Administrér personoplysninger

Vi har opdateret vores vilkår og betingelser samt vores fortrolighedspolitik. Vi 'giver dig også bedre muligheder for at få adgang til dine personoplysninger og forstå, hvordan de bruges. Nedenfor kan du læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger og holder dem sikre.

Administrér personoplysninger

Hvorfor sas behandler dine oplysninger

SAS behandler dine personoplysninger for at levere de rejsetjenester, du har købt, sørge for, at din bagage ankommer på din destination, og håndtere eventuelle problemer i forbindelse med din tur. Vi også bruger disse oplysninger til at forbedre vores produkter og tjenester. Oplysningerne er baseret på din bookingreference og behandlet i overensstemmelse med IATA's standard-PNR (passenger name record). Når du har gennemført din rejse, sletter vi dit pasnummer, men vi gemmer bookingreferencen til fremtidig henvisning.

Oplysninger behandlet af leverandører

SAS samarbejder med en række leverandører, inklusive lufthavne, leverandører til håndtering på jorden, rejsebureauer, IT-serviceleverandører, myndigheder og andre service leverandører såsom kontaktcentre, hoteller og transportvirksomheder. Ydermere kan information om SAS’ tilgængelig flyvninger og sæder tilgås af rejsebureauer fra hele verden gennem globale distributionssystemer såsom Amadeus, Abacus og Travelport. GDPR gælder også for disse systemer.

Leverandører behandler dine personoplysninger i overensstemmelse med en databeskyttelsesaftale (data protection agreement, DPA) eller dataudvekslingsaftale (data exchange agreement, DEA). Dine oplysninger kan kun bruges i forbindelse med tjenester, du har købt.

Hvor sas gemmer personoplysninger

Personoplysninger vedrørende rejsende opbevares i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Letland, Polen, Indien og USA.

Hvorfor sas behandler dine oplysninger

SAS behandler dine personoplysninger, så du kan få fordele og tjene og bruge EuroBonus-point på belønninger. Vi også bruger dine oplysninger til at sende dig personlige tilbud og identificere dig i hele rejsekæden, så vi kan tilbyde dig relevante fordele og information. Vi samarbejder også med en række partnere, som også behandler dine personoplysninger, så du kan optjene og bruge point uden for SAS.

Oplysninger behandlet af sas

  • Information, du indsender, når du bliver medlem af EuroBonus og/eller opdaterer din EuroBonus-konto

  • Rejsehistorik

  • Oplysninger indsamlet af partnere vedrørende køb, flyforbindelser, hotelophold, biludlejning

  • Oplysninger om andre køb eller aktiviteter, der berettiger dig til at tjene eller bruge EuroBonus-point hos partneres fysiske/online forretninger

  • Demografiske oplysninger fra partnere

  • Offentligt tilgængelige oplysninger fra eksterne kilder

  • Oplysninger om onlineadfærd (når du accepterer vores cookiepolitik

  • Information om kundeservice og rejseforstyrrelser

  • Personoplysninger, der oprettes af SAS baseret på dataanalyse

  • Pointsaldo, antal årligt optjente point, udløbsdatoer, co-brand-information

Oplysninger behandlet af partnere

Navn, adresse, telefonnummer, e-mail, medlemsniveau

Hvor sas gemmer personoplysninger

Personoplysninger vedrørende EuroBonus-medlemmer opbevares i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Letland, Polen, Indien og USA.

Hvorfor sas behandler dine oplysninger

SAS behandler dine personoplysninger for at gøre din rejse lettere, levere de rejsetjenester, du har købt, og give dig personlige tilbud. At give SAS dine personoplysninger gør det lettere for dig at bruge SAS’ digitale tjenester (gennem udfyldte reservationsdialoger, rejsehistorik, etc.).

Du kan til enhver tid til- eller afmelde modtagelsen af personlige tilbud. Hvis du fravælger, vil dine personoplysninger ikke længere blive behandlet med henblik på personlige tilbud.

Oplysninger behandlet af sas

  • Navn, e-mailadresse

  • Oplysninger om flyvning (booket og gennemført rejse)

  • Information om købte tillægstjenester

  • Hvis du vælger at modtage personlige tilbud, behandler SAS også:

  • Data analyseret for at bestemme købsadfærd og præferencer

  • oplysninger og evalueringsmodeller fra tredjeparter (Mosaic, Google Analytics)

  • personlig markedsføring baseret på information, du har givet til SAS

Hvor sas gemmer personoplysninger

Personoplysninger vedrørende ejere af SAS-konto opbevares i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Letland, Polen, Indien og USA.

For virksomheder, der er medlemmer af SAS’ Virksomhedsprogram, behandler SAS personoplysninger fra virksomheden for at levere rejsetjenester. SAS deler også oplysninger om rejsende med virksomheden. Dette omfatter oplysninger om, hvem der har rejst hvorhen og hvornår, og hvilke tjenester de har købt.

Oplysninger behandlet af sas

  • Personlige detaljer: navn, e-mail, telefonnummer

  • Rejseinformation: oplysninger om flyvning (reserveret og gennemført rejse), købte tillægstjenester

  • SAS Travel Pass: produktinformation, rejsehistorik, betalingsoplysninger

Hvor sas gemmer personoplysninger

Personoplysninger vedrørende virksomhedsrejser opbevares i Norge, Danmark, Sverige, Letland, Indien og USA.

Hvorfor sas behandler følsomme oplysninger

Følsomme oplysninger er oplysninger vedrørende en persons fundamentale rettigheder og friheder, som, hvis de behandles, kan begrænse vedkommendes rettigheder og friheder. SAS behandler følsomme oplysninger, der leveres af rejsende, for at kunne levere den samme service til alle rejsende og levere de købte tjenester. Det betyder, at SAS også deler følsomme information med tredjeparter under rejsen. Disse oplysninger kaldes SSR (special service request)-information, og de følger en IATA-standard, der bruges i hele luftfartsbranchen.

Følsomme oplysninger behandlet af sas

  • Behov for kørestol, båre eller seng i lufthavnen og/eller under flyvningen

  • Behov for lægemidler og egnethed til rejsen

  • Handikap (fysisk/mental) og behov for assistance og/eller servicedyr

  • Specialmåltider baseret på medicinske behov eller religiøs overbevisninger

  • Passagerer der rejser inkognito eller i varetægt

  • Rejsende som er udvist

Hvorfor sas bruger cookies

En cookie er en lille tekstfil, der indeholder information, som opbevares på din computer eller enhed. SAS bruger cookies til at forbedre din oplevelse, når du bruger SAS’ site.

Én type cookie opbevarer en fil permanent på din computer. Denne cookie bruges til at tilpasse websitet baseret på dine valg og historik.

En anden almindelig form for cookie er sessionscookien, der sendes mellem din computer og serveren for at indsamle information. Sessionscookies gemmes ikke, når du lukker din webbrowser. Læs mere om, hvordan cookies fungerer på allaboutcookies.org.

Vi arbejder altid på at forbedre vores site ved at analysere brugeradfærd gennem værktøjer såsom Google Analytics og Adobe Analytics.

De cookies sas primært bruger

  • Markedsvælgerinformation (land og sprog) for at føre dig til det senest besøgte domæne

  • Standardværdier for CEP (complex event processing) baseret på din seneste søgning eller valgte marked

  • Indlogget brugersessions-ID for enkelt login

  • Forretningsoplysninger for at fortsætte reservationsstrøm og omdirigeringer


Adfærdsbaseret onlineannoncering

Adfærdsbaseret onlineannoncering er en måde til at vise annoncer på de websites, som du besøger, og gøre dem mere relevante for dig og dine interesser.

Du kan administrere dine præferencer i vores cookiepolitik

Information og træning

SAS’ personale har modtaget information og gennemgået træning i GDPR. SAS’ leverandører er også blevet informeret om det nye GDPR-regulativ.

GDPR-overholdelse

SAS har en udpeget databeskyttelsesansvarlig og databeskyttelsesambassadører i hele organisationen for at sikre, at alle personoplysninger behandles i overensstemmelse med GDPR.

Underretning om brud på fortroligheden af oplysninger

SAS vil informere dig og myndighederne, hvis fortroligheden af dine oplysninger er blevet brudt.

Databeskyttelsesaftaler

Alle SAS' “behandlere”, der håndterer personoplysninger, underskriver en databeskyttelsesaftale for at sikre, at de handler i overensstemmelse med GDPR.

Dataudvekslingsaftaler

Alle SAS' partnere, der fungerer som “dataansvarlige”, underskriver en dataudvekslingsaftale for at sikre, at de handler i overensstemmelse med GDPR.

Informationssikkerhed

SAS arbejder konstant på at forbedre informationssikkerhed i overensstemmelse med ISO 27001

Anmod om en kopi af dine personoplysninger

Du har ret til at anmode om en kopi af de personoplysninger, SAS har om dig. Du kan bestille én kopi uden gebyr. Yderligere anmodninger er genstand for et administrationsgebyr. SAS tilstræber at sende dig et link til at hente dine personoplysninger ikke senere end 30 dage efter, vi modtager din anmodning.

Hvordan sas identificerer dig

SAS gemmer ikke dit pasnummer eller CPR-nummer. Hvis du er EuroBonus-medlem eller har SAS Travel Pass eller en SAS-konto, skal du logge ind for at anmode om en kopi af dine personoplysninger. Alle andre rejsende identificeres ved navn, e-mail og telefonnummer. Bemærk venligst, at vi skal have alle disse oplysninger for at identificere dig.

Rejsende under 18

SAS behandler ikke oplysninger om rejsende under 18 for noget andet formål end en specifik tur.

Oplysninger, du vil modtage, hvis du kun har rejst med sas

  • Personoplysninger: navn, e-mail, telefonnummer, medlemsnummer (hvis relevant)

  • Rejseinformation: oplysninger om flyvning (reserveret og gennemført rejse), købte tillægstjenester

  • Kundeservice: sager identificeret vha. dit navn, e-mailadresse og telefonnummer. Data, du vil modtage som EuroBonus-medlem eller indehaver af SAS Travel Pass eller en SAS-konto

  • Personoplysninger: navn, e-mail, telefonnummer, medlemsnummer (hvis relevant)

  • Rejseinformation: oplysninger om flyvning (reserveret og gennemført rejse), købte tillægstjenester

  • Kampagneoplysninger: leverings- og sporingslogge

  • Kundeservice: sager identificeret via din profil

  • SAS Travel Pass: produktinformation, rejsehistorik, betalingsoplysninger

Bestil en kopi af dine personoplysninger fra sas

For at finde ud af, hvilke oplysninger SAS har indsamlet om dig, kan du logge ind og bestille en kopi af dine personoplysninger
Selv hvis du ikke har an konto hos SAS, kan du stadig bestille en kopi af dine personoplysninger

Udøvelse af din ret til at blive glemt

Du har ret til at bede SAS om at slette alle de oplysninger, vi har om dig. Bemærk venligst, at det kan tage SAS op til 30 dage at slette alle disse informationer.

Hvis du benytter dig af din ret til at blive glemt, vil dit EuroBonus-medlemskab og/eller din SAS-konto blive annulleret, og alle dine point vil blive slettet. Du vil heller ikke kunne bruge de samme digitale tjenester som før. Hvis du er SAS Travel Pass-indehaver, er det kun din virksomhed, der kan benytte din ret til at blive glemt i forbindelse med oplysninger vedrørende dit SAS Travel Pass.

Bemærk venligst også, at SAS ikke kan slette alle personoplysninger. For at beskytte dig mod svig slettes PNR-oplysninger ikke i overensstemmelse med Europa-Parlamentet og Rådet for Den Europæiske Unions regulativ EF 261/2004. Ydermere vil en rejsendes handling, der kvalificerer under ICAO-vedtægt “A33-4 vedtagelse af national lovgivning for visse overtrædelser begået ombord på civile fly (uregerlig/forstyrrende passagerer)”, ikke blive slettet.

Hvis du ønsker at benytte dig af din ret til at blive glemt, bedes du gennemgå følgende tjekliste, før du indsender din anmodning.

SAS har en udpeget databeskyttelsesrådgiver til at hjælpe rejsende og sikre overensstemmelse med den generelle forordning om databeskyttelse.

Hvis du har spørgsmål eller behov for assistance, kan du kontakte SAS' databeskyttelsesrådgiver på dataprotectionofficer@sas.se