medmindre andet er aftalt skriftligt, skal du ankomme til check-in-skranken mindst én time før afgang.

Vi gør alt, hvad vi kan for at gøre det så behageligt for som muligt, og vores kabinepersonale kan hjælpe dig med det meste. Her er, hvad du kan forvente, når du rejser med os:

  •  Kabinepersonalet på SAS-fly kan ikke hjælpe dig personligt med ting såsom:
    • at løfte eller bære dig
    • at hjælpe dig med dine måltider
    • at administrere eller overvåge din indtagelse af medicin
    • at assistere med toiletbesøg

  • Udstyr på langdistancefly (A330/A340-fly):
    • Der står en særlig kørestol til rådighed for rejsende med begrænset mobilitet til ture til/fra toilettet.
    • Der er mindst et tilgængeligt toilet ombord, der er udstyret med særlige håndtag for at gøre det nemmere at bevæge sig omkring.  
       
  • Udstyr på indenrigsruter og europæiske ruter:
    • Ingen særlig kørestol tilgængelig
    • Toiletter er standardstørrelse og udstyret med et særligt håndtag for at gøre det lettere at bevæge sig rundt.


Helbredsmæssige tilstande

Visse helbredsmæssige tilstande kræver forudgående besked og lægelig godkendelse inden din rejse. Vi har udspecificeret alt, du bør vide, her. 

  • Alle rejsende skal opfylde visse generelle sundhedsmæssige kriterier for at flyve med os. Du kan kontakte SAS Sales & Service vedrørende generelle spørgsmål om vores helbredsmæssige kriterier.

  • Hvis du er alvorligt syg eller har kræft, skal din læge udfylde en MEDIF-formular (formular om helbredsoplysninger) og godkende din rejse på forhånd.  Kontakt SAS Medical Sales for hjælp

  • Visse medicinske behandlinger, helbredstilstande, typer kemoterapi og kirurgiske indgreb kan gøre det farligt for dig at flyve. Hvis du flyver til eller fra lægebehandling i udlandet, gælder visse kriterier. Kontakt SAS Medical Sales for mere information

  • Hvis det ved check-in eller ved gaten vurderes, at du er for syg til at rejse, kan du nægtes adgang til flyet.

 

Patienttransport

Hvis du er blevet syg eller skadet og skal rejse, vil vi gøre alt, vi kan, for at garantere dig en sikker og behagelig flyvetur.

  • Vi kan yde assistance med det følgende:
    • Helbredsoplysninger (MEDIF) på bookingen og et helbredscertifikat giver dig mulighed for at flyve med SAS
    • Arrangere ekstra benplads, hvis du har en benskade
    • Installere godkendt, batteridrevet medicinsk udstyr ombord, om nødvendigt
    • Installere ekstra ilt til brug ombord på flyet, om nødvendigt

  • For at garantere den bedst mulige service skal du kontakte SAS Sales & Service mindst 48 timer før afgang.

  • Inden du kontakter SAS Medical Sales, bedes du sikre dig, at din rejse- eller sygeforsikring dækker din hjemrejse. Hvis den gør, skal du først kontakte forsikringsselskabet.

  • Hvis du lider af en helbredstilstand, skal SAS-læger altid godkende rejsen. Lægegodkendelser udstedes på hverdage mellem kl. 9.00 og 12.00.

Ilt

Hvis du har brug for medicinsk ilt, kan du enten medbringe dine egne tanke (på visse flyvninger) eller lade os arrangere det for dig. Du skal blot informere os på forhånd.

Medbring din egen ilt

  • Hvis du har brug for ilt eller andet kritisk medicinsk udstyr til og fra dit fly eller ombord på flyet, kan du medbringe det gratis.

  • Hvis du medbringer din egen ilt, skal du tilføje det i din booking senest 48 timer før afgang samt informere SAS Medical Sales om antallet af tanke, som du medbringer.

  • Iltbeholdere må ikke veje over 5 kg. Tanke og tilbehør skal være stødsikre, så indholdet ikke utilsigtet frigives ved en påvirkning udefra.

  • Du må ikke tage flydende ilt med ombord på flyet.


Bestilling af ilt

  • Vi kan mod gebyr levere medicinsk ilt fra AGA, hvis du bestiller det senest 48 timer før afgang. Bare udfyld en MEDIF-formular.  Kontakt SAS Medical Sales for hjælp

 

Pris for installering af ekstra ilt

Langdistance fly 2492 DKK/3031 NOK/3300 SEK/335 EUR/368 USD
Inden for Skandinavien/Europa:  1115 DKK/1357 NOK/1480 SEK/150 EUR/165 USD

Priserne gælder for hver strækning og kun for fly betjent af SAS.


Rejse med en medhjælper

Det bør være sikkert og behageligt for alle at rejse med os. Derfor skal du ved visse typer funktionsnedsættelse rejse med en medhjælper, når du flyver med os.  

  • Du skal rejse med en medhjælper, hvis du:
    • er blind og døv
    • har mentalt eller fysisk handicap
    • er afhængig af lægehjælp ombord
    • ikke er i stand til at forstå og reagere på sikkerhedsanvisninger fra kabinepersonalet
       
  • En medhjælper eller omsorgsperson er en person, som er ansvarlig for din komfort og velbefindende, når du går ombord og forlader flyet, din generelle sikkerhed på flyvningen og nødassistance i tilfælde af evakuering. Denne person skal være 18 år gammel eller derover og skal sidde ved siden af dig.

  • Afhængigt af antallet af kabinepersonale på hvert fly og antallet af rejsende, som kræver assistance, kan et medlem af personalet fungere som din medhjælper. Bemærk dog, at vi i dette tilfælde ikke kan hjælpe dig med personlig pleje.
  • Kabinepersonalet på vores SAS-fly vil ikke være i stand til at hjælpe dig personligt med ting såsom:
    • at løfte eller bære dig
    • at hjælpe dig med dine måltider
    • at administrere eller overvåge din indtagelse af medicin
    • at assistere med toiletbesøg 



 

  • For at være sikker på at du får den assistance, som du har brug for, bedes du informere SAS Sales & Service om dine behov, når du booker din billet.

  • Når du rejser med en medhjælper, skal du foretage en reservation for et ekstra sæde.

Reservér et ekstra sæde

Her er alt, du har brug for at vide, hvis du rejser med en medhjælper eller har brug for et ekstra sæde.
 

Reservation

  •  Kontakt SAS Sales & Support for at reservere et ekstra sæde

  • De fleste pladser ved midtergangen har bevægelige armlæn (undtagen i den første række).

  • Af sikkerhedsårsager kan du ikke reservere et sæde ved en nødudgang.
     


Seler ombord

Seler, som er godkendt ombord, omfatter:

  • Crelling-sele
  • CARES-flysikkerhedssele udviklet til børn

Ledsagerdyr

Hvis du har et ledsagerdyr, kan du altid tage det med ombord gratis.

Kompensation

Hos SAS behandler vi dine personlige ejendele med den største omhu. Hvis et hjælpemiddel til handicappet eller anden form for fysisk hjælpemiddel beskadiges eller går tabt under din rejse, vil vi gøre vores yderste for at hjælpe dig.

  • Du kan søge om kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler.

  • Kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler gives i overensstemmelse med SAS' vilkår og betingelser for transport. Bemærk venligst, at vi ikke yder kompensation for skrøbelige eller værdifulde genstande.


Ros og kritik

Fik du den assistance, som du havde brug for, eller er der noget, som vi kan gøre bedre? Hvis du har kommentarer eller bekymringer ved din rejse, bedes du fortælle os det.

Please login to use this functionality.


Hvis du ønsker at klage, bedes du kontakte vores kundeserviceteam på contacttoflysas@sasair.com. Der findes mere information om vores klageprocedurer i ovenstående formular.

Hvis du af en eller anden årsag ikke er fuldt tilfreds med vores afgørelse, kan du indgive din klage til enhver af de godkendte Alternative Dispute Resolution udbydere, der findes i EU-landene. Der er blevet oprettet en online dispute resolution platform af Den europæiske kommission, der giver nem adgang til alternative dispute resolution (ADR).

Skønt SAS ikke er en del af noget ADR-organ, så efterlever SAS de afgørelser, der træffes af ADR-organer, som er godkendt af medlemslandene.