Databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer

Denne informationsmeddelelse opsummerer databeskyttelsespolitikken for EuroBonus-medlemmer.

Databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer: Resumé

Træder i kraft: 25. januar 2022

Som medlem af EuroBonus-programmet inviterer vi dig til at blive en del af EuroBonus-fællesskabet og nyde glæde af en række nemme, sjove og personaliserede tjenester, der vil forenkle dit liv. Vores mål er at lære dig at kende, så vi kan tilbyde dig skræddersyede tilbud og tjenester, der virkelig er nyttige for dig, og til at filtrere dem væk, der ellers kun optager tid og plads.

Medlemskab af EuroBonus-programmet kræver derfor, at vi behandler dine personoplysninger. Denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer er en integreret del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

Hvis du ikke ønsker at blive medlem af EuroBonus eller ønsker at opsige dit medlemskab, er du velkommen til at bruge SAS’ website eller mobilapp til at booke flybilletter, osv. som almindelig besøgende eller gennem en profilkonto. Se SAS’ vilkår og betingelser for profilkonti og SAS’ databeskyttelsespolitik for indehavere af profilkonti.

Airstair 3 AB, med virksomhedsnummer 559224-9782, som er ved at skifte navn til SAS EuroBonus AB (“EB”), og Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, et konsortium etableret i henhold til dansk, norsk og svensk lovgivning og med hjemsted på Frösundaviks Allé 1, 195 87 Stockholm, Sverige (“SAS”), vil i fællesskab bestemme formålene med og midlerne til at behandle dine personoplysninger som såkaldte fælles dataansvarlige som det forstås i henhold til art. 26 i den generelle forordning om databeskyttelse (EU’s forordning nr. 2016/679). Til dette formål har EB og SAS indgået en aftale mellem fælles dataansvarlige.

EB og SAS (herefter “vi” eller “os”) bestræber os på som fælles dataansvarlige at sikre din ret til fortrolighed og vil kun behandle dine personoplysninger som beskrevet i denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer.

Nedenfor vil vi forklare, hvordan vi indsamler, bruger, overfører, opbevarer eller på anden måde behandler personoplysninger vedrørende dig som medlem af vores EuroBonus-program. Vores mål er at være så tydelig, gennemsigtig og oprigtig som muligt. Tøv dog ikke med at kontakte os, hvis du stadig har eventuelle spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.

Personoplysninger betyder alle oplysninger, der vedrører dig som en fysisk person, og gennem hvilke du direkte eller indirekte kan identificeres, f.eks. dit navn eller foto.
Vi anerkender, at særlige kategorier af oplysninger, såsom oplysninger, der afslører etnisk oprindelse, religiøse overbevisninger eller sundhedsoplysninger, er særligt følsomme. Vi indsamler og bruger kun sådanne følsomme oplysninger, hvor det er strengt nødvendigt. For eksempel er det vigtigt for os at vide, om du er langt henne i din graviditet eller har behov for en kørestol til at stige om bord på en flyvning.

Behandling af personoplysninger betyder enhver handling eller sæt af handlinger, der udføres på personoplysninger, uanset om via automatiske midler eller ej. Alle handlinger, der udføres på personoplysninger, fra indsamling og opbevaring til ændring, brug eller videregivelse udgør således “behandling”.

EuroBonus-vilkårene og -betingelserne

Grundlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er, at du kan optjene point og fordele på dine aktiviteter hos os, og at vi kan levere et spektrum af nemme, nyttige og personligt tilpassede tjenester og tilbud til dig. Vi er forpligtede til at lære dig at kende, så vi kan levere de bedste individualiserede rejse- og livsstilstilbud og -funktioner, som vi kan, og løbende forbedre vores EuroBonus-program.

For at kunne opfylde dette løfte er det nødvendigt for os at behandle oplysninger, der vedrører dig som person. Det retsgrundlag, hvorpå vi behandler dine personoplysninger, er således EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, der regulerer forholdet mellem EB og dig som EuroBonus-medlem. Nedenfor har vi angivet de forskellige typer af personoplysninger, som vi vil eller kan behandle for at opfylde vores krav i henhold til EuroBonus-vilkårene og -betingelserne. Med andre ord vil vi kun behandle de oplysninger, der er nødvendige for at opfylde vores del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

Du er selvfølgelig velkommen til at opsige EuroBonus-medlemskabet til enhver tid. Du kan også begrænse behandlingen af ​​dine personoplysninger, eller bede os om at berigtige eller slette visse oplysninger. Vi begrænser behandlingen af ​​dine personoplysninger, opdaterer eller sletter personoplysningerne i overensstemmelse hermed. Bemærk dog, at begrænsning af behandlingen af personoplysninger eller sletning af personoplysninger medfører opsigelse af EuroBonus-medlemskabet, da vi ikke længere vil kunne levere vores tjenester under EuroBonus-programmet. For yderligere oplysninger henvises der til dine rettigheder nedenfor.

Vi behandler dine personoplysninger, når vi har en juridisk forpligtelse til at gøre det, f.eks. når vi er forpligtede til at tilvejebringe oplysninger for offentlige myndigheder, eller vi er underlagt en retskendelse.

Vi behandler personoplysninger baseret på vores legitime interesser med henblik på at forebygge, undersøge eller indberette tilfælde af svig eller sikkerhedsproblemer, og samarbejde med retshåndhævende myndigheder.

For at kunne tilvejebringe det lovede EuroBonus-medlemskab for dig, indsamler og behandler vi følgende oplysninger om dig. Vi indsamler kun de oplysninger, som vi skal bruge for at opfylde vores løfte om EuroBonus-medlemskabet.

  • De oplysninger, der indsendes, når du ansøger om EuroBonus-medlemskab og/eller opdaterer din EuroBonus-konto, f.eks. navn, køn, fødselsdag, adresse, bopælsland og medlemskabsniveau.

  • Nærmere oplysninger om dine rejser, f.eks. rejsens oprindelsessted og destination, flyselskab, billettyper, loungebesøg, indchecket bagage, køb af ekstra bagage, forudbestilte måltider, flysæder eller opgraderinger, varighed af ophold, købstidspunkt og betalte beløb.

  • Oplysningerne, der indsamles af EB’s og SAS’ samarbejdspartnere (“vores samarbejdspartnere”) vedrørende dine køb, forbindelsesfly, hotel- og/eller biludlejningskøb. For eksempel rejsens destination, opholdets varighed, navn på og beliggenhed af hotellet, værelsestype, lejet bil, lejetid, købstidspunkt og betalte beløb.

  • Oplysninger om andre køb eller aktiviteter, der berettiger dig til at optjene eller bruge EuroBonus-point i vores samarbejdspartneres fysiske eller onlinebutikker, såsom købte varer, købstidspunkt og betalte beløb.

  • Demografiske oplysninger indhentet fra vores samarbejdspartnere, herunder oplysninger om, hvorvidt du er husejer eller bilejer samt antallet af medlemmer i din husstand.

  • Offentligt tilgængelige oplysninger indhentet fra eksterne kilder, såsom oplysninger om offentlige myndigheders registre, selvangivelser, LinkedIn og nyhedsartikler.

  • Hvis du accepterer vores og SAS’' cookies (se SAS’ cookiepolitik), oplysninger om din onlineadfærd som registreret af f.eks. cookies, Adobe Analytics og Google Analytics på vores og SAS’' website eller SAS'' app, f.eks. hvilke ord du søger efter, længden af ​​besøget, hvilke destinationer, der er af interesse for dig, og hvilke links/overskrifter du klikker på. Ved hjælp af medlems-ID'er kan vi spore og målrette medlemmer med forslag og annoncering på tværs af forskellige enheder, såsom medlemmernes mobilenhed og computer, eller hjælpe dig med at huske din sidste søgning.

  • Oplysninger om kundeservice og uregelmæssigheder i forbindelse med rejser såsom forsinkede eller aflyste flyvninger, mistet bagage og klager, refusioner og betalt kompensation.

  • Personoplysninger oprettet af os som følge af vores analyse af ovenstående oplysninger, såsom kundesegmenter, scorer og profiler etableret for dig for eksempelvis at tilpasse vores kommunikation, evaluere dine pris- og produktpræferencer eller forudsige, hvilke tilbehørstjenester, du måtte være interesseret i.

Det grundlæggende formål med vores EuroBonus-program er at lære vores medlemmer at kende, således at vi kan tilbyde dig det bedst mulige udvalg af nyttige og personlige rejse- og livsstilstjenester og -tilbud. For at opfylde dette løfte er det nødvendigt for os at behandle personoplysningerne om dig som beskrevet i afsnittet ovenfor.

Nærmere bestemt behandler vi dine personoplysninger til følgende formål:

Din medlemskabskonto, bookinger og rejser:

  • Administrere dit EuroBonus-medlemskab, optjente og brugte point, samt opdatere dine kontaktoplysninger og annullere EuroBonus-konto tilhørende afdøde medlemmer.

  • Administrere og udføre dine bookinger, køb, rabatter og flyvninger. Hvis du har valgt at modtage e-mails fra os, vil vi også sende dig en oversigt over relevante rejseoplysninger, f.eks. flyveplan og inkluderet bagage, før din afrejse. Denne oversigt vil også give dig relevante tilbud og fordele i forbindelse med din kommende rejse, f.eks. vedrørende lounge-adgang eller bagage.

    Forbedre vores produkter, tjenester, funktioner og kommunikation:

  • Behandle, på et aggregeret niveau, alle bookinger og samlede indtægter for at optimere f.eks. flyrejsenetværket og priser.

  • Analysere hvordan du indsamler og bruger dine EuroBonus-point, og hvilke produkter og tjenester du beslutter dig for at købe og hvordan, for at skabe mere skræddersyede og relevante tilbud for, og aktiviteter alene eller sammen med, vores samarbejdspartnere.

  • Beregne den årlige indtægt fra hvert EuroBonus-medlem for at belønne loyale kunder. På baggrund af deres livsstil og præferencer, også organisere og sende invitationer til eksklusive begivenheder og aktiviteter.

  • Strømline vores kommunikation med dig og minimere spam f.eks. ved at registrere, hvis du ikke åbner vores e-mails, analysere hvilke emner, der er af interesse for dig og administrere anmodninger om ikke længere at modtage sådanne e-mails. Vi bruger også oplysningerne til at fjerne unødvendige oplysninger, f.eks. tilbud om køb af ekstra bagage, hvis du allerede har gjort det.

  • Identificere vores medlemmer i hele rejsekæden og tilbyde relevante rejsefordele og informationstjenester. På baggrund af oplysninger om din flyveplan kan vi for eksempel give dig oplysninger om lokale togafgange fra destinationslufthavnen.

  • Undersøge hvilke funktioner og tjenester i SAS’ app og på EB’s/SAS’ website, der bruges ofte, og hvilke der ikke gør, og bruge disse oplysninger til løbende at forbedre og formidle din brug af EB’s og SAS’ platforme og tjenester.

  • Give SAS’ flybesætning, personale på land, kundeservice og andet relevant SAS-personale mulighed for at identificere dit medlemskabsniveau for at give dig tilknyttede fordele ombord og på land. Vi vil f.eks. belønne loyale medlemmer ved at dirigere/automatisere processen til valg af sæde mod dit foretrukne sæde.

  • Analysere i hvilket omfang vores medlemmer på forskellige medlemskabsniveauer rent faktisk gør brug af deres tilknyttede fordele. For eksempel forstå hvornår og under hvilke omstændigheder SAS’ lounge er af interesse for dig for at optimere vores medlemmers loungebesøg.

Lære dig at kende og personalisere vores kommunikation, service og tilbud:

  • Kompilere statistiske oplysninger om behov, præferencer, købsadfærd og købekraft ved køb af vores og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester, og analysere og anvende disse oplysninger til at strømline og tilpasse tilbuddene og tjenesterne, som vi tilvejebringer for vores medlemmer, på individuel basis.

  • Skabe værdi i EuroBonus-programmet og forstå dine præferencer, behov og (online) adfærd, og profilere dig som grundlag for at oprette personligt tilpassede tilbud og tjenester. Ved at bruge prædiktive modeller og scorer forsøger vi at forstå hvilke medlemmer, der er tilbøjelige til at sætte pris på hvilke produkter og tjenester, og derefter fremhæve relevante produkter og tjenester for de pågældende medlemmer.

  • Undersøge og generalisere behov, præferencer, købsadfærd og købekraft for at forstå kunders adfærd og segmenter. For eksempel analyserer vi, hvad andre kunder er tilbøjelige til at købe afhængigt af forskellige attributter (f.eks. da de bookede deres rejse, hvor de skal hen, hvor længe de er væk) og forsøger at forudsige, hvilke produkter eller tjenester du måtte være interesseret i at købe baseret på andre kunders adfærd. Disse modeller og analyser udføres undertiden på vores vegne af tjenesteudbydere, der kontraheres af os.

  • Forbedre EB’s og SAS’ evne til at yde bedre personlig service i EB’s og SAS’ kundeserviceafdelinger. For eksempel giver oplysninger om de seneste uregelmæssigheder i forbindelse med flyvninger, som du har oplevet, EB og SAS mulighed for at forudse, hvad dit telefonopkald til kundeservice vil handle om, og finde en løsning eller tildele kompensation.

  • Følge op på betalte mediekampagner, såsom oplysninger om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser, for at analysere og skabe platforme til kommunikation. Vi overvåger vores kampagner både på aggregeret og på individuelt niveau (forudsat, at cookies accepteres) og indhenter personoplysninger fra en række kilder, f.eks. Facebook og Google.

Cookies og onlineadfærd:

Forudsat at du giver dit samtykke til brugen af ​​cookies på EB’s og SAS’ websites eller SAS’ app, behandler vi også dine personoplysninger for at:

  • Indsamle, opbevare og studere onlineadfærd alene eller sammen med andre personoplysninger fra SAS’ kundedatabase for eksempelvis at identificere destinationer, som du måske er interesseret i. Vi beriger SAS’ kundedatabase med disse oplysninger fra f.eks. cookies og Google Analytics. Omvendt beriger vi vores onlineoplysninger med SAS’ kundedatabaseoplysninger. Vi bruger f.eks. disse oplysninger til at give dig målrettede tilbud vedrørende den pågældende destination ved at placere bannere og andre annoncer på SAS’ website og app, samt på eksterne mediekanaler såsom Facebook og Google.

Læs mere om vores og SAS’ brug af cookies i SAS’ cookiepolitik.

Profilering betyder enhver form for automatisk behandling af personoplysninger med henblik på at evaluere, analysere eller forudsige aspekter vedrørende en persons personlige præferencer, interesser, adfærd, placering eller bevægelser. Med andre ord, er det den analyse, som vi udfører på dine personoplysninger for bedre at forstå, hvilke typer produkter, tjenester, kommunikationskanaler og funktioner du sætter pris på, og hvilke du ikke gør. Opfyldelsen af ​​mange af vores formål ovenfor kræver forskellige grader af profilering, fra at placere medlemmer i forskellige segmenter til at skabe mere dybdegående, prædiktive scorer for visse adfærd og præferencer.

Automatiseret beslutningstagning er, når resultaterne af profilering fører til en beslutning, der kun er baseret på automatiseret behandling, som har en juridisk indvirkning på dig eller påvirker dig på en lignende måde. For eksempel kan vores analyse af vores medlemmers forskellige medlemskabsniveauer, købekraft og foretrukne rejseklasse resultere i, at forskellige tilbud med hensyn til pris og komfortniveau sendes til de pågældende medlemmer, ikke kun med hensyn til flyvninger, men også med hensyn til hoteller eller lejebiler.

Logikken bag en sådan behandling er således ikke kun at anvende tilgængelige teknologier til at analysere behov og præferencer, men også at producere forskellige effekter baseret på de pågældende behov og præferencer. Hvor disse effekter har retskraft eller på anden måde er væsentlige for dig som medlem, kan behandlingen udgøre automatiseret beslutningstagning og vil kun ske med forbehold for dit samtykke, medmindre behandlingen er nødvendig for at EB kan opfylde EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

Personoplysningerne indsamles fra mange forskellige kilder.

De fleste af de personoplysninger, som vi har om dig, vil stamme direkte fra dig, f.eks. fra din oprettelse af en EuroBonus-konto eller køb af flyvninger og aktiviteter via SAS’ app eller EB’s/SAS’ website. Tilsvarende indhenter vi oplysninger fra dig, når du beslutter dig for at bruge dit EuroBonus-kort eller dine point, eller når du beslutter dig for at gøre brug af andre tilbud og tjenester.

Derudover indhenter vi personoplysninger fra dig fra følgende kilder.

  • EB’s og SAS’ forskellige afdelinger og salgssteder hos flyselskaber, såsom information om loungebesøg og kundeservicekontakt.

  • Vores samarbejdspartnere, f.eks. oplysninger om hotelreservationer og bookinger af udlejningsbiler fra rejsebureauer, og oplysninger om køb for at indsamle eller bruge EuroBonus-point.

  • Cookies, som du accepterer og programmer såsom Google Analytics, Google Customer Match, Facebook Custom Audience, Adobe Analytics sporer og indsamler eksempelvis oplysninger om din onlineadfærd.

  • Vi opretter “nye” personoplysninger baseret på de oplysninger, der indsamles fra ovennævnte kilder, i form af prædiktive scorer og profiler/segmenter. Disse modeller og analyser udføres undertiden på vores vegne af tjenesteudbydere, der kontraheres af os. For eksempel bruger vi en kundesegmentering kaldet Mosaic.

  • Offentligt tilgængelige oplysninger fra eksterne kilder såsom offentlige registre hos offentlige myndigheder, indgivne selvangivelser, LinkedIn og nyhedsartikler.

Vi opbevarer kun personoplysninger i den periode, der er nødvendig for at opfylde vores forpligtelser i henhold til disse EuroBonus-vilkår og -betingelser.

Da rejser og hotelophold typisk varierer mellem årstider og ikke er dagligdagskøb for de fleste fritidsrejsende, skal vi opbevare vores medlemmers personoplysninger for at vores analyser af dine behov og præferencer - og vores beslutninger om tilbud og tjenester - er nyttige. Personoplysninger vedrørende køb af rejser, hotel og biludlejning samt andre køb vil derfor blive behandlet til de formål, der er beskrevet i denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer i tre år fra datoen, hvor de først blev indsamlet eller efterfølgende opdateret.

Hvis du har accepteret cookies, vil personoplysninger indsamlet via Google Analytics blive opbevaret i tre år. Personoplysninger indsamlet via Adobe Analytics vil blive opbevaret i to år. Historikoplysninger hjælper os med bedre at forstå din adfærd og dine interaktioner med os, og der kræves en treårig dataperiode for at opnå et tilstrækkeligt godt datagrundlag til statistisk analyse. Brug af oplysningerne til analytiske, prædiktive og tilpasningsformål hjælper os derfor med at tilpasse vores produkter og tjenester til dine behov.

Personoplysninger deles mellem associerede selskaber i SAS-koncernen for at administrere og drive SAS’ internationale flyvninger, EuroBonus-pointsystemet, EuroBonus-konto- og medlemsoplysninger fra EuroBonus-medlemmer internationalt.

Personoplysninger deles også med vores samarbejdspartnere for at koordinere særlige tilbud og aktiviteter. For eksempel samarbejder vi og udveksler personoplysninger med rejsebureauer for bl.a. at analysere din adfærd og dine præferencer vedrørende hoteller og udlejningsbiler, med henblik på at kunne give dig relevante hotel- og biludlejningstilbud.

Vi kombinerer også personoplysninger indsamlet af os med personoplysninger fra vores samarbejdspartnere og eksterne kilder.

Personoplysninger, der deles inden for SAS-koncernen eller med vores samarbejdspartnere, vil undertiden blive overført til lande, der ikke tilhører Den Europæiske Union (“EU”) eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (“EØS”), og som ikke sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive udført i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

Ved overførsel af personoplysninger til et land uden for EU/EØS uden et passende beskyttelsesniveau for personoplysninger, vil vi træffe passende sikkerhedsforanstaltninger ved at indgå standardkontraktbestemmelser, der er vedtaget af Europa-Kommissionen. Standardkontraktbestemmelserne findes på følgende link: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/index\_en.htm.

Hvis Europa-Kommissionen ikke har truffet en beslutning om tilstrækkelighed, og der heller ikke findes etablerede, passende sikkerhedsforanstaltninger i form af standardkontraktbestemmelser som beskrevet ovenfor, overfører vi dine personoplysninger til associerede selskaber i SAS-koncernen og til vores samarbejdspartnere på retsgrundlaget for EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, herunder nærværende fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer. Nærmere bestemt overfører vi dine personoplysninger på det grundlag, at overførslen er nødvendig for at vi kan opfylde EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, eller for at indgå eller opfylde en kontrakt indgået i din interesse mellem os og en anden samarbejdspartner.

EB kan bruge post, fastnet- eller mobiltelefon, sms, e-mail, sociale medier og andre digitale kanaler til at sende direkte markedsføring til dig. EB kan bruge disse kommunikationsformer til at sende dig annoncekommunikation vedrørende EB’s, SAS’ og SAS’ samarbejdspartneres respektive produkter og services. EB vil kun kommunikere med medlemmer under 18 år for at bekræfte de anvendte tjenester/tilbud. Enhver anden direkte kommunikation med medlemmer under 18 år vil kun finde sted med post og vil blive rettet direkte til værgen.

Du kan til enhver tid afvise at modtage markedsføring fra EB ved at bruge linkene i den relevante digitale kommunikation eller ved at ændre indstillingerne på din EuroBonus-konto.

Som angivet ovenfor er EB og SAS såkaldt fælles dataansvarlige af dine personoplysninger og er de juridiske enheder, der er ansvarlige for personoplysninger i henhold til gældende lovgivning om databeskyttelse, herunder GDPR.

SAS har udpeget en databeskyttelsesansvarlig, der hjælper SAS med at sikre, at personoplysninger behandles korrekt. SAS’ databeskyttelsesansvarlige er også databeskyttelsesansvarlig for EB og hjælper EB med at sikre, at personoplysninger behandles korrekt. Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren med spørgsmål eller anmodninger vedrørende behandlingen af dine personoplysninger på følgende adresse: dataprotectionofficer@sas.se. Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende EuroBonus-programmet, bedes du kontakte SAS Customer Service/EuroBonus på www.flysas.com.

Vi ønsker at være så gennemsigtige og tydelige som muligt om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, og derfor har vi udvist særlig omhu i forbindelse med at illustrere dine rettigheder i henhold til denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer. På din EuroBonus-konto kan du nu ikke blot se og opdatere dine kontaktoplysninger og EuroBonus-point, men også finde oplysninger om dine rettigheder og om vores behandling af personoplysninger, der fremlægges interaktivt. Ved at navigere og administrere EuroBonus-kontoen kan du også nemt håndhæve dine rettigheder.

Du har f.eks. ret til at få adgang til de personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan nemt indhente et uddrag af de personoplysninger om dig, som vi behandler, og finde flere oplysninger ved at logge ind på din EuroBonus-konto.
På samme måde kan du finde yderligere oplysninger om og også håndhæve følgende rettigheder:

  • Rette, opdatere eller slette oplysninger, der er forkerte eller ufuldstændige på din EuroBonus-konto.

  • Begrænse vores behandling af dine personoplysninger.

  • At blive glemt. Retten til at blive glemt betyder, at du kan anmode om, at vi sletter alle de personoplysninger, som vi har indsamlet om dig. Håndhævelse af denne ret vil normalt indebære opsigelse af dit medlemskab.

  • Modtage en kopi af personoplysningerne, der vedrører dig, og oplysninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger i et almindeligt anvendt dataformat, og til at sende – eller få sendt, hvis det er teknisk muligt – personoplysningerne til en anden dataansvarlig.
    Anmode om, at personoplysninger ikke anvendes til direkte markedsføringsformål.

  • Indsende en klage til databeskyttelsesmyndigheden i din retskreds, som i Danmark er Datatilsynet.


Du kan også finde flere oplysninger om alle de forskellige sikkerhedsforanstaltninger og tekniske foranstaltninger, som vi har indført for at beskytte dine oplysninger og din ret til privatlivets fred og frihed, og for at sikre, at vi fuldt ud overholder gældende databeskyttelseslovgivning.

Hvis du har brug for hjælp eller har eventuelle spørgsmål vedrørende dine rettigheder, bedes du kontakte databeskyttelsesrådgiveren på dataprotectionofficer@sas.se.

Bemærk venligst, at begrænsning af behandlingen af ​​dine personoplysninger eller håndhævelse af din ret til at blive glemt betyder, at vi ikke længere vil kunne yde vores tjenester under EuroBonus-programmet. Behandlingen af ​​personoplysninger, som angivet i denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer, er en del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne og er nødvendig for at vi kan levere de personaliserede tjenester til dig, som tilbydes EuroBonus-medlemmer.

Hvis du ikke ønsker eller ikke længere ønsker at være en del af vores EuroBonus-system, kan du til enhver tid opsige EuroBonus-programmet som angivet i afsnit 6.6 i EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

I visse situationer skal vi bruge dit samtykke til at behandle dine personoplysninger.
Indsamlingen, analysen og overførslen af personoplysninger beskrevet nedenfor kan på mange måder forbedre din EuroBonus-medlemskabsoplevelse yderligere. Vi behandler dog kun dine personoplysninger til disse formål med dit samtykke.
Vi kan f.eks. anmode om dit samtykke for at:

  • Indsamle og bruge dine geolokationsoplysninger for at give dig tilbud i realtid, f.eks. på restauranter og i butikker i nærheden af en gate, hvor du befinder dig.

  • Give vores samarbejdspartnere mulighed for at bruge de personoplysninger, som de modtager fra os til deres egne formål, for at de kan skabe målrettet markedsføring via deres egne kanaler.

  • Kompilere rapporter om rejsemønstre, forbrug, osv. for at sælge disse til tredjeparter.

  • Købe oplysninger fra eksterne kilder, såsom finansielle transaktioner baseret på EU-direktiv nr. 2015/2366 (Betalingstjenestedirektiv 2) til f.eks. indkomst- og prisfølsomhedsanalyser.

  • Forudfylde bookingformularer med dine kontaktoplysninger, ledsagende personer, pas- og betalingsoplysninger, osv. for at formidle en hurtigere og enklere brug af vores tjenester.

Denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer blev sidst opdateret den 31. oktober 2020.

Behandling af personoplysninger i kina

Dette afsnit gælder for kunder, der befinder sig i Folkerepublikken' Kina (herefter Kina), og beskriver, hvordan vi indsamler, bruger, opbevarer, deler og videregiver dine personoplysninger i Kina, og supplerer andre generelt gældende afsnit i denne databeskyttelsespolitik. Hvis der forekommer uoverensstemmelser eller afvigelser, har bestemmelserne i dette afsnit for Kina forrang for bestemmelser, der er angivet i andre generelt gældende afsnit i denne databeskyttelsespolitik.

Det gælder for personoplysninger, som vi indsamler fra eller om dig, når du bruger SAS-tjenester, besøger SAS-websites, SAS WeChat officiel konto eller bruger andre internetsider, der drives af SAS, og som kan være linket til denne fortrolighedspolitik, eller kontakter vores kundeserviceteam via opkald, e-mails osv. Ved at fortsætte med at bruge vores tjenester accepterer du indsamlingen og brugen af dine personoplysninger i overensstemmelse med bestemmelserne i denne databeskyttelsespolitik.

Opdateringer

SAS forbeholder sig retten til at ændre afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik og vil offentliggøre en opdateret version af denne politik i overensstemmelse med love og bestemmelser vedrørende databeskyttelse i Kina. I det omfang SAS væsentligt ændrer afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik, vil SAS informere dig om sådanne ændringer, og i det omfang dette påvirker de formål og den behandling, hvortil vi har indhentet dit samtykke, vil vi bede om dit samtykke igen.

For udøvelsen af databeskyttelsesrettigheder og/eller hvis du har spørgsmål eller kommentarer vedrørende dette afsnit for Kina i databeskyttelsespolitikken, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på dataprotectionofficer@sas.se.

Hvordan indsamler & modtager sas dine oplysninger?

Denne del supplerer “Hvornår og hvordan behandler vi dine personoplysninger” i denne databeskyttelsespolitik og afsnit 3 i dette afsnit for Kina. SAS kan indsamle og modtage personoplysninger fra app-brugere i Kina gennem softwareudviklingsværktøjerne (SDK'er), der er installeret på SAS-appen. Afhængigt af SDK kan typen af personoplysninger, der indsamles og modtages via SDK'er, omfatte, uden begrænsning, app-brugerens navn, e-mailadresse, telefonnummer, postadresse, EuroBonus-nummer, kreditkortoplysninger (i det omfang en kreditkorttransaktion foretages via appen), passagerflyoplysninger, metrik for brug af app og enhedsoplysninger såsom IP-adresse. SAS kan bruge sådanne informationer til at bekræfte og godkende betalingskorttransaktioner, til at modtage feedback om appen og tjenester og til at spore og analysere brugen af appen.

Nedenfor finder du en liste over de SDK'er, der i øjeblikket er installeret på SAS-appen, der opererer i Kina. SAS kan opdatere denne liste over SDK'er fra tid til anden, hvis der sker ændringer.

Liste over SDK'er, der er implementeret på den SAS App, der opererer i Kina pr. 1. november 2021:

SDK’er

Sådan bruger sas dine oplysninger

Denne del beskriver, hvilke personoplysninger vi indsamler om eller fra dig, de formål, hvortil vi bruger dem, og hvorfor vi bruger dem til vores grundlæggende og udvidede forretningsfunktioner. Dine personoplysninger vil blive indsamlet og behandlet i overensstemmelse med databeskyttelsesloven (“PIPL”), der trådte i kraft den 1. november 2021, og eventuelle andre love og forordninger i Kina, der gælder for dette område. Enhver behandling af personoplysninger, som vi udfører, er i overensstemmelse med bestemmelserne i databeskyttelseslovene i Kina, og disse oplysninger må kun bruges til de begrænsede formål, der omtales i denne del.

Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger via SAS’ websites og i forbindelse med brugen af SAS-tjenester.

For at kunne tilvejebringe billetudstedelsestjenester og andre SAS-tjenester og -produkter, skal vi indsamle og bruge visse personoplysninger. Nedenfor er en liste over de personoplysninger, som vi kan anmode dig om at give os, eller som vi kan indsamle og bruge om dig. Nogle tjenestefunktioner kræver visse personoplysninger, før de kan leveres. Når du udøver din ret til at gøre indsigelse, vil vi ikke være i stand til at fortsætte med at levere den tjeneste, der svarer til de personoplysninger, der er involveret i indsigelsen, og vi vil ikke længere behandle dine tilsvarende personoplysninger.

Vi kan anmode dig om at tilvejebringe følgende personoplysninger for os:

Identifikations- og kontaktoplysninger

Dit køn, fødselsdato, id-nummer, pasnummer, nationalitet, navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og personoplysninger om eventuelle andre personer, som du rejser med (herunder deres kontaktoplysninger). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at videregive beskeder til dig eller din kontaktperson om fly og ordrer (herunder flyafgange, sikkerhedskontrol, ombordstigning, tilbagebetaling, flyforsinkelse, forsikringsydelser og underretning om uheld), organisere din rejseplan, e-maile rejseplan eller andre produkter til dig, bekræfte din identitet, modtage dine kommentarer vedrørende servicekvalitet, modtage dine klager og forslag, levere SAS-tjenester og -produkter til dig, og sende til dig, hvis du accepterer at modtage, reklame- og markedsføringsmeddelelser. Bemærk venligst, at når du booker de relevante tjenester for andre, skal du tilvejebringe de pågældende passagerers personoplysninger, og før du tilvejebringer deres oplysninger for os, bedes du sørge for, at de pågældende passagerer forstår og accepterer denne databeskyttelsespolitik.

EuroBonus-oplysninger

Dit EuroBonus-medlemskontonummer og oplysninger om flyvning, oplysninger om modtager af indløsning af Miles og oplysninger om mindreåriges værge. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores EuroBonus-medlem, bekræfte medlemsidentitet og behandle din akkumulering, belønning og indløsning af point og andre tjenester.

Oplysninger om indehaver af profilkonto

Din webstedsprofils kontonummer, navn, alder, adresse og kontaktoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores profilkontoindehaver og administrere din konto og rejser.

Data og billeder af identitetsdokumenter, der kræves ved forretningsbehandling

ID-kort, pas, visumside, papirer, der kræves af myndighederne til at foretage en flyvning, gyldighedsperiode, udstedelsesmyndigheder, alder eller fødselsdato, køn og deres tilsvarende billeder. Sådanne oplysninger og billeder vil blive brugt, i overensstemmelse med love og bestemmelser til at bekræfte din identitet, når du booker en billet, checker ind, foretager en flyrejse, behandler ind- og udrejseformaliteter, køber luftforsikring, benytter SAS-tjenester og andre tjenester.

Betalingsoplysninger

Dit kreditkortnummer, faktureringsadresse, kreditkortgyldighed, ordre- og driftsoptegnelser, log- og risikostyringsoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt, når du køber en billet, til at vedligeholde dine betalingsoplysninger, bekræfte din identitet og levere SAS-tjenester til dig.

Information til forbedring af rejse og andre tjenester

Nødkontaktperson, særlige servicekrav og personlige præferencer (måltider under flyvningen, placering af sæder i kabinen, tjenester under flyvningen). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at forbedre og promovere vores tjeneste, så vi kan levere tjenester til dig, der bedre opfylder dine behov, og, med forbehold for din aftale, sende vores salgsfremmende og markedsføringsmæssige meddelelser til dig.

Oplysninger, der kræves af offentlige sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder eller indsamles for at påvise din egnethed til at foretage flyvningen

Kontaktoplysninger, oplysninger om tilstedeværelse eller fravær af mulige COVID-19- eller andre globale pandemisymptomer, oplysninger om potentiel eksponering for COVID-19 eller anden global pandemi, oplysninger, der indsamles af vores ground- eller reservationspersonale i henhold til direktiver fra offentlige sundhedsorganisationer eller andre offentlige myndigheder. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at overholde juridiske og lovmæssige krav, bestemme din egnethed til at rejse i overensstemmelse med gældende statslige forordninger og retningslinjer.

Eventuelle andre personoplysninger

Som vi indsamler med henblik på: at oprette og operere forbindelser mellem flere fly og fremskynde bagageclearing på tværs af internationale grænser, overholdelse af visse lovmæssige krav vedrørende nødsituationer og på anden måde i forbindelse med passagerfly, overholdelse af visse forskriftsmæssige krav til bekræftelse og godkendelse af din identitet og at have en legitim forretningsinteresse i at overholde gældende juridiske og forskriftsmæssige krav, at bruge disse oplysninger til at opfylde vores kontrakt med dig, overholdelse af visse krav af almen interesse, såsom at beskytte mod risici for passager- og folkesundheden samt sikkerhed for passagerer og fly.

Bemærk venligst, at vi vil indsamle, opbevare, bruge og overføre dine følsomme personoplysninger til de formål, hvortil de blev tilvejebragt, og i øvrigt i overensstemmelse med vilkårene i denne databeskyttelsespolitik, hvis du giver dit udtrykkelige samtykke på tidspunktet for indsamling.

På hvilket retsgrundlag behandler sas dine personoplysninger

Vores retsgrundlag for behandling af dine personoplysninger beskrevet ovenfor afhænger af de pågældende personoplysninger og de specifikke omstændigheder, hvor vi behandler dem. Og vi indsamler generelt kun personoplysninger fra dig, hvis:

  • vi har indhentet dit samtykke til at gøre det,

  • sådanne oplysninger er nødvendige for at vi kan opfylde en kontrakt med dig,

  • behandlingen er i vores juridiske interesser og ikke tilsidesat af dine rettigheder

  • vi har juridiske forpligtelser til at behandle dine personoplysninger fra dig eller på anden måde kan have brug for personoplysningerne for at beskytte din eller andre personers vitale interesse,

  • det er nødvendigt for at reagere på en nødsituation i den offentlige sundhed eller for at beskytte en fysisk persons liv, sundhed og ejendomssikkerhed,

  • handlinger, såsom nyhedsrapportering og overvågning af offentlige meninger, udføres af hensyn til offentlighedens interesse, og behandlingen af personoplysninger er inden for et rimeligt omfang,

  • det er nødvendigt at behandle de personoplysninger, der videregives af den pågældende person eller andre personoplysninger, der er blevet videregivet inden for et rimeligt omfang i overensstemmelse med bestemmelserne i PIPL og relaterede love og forordninger,

  • andre omstændigheder, der er foreskrevet af love og administrative bestemmelser.


Med hvem deler SAS dine oplysninger?

Vi kan dele dine personoplysninger, som vi indsamler eller modtager, med:

  • Andre flyselskaber og andre virksomheder, der er involveret i leveringen af den tjeneste, som du benytter dig af

  • Virksomheder, der er en del af bookingen og gennemførelsen af din flyvning, f.eks. rejsebureauer, speditører og agenter

  • IT-udbydere og -udviklere, der sikrer driften og sikkerheden af vores IT-systemer på vegne af SAS

  • Betalingskortselskaber, som SAS samarbejder med for at tilbyde forskellige betalingsløsninger, såsom MasterCard

  • Sikkerhedsvirksomheder og virksomheder, der arbejder med at forebygge og bekæmpe svig

  • Virksomheder inden for SAS-koncernen, herunder, men ikke begrænset til, SAS EuroBonus AB, SAS Link AB, Scandinavian Airlines Ireland Ltd, SAS Ground Handling A/S, SAS Ground Handling AS, SAS Ground Handling AB, SAS Cargo Group A/S, SAS Cargo Norway AS og SAS Cargo Sweden AB.

  • Offentlige organer og myndigheder, retshåndhævende myndigheder, domstole eller

  • Tredjeparter: (a) hvis vi mener, at videregivelse er påkrævet ved gældende lov, forordning eller retsproces (såsom i henhold til retskendelse), eller (b) for at beskytte og forsvare vores rettigheder, eller tredjeparters rettigheder eller sikkerhed, herunder for at fastslå, fremsætte eller forsvare mod retskrav.

Udøvelse af dine rettigheder

SAS respekterer fuldt ud din ret til at kende, tilgå, rette, begrænse behandlingen af, slette dine personoplysninger osv.

Ret til adgang

Du har ret til at indhente bekræftelse fra os om, hvorvidt personoplysninger om dig behandles, og, hvis det er tilfældet, til at anmode om adgang til personoplysningerne. Oplysninger, der kan fås adgang til, omfatter formålene med behandlingen, kategorierne af berørte personoplysninger og modtagerne eller kategorierne af modtagere, som personoplysningerne er blevet eller vil blive videregivet til.

Du har ret til at få en kopi af de personoplysninger, der behandles. For yderligere kopier, som du anmoder om, kan vi opkræve et rimeligt gebyr baseret på vores omkostninger.

Ret til berigtigelse

Du har ret til at få unøjagtige personoplysninger om dig berigtiget af os. Afhængigt af formålene med behandlingen har du ret til at få ufuldstændige personoplysninger gjort fuldstændige, herunder ved at tilvejebringe en supplerende erklæring.

Ret til sletning

Du har ret til at anmode os om at slette dine personoplysninger.

Ret til indsigelse

Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger til visse formål. Hvis du udøver denne ret til at gøre indsigelse, vil dine personoplysninger ikke længere blive behandlet til sådanne formål af os. Udøvelse af denne ret vil ikke medføre nogen omkostninger.

En sådan ret til at gøre indsigelse eksisterer dog muligvis ikke under visse omstændigheder, f.eks. hvis behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at træffe foranstaltninger forud for indgåelse af en kontrakt eller for at opfylde en kontrakt, der allerede er indgået.

Ret til at annullere konto

Du har til enhver tid ret til at annullere en tidligere registreret konto. Når annulleringen af din konto er gennemført, vil alle oplysninger deri blive slettet eller anonymiseret, og vi vil ikke længere indsamle, bruge eller videregive personoplysninger vedrørende kontoen til tredjeparter. Ikke desto mindre skal de oplysninger, der tilvejebringes af dig eller genereres under din brug af vores tjenester, opbevares af os i den periode, der kræves af love og forordninger, og myndigheder har ret til at få adgang til sådanne oplysninger i henhold til lovgivningen i den pågældende juridiske opbevaringsperiode.

For at udøve disse rettigheder kan du sende en e-mail til securedata@sas.se med anmodninger. For at vi kan bekræfte din identitet, skal din skriftlige anmodning indeholde dit navn og din adresse og andre sådanne oplysninger, der vil hjælpe os med at identificere dig, såsom:

  • Eventuelle e-mailadresser, som du har brugt i korrespondance med SAS

  • EuroBonus-nummer eller TravelPass-nummer

  • Eventuelt telefonnummer, som du har brugt i korrespondance med SAS (f.eks. kundeservicesager)

  • Bookingnummer og/eller flynummer og dato.

SAS skal altid sikre, at det er den rigtige person, der modtager oplysningerne om, hvordan vi behandler deres personoplysninger. SAS videregiver kun personoplysninger, hvis vi kan bekræfte din identitet i overensstemmelse med ovenstående. Efter vi modtager en anmodning om at udøve en af disse rettigheder, vil vi tilvejebringe oplysninger om den handling, vi foretager efter anmodningen uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder inden for 30 dage efter modtagelse af anmodningen. Denne tid kan forlænges med yderligere 30 dage under visse omstændigheder, for eksempel hvis anmodninger er komplekse eller talrige.

  • Sikkerhed

Informationssikkerhed er vigtigt for SAS. Vi har indført passende foranstaltninger såsom separat opbevaring, kryptering, adgangskontrol, afidentificering osv. i overensstemmelse med kravene til dataklassificering og -kategorisering for at beskytte din informationssikkerhed mod uautoriseret adgang, videregivelse, tab, misbrug, ændring og uretmæssig brug af dine oplysninger og undgå negativ indvirkning på dine personlige rettigheder og interesser.

  • Mindreårige

SAS lægger stor vægt på beskyttelse af mindreåriges' personoplysninger. Hvis du er mindreårig under 14 år, skal du indhente skriftlig tilladelse fra dine forældre eller værger, før du bruger vores produkter og/eller tjenester. Med hensyn til indsamling af personoplysninger om mindreårige med samtykke fra deres forældre eller værger, vil vi kun bruge eller videregive disse oplysninger med tilladelse fra loven, udtrykkeligt samtykke fra deres forældre eller værger eller den nødvendige beskyttelse af mindreårige. Hvis en mindreårig har givet os personoplysninger uden forældres eller værges samtykke, kan forælderen eller værgen kontakte os ved at sende os en e-mail på securedata@sas.se. Vi fjerner oplysningerne og afmelder barnet fra alle vores elektroniske markedsføringslister.