Databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer
I denne databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer ("Databeskyttelsespolitik") forklarer vi, hvordan vi behandler dine personoplysninger i EuroBonus-programmet. Denne databeskyttelsespolitik gælder alle personoplysninger, vi behandler om dig, og for al den interaktion, du har med EuroBonus, for eksempel når du optjener eller bruger EuroBonus-point, bruger medlemstjenester og interaktioner med vores samarbejdspartnere.
SAS EuroBonus AB ("EB"), med virksomhedsnummer 559224-9782, og Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, et konsortium etableret i henhold til dansk, norsk og svensk lovgivning og med hjemsted på Frösundaviks Allé 1, 195 87 Stockholm, Sverige ("SAS"), vil i fællesskab bestemme formålene med og midlerne til at behandle dine personoplysninger som såkaldte fælles dataansvarlige som det forstås i henhold til art. 26 i den generelle forordning om databeskyttelse (EU’s forordning nr. 2016/679) ("GDPR"). Til dette formål har EB og SAS indgået en aftale mellem fælles dataansvarlige, hvor hovedtrækkene findes i resumé af aftale mellem fælles dataansvarlige.
EB og SAS (herefter "vi" eller "os") bestræber os på som fælles dataansvarlige at sikre din ret til fortrolighed og vil kun behandle dine personoplysninger som beskrevet i denne databeskyttelsespolitik.
Nedenfor forklarer vi, hvordan vi indsamler, bruger, overfører, opbevarer eller på anden måde behandler personoplysninger vedrørende dig som medlem af vores EuroBonus-program. Vores mål er at være så tydelig, gennemsigtig og oprigtig som muligt. Tøv dog ikke med at kontakte os, hvis du stadig har eventuelle spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
De fleste af de personoplysninger, som vi har om dig, vil stamme direkte fra dig, f.eks. når du registrerer en EuroBonus-konto eller køber flyrejser og aktiviteter, når du bruger SAS’ applikation eller EB’s/SAS’ hjemmeside. Tilsvarende indhenter vi oplysninger fra dig, når du bruger dit EuroBonus-kort eller dine point, eller når du gør brug af andre tilbud og tjenester fra vores samarbejdspartnere.
Derudover indhenter vi personoplysninger om dig fra følgende kilder:
EB’s og SAS’ forskellige afdelinger og salgssteder, såsom loungebesøg og kundeservicekontakt.
EB’s samarbejdspartnere ("Samarbejdspartnere"), f.eks. hotelreservationer, bookinger af lejebiler, kreditkort med brandingsamarbejde og køb med brug eller optjening af EuroBonus-point.
Vores leverandører, der handler på vegne af EB, f.eks. EuroBonus Shop, korttilknytningstjenester, web-shoppingpartnere, sikkerhedsfirmaer og virksomheder, der arbejder med cyberundersøgelser og forebyggelse og bekæmpelse af svindel, samt it-udbydere og -udviklere, der på vegne af EB sikrer driften og sikkerheden af vores it-systemer.
Flyselskaber, der er en SAS-partner, der deltager i EuroBonus-programmet, f.eks. andre flyselskaber i SkyTeam-alliancen.
Baseret på dit samtykke opretter vi også "nye" personoplysninger fra information indsamlet fra ovennævnte datakilder, i form af prædikative segmenteringer. Disse modeller og analyser udføres nogle gange på vores vegne af serviceudbydere, der kontraheres af os, for eksempel leverandører af kundeinformation og tredjepartsdata.
Vi kan også indsamle personoplysninger om dig fra cookies på vores hjemmeside. Du kan læse mere om vores brug af cookies i vores cookiepolitik
Grundlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er, at du kan optjene point og fordele på dine aktiviteter hos os, og at vi kan levere et bredt udvalg af nemme, nyttige og personligt tilpassede tjenester og tilbud til dig. Vi har forpligtet os til at lære dig at kende, så vi kan tilbyde dig de bedste personlige rejse- og livsstilstilbud og -funktioner, og vil løbende forbedre vores EuroBonus-program.
I dette afsnit beskriver vi de aktiviteter, hvor vi behandler dine personoplysninger, formålene med behandlingen, hvilke typer personoplysninger vi behandler, retsgrundlaget for behandlingen og opbevaringstiden for personoplysningerne.
3.1 EuroBonus-medlemskab og -konto
Formål og personoplysninger
For at administrere og håndtere dit EuroBonus-medlemskab og -konto, dine optjente og brugte EuroBonus-point, udsende EuroBonus-kort samt opdatere dine kontaktoplysninger og annullere afdøde medlemmers EuroBonus-konti behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab: navn, EuroBonus-nummer, medlemstrin.
Medlemsoplysninger: Køn, fødselsdato og bopælsland.
For at beregne din årlige indtægt fra dit EuroBonus-medlemskab og for at vurdere dit medlemstrin, niveau og fordele behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser).
For at give relevante oplysninger om dit medlemskab og din konto på din Mit EuroBonus-profil, f.eks. aktuelle EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser), optjente og brugte point, medlemstrin og udløbsdato for point, herunder oplysninger om EuroBonus-point og transaktioner vedrørende samarbejdspartnere behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger, bonusrejser) og udløbsdato for EuroBonus-point.
Information om samarbejdspartnere: køb, flyforbindelser, hotel og/eller køb af biludlejning. For eksempel rejsens destination, opholdets varighed, navn på og beliggenhed af hotellet, værelsestype, lejet bil, lejetid, købstidspunkt og betalte beløb.
Information om dine rejser: destinationer, flyselskaber, billettyper, loungebesøg, information om bagage, flysæder og -opgraderinger og betalingsoplysninger såsom (tidspunkt for køb og betalt beløb).
For at levere kontraktbaserede tilbud, såsom tilbud baseret på medlemstrin, EuroBonus-point-kampagner eller medlemsbegivenheder behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point.
For at give korrekt og juridisk kommunikation baseret på fødselsdag (juridisk alder for markedsføring) behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Fødselsdato.
Bopælsland.
For at tilbyde kontraktbaserede fordele såsom medlemsgaver, familie- og vennebaseret sammenlægning og foræringer til medlemmer behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Køn, fødselsdato og bopælsland.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og fordele.
Kontakt- og medlemskabsinformation relateret til familie og venner.
For at give dig kundeservice og support (f.eks. vises medlemsinformation til callcenteragenter med henblik på medlemsgenkendelse eller bruges til at identificere ukendte eller ikke-identificerede kunder) behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Kundeservice og supportoplysninger
Personoplysninger, som du er kontraktligt forpligtet til at give, markeres som obligatoriske, når du registrerer dig som medlem. Sådanne personoplysninger er nødvendige for at blive EuroBonus-medlem.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger er at opfylde vores kontraktlige forpligtelser (Vilkår og betingelser for EuroBonus) for dig som EuroBonus-medlem, se GDPR artikel 6 nr. 1 b GDPR.
Opbevaringstid
Vi behandler dine personoplysninger så længe, at du er EuroBonus-medlem. Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen.
Som angivet i afsnit 3.13 i vilkår og betingelser for EuroBonus har vi ret til at opsige dit medlemskab i tilfælde af inaktivitet i mere end 24 måneder, hvis du ikke har nogen gyldige, brugbare point på din EuroBonus-konto. Dine personoplysninger vil herefter blive slettet. Dog kan personoplysninger vedrørende køb, krav, refunderinger og kompensationer opbevares i længere tid, hvis det er påkrævet ved lov eller er nødvendigt for at udøve eller forsvare retskrav.
3.3 Kommunikation og forbedring af medlemstjenester
Formål og personoplysninger
For at analysere og opbevare oplysninger om, hvordan du indsamler og bruger dine EuroBonus-point, og hvilke produkter og tjenester du beslutter dig for at købe og hvordan, for at skabe mere skræddersyede og relevante tilbud og aktiviteter til dig alene eller sammen med samarbejdspartnere, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Din brug af EuroBonus-point, tjenester og produkter fra os eller vores samarbejdspartnere.
For at sende dig service-e-mails, f.eks. for at informere dig om, at dine EuroBonus-point snart udløber, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point.
For at beregne din årige indtægt fra dit EuroBonus-medlemskab for at belønne vores loyale kunder behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser).
Belønninger og fordele.
For at strømline vores kommunikation med dig og minimere spam, f.eks. ved at registrere, hvis du ikke åbner vores e-mails, og administrere anmodninger om ikke længere at modtage sådanne e-mails, og for at fjerne unødvendige oplysninger, f.eks. tilbud om køb af ekstra bagage, hvis du allerede har gjort det, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Dine interaktioner med og svar på vores kommunikation med dig. Læs mere om SAS’ brug af cookies og pixels i SAS’ cookiepolitik.
For at invitere dig til eksklusive events og aktiviteter baseret på dine præferencer og medlemsniveau behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Demografiske oplysninger.
For at sende spørgeundersøgelser ud og indsamle svar om kundetilfredshed behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
E-mailadresse.
Svar på spørgeundersøgelser.
For at oplære og udvikle vores AI-systemer behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Indtastede oplysninger fra omstændigheder, såsom "din brug af eksemplificerede tjenester".
For at identificere og analysere, hvordan du rejser i forhold til dit arbejde, for at kommunikere med og sende målrettede tilbud og kampagner til EuroBonus-medlemmer i SAS for Work, hvis du er ansat i en virksomhed, der er EuroBonus-medlem, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Hyppighed af forretningsrejser.
Brug af vores tjenester.
Arbejdsgiver (dvs. medlem af EuroBonus-virksomhedsprogram).
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger til vores kommunikation og forbedring af medlemstjenester er vores legitime interesse i at optimere vores tjenester for individuel kommunikation og forbedring af medlemstjenester, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
Vi vil løbende behandle personoplysninger om dig igennem dit EuroBonus-medlemskab. Vi foretager løbende sletning af personoplysninger, der ikke længere er relevante for formålene, med to års intervaller.
Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen.
3.4 Personlig kommunikation, tjenester og tilbud.
Formål og personoplysninger
For at indsamle og analysere statistiske oplysninger om dine behov, præferencer, købsmønstre og købekraft baseret på din historie med at købe produkter og tjenester fra os og vores samarbejdspartnere behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Købsmønstre og købekraft.
Svar på spørgeundersøgelser.
Vi behandler følgende af dine personoplysninger for at føje værdi til EuroBonus-programmet og for at forstå dine præferencer, behov og (online)adfærd og for at oprette en personlig profil af dig, baseret på hvilken vi vil give dig personlige tilbud og tjenester. Ved at bruge prædikative modeller og segmentering baseret på demografi, køn og købsmønstre, og ved at udføre analyser baseret på kundesegmentering, forsøger vi at forstå, hvilke produkter og tjenester du værdsætter og fremhæve disse produkter og tjenester for dig. Sådanne modeller omfatter brugen af automatiske værktøjer og systemer, såsom AI.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Svar på spørgeundersøgelser.
Vi behandler følgende af dine personoplysninger til at forudsige andre tjenester og tilbud, der kan have din interessere, baseret på medlemsoplysninger. Vi undersøger og generaliserer behov, præferencer, købemønstre og købekraft for at forstå kunders adfærd og segmenter. For eksempel analyserer vi, hvad andre kunder er tilbøjelige til at købe afhængigt af forskellige attributter (f.eks. da de bookede deres rejse, hvor de skal hen, hvor længe de er væk) og forsøger at forudsige, hvilke produkter eller tjenester du måtte have interesse i at købe baseret på andre kunders adfærd.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Svar på spørgeundersøgelser
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Aggregerede segmenterede oplysninger vedrørende dit medlemskab.
For at kunne give dig personlige tilbud, anbefalinger, produkter, tjenester, oplysninger og rejsetips fra os eller vores samarbejdspartnere, baseret på vores profil af dig og/eller vores forudsigelser om dine interesser og præferencer, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Aggregerede segmenterede oplysninger vedrørende dit medlemskab.
Svar på spørgeundersøgelser
Vi behandler følgende af dine personoplysninger for at spore betalte mediekampagner, såsom oplysninger om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser, for at analysere og skabe platforme til kommunikation. Vi overvåger vores kampagner både på aggregeret og på individuelt niveau (forudsat, at cookies accepteres) og indhenter personoplysninger fra en række kilder, herunder Facebook og Google.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Information om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser.
For at gøre det muligt for os at lave målrettede reklamer til dig på sociale medieplatforme, såsom Facebook og Instagram, gennem kundematch og lignende kundematch, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Hash-e-mailadresse.
For at dele dine persondata med vores samarbejdspartnere til brug i forbindelse med analyse, markedsføring og profilering, for eksempel til at levere produkter og services, som du bruger i EuroBonus-programmet, følge op på vores partnerskaber, udvikle nye relevante produkter og services og til at tilpasse vores tilbud til dine interesser.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a.
Opbevaringstid
Dine personoplysninger behandles så længe, at vi har dit samtykke. Du kan tilbagetrække dit samtykke til enhver tid via dine indstillinger på din EuroBonus-konto.
Vi vil løbende behandle personoplysninger om dig igennem dit EuroBonus-medlemskab. Vi foretager løbende sletning af personoplysninger, der ikke længere er relevante for formålene, med tre års intervaller.
Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen.
3.5 Cookies og onlineadfærd
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
Vi behandler dine personoplysninger via strengt nødvendige cookies for at give den nødvendige funktionalitet og opretholde sikkerheden. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for nødvendige cookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at indsamle, gemme og analysere onlineadfærd, alene eller i kombination med andre personoplysninger, som vi er den dataansvarlige for, eller som vi har fået fra en tredjepart, og for at give dig målrettede tilbud på vores, vores samarbejdspartneres og tredjeparters applikationer og/eller hjemmesider. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for marketingcookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at identificere forladte indkøbskurve og sende dig påmindelser om at færdiggøre dit køb eller booking. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for præstations- og marketingcookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at kunne foretage en aggregeret analyse af data, alene eller i kombination med andre data, som vi er dataansvarlige for, eller som vi har modtaget fra en tredjepart, om app-adfærd såsom søgninger, klik og køb. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for statistiske cookies og analysecookies.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger gennem cookies er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a, hvis du samtykker til brugen af cookies på EB’s og SAS’ hjemmesider eller SAS’ applikationer.
Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger gennem vores nødvendige cookies er vores legitime interesse i at levere den nødvendige funktionalitet og opretholde sikkerheden, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
Du kan finde detaljerede opbevaringsperioder i vores cookiepolitik, eller indtil du tilbagetrækker dit samtykke. Du kan tilbagetrække dit samtykke til enhver tid via dine cookie-indstillinger.
Læs mere om vores brug af cookies i SAS’ cookie-politik.
3.6 Forebyggelse af svig og kriminalitet og juridiske krav
Formål og personoplysninger
For at forebygge, undersøge eller indberette tilfælde af svig eller sikkerhedsproblemer og for at samarbejde med retshåndhævende myndigheder, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Om bonusrejser: Medlemskabsinformation og kreditkortoplysninger.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser).
For at opdage svigagtig adfærd online gennem f.eks. fingertryk på enheder, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
IP-adresse og enhedsoplysninger.
For at etablere, udøve og forsvare mod juridiske krav, hvor det er relevant, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Korrespondance, betalingsoplysninger, beskrivelser af begivenhedernes forløb eller andre relevante omstændigheder eller oplysninger.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger er strengt nødvendigt for det formål at forebygge, efterforske eller indberette tilfælde af svig, samt for at etablere, udøve og forsvare sig mod juridiske krav, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
De personoplysninger, der opfanges af vores filtre på grund af unormale aktiviteter, der giver mistanke om svig og/eller brud på sikkerheden, og som behandles med henblik på at påberåbe sig, udøve eller forsvare retskrav, opbevares, indtil sagen er afsluttet, og de kan ikke appelleres. Personoplysninger, der ikke opfanges af vores filtre, vil straks blive slettet. Kreditkortoplysninger i forbindelse med køb gemmes i syv år i henhold til regnskabslovgivningen.
3.7 Statistikker, analyser og forbedringer af vores produkter, tjenester og funktioner
Vi behandler alle personoplysninger, vi har om dig, med henblik på aggregering. De aggregerede data bruges til at udarbejde statistik og til at analysere og forbedre vores produkter, tjenester og funktioner. Når dine personoplysninger er aggregeret, kan du ikke længere identificeres, og de betragtes ikke længere som personoplysninger.
Som EuroBonus-medlem kan du logge ind som et medlem på SAS-appen, hvor du kan få adgang til din EuroBonus-konto. Læs mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i SAS-appen.
Personoplysninger deles mellem SAS-koncernen for at administrere og drive SAS’ internationale flyvninger, EuroBonus-pointsystemet, EuroBonus-konto- og medlemsoplysningerne fra EuroBonus-medlemmer internationalt.
Personoplysninger deles også med vores samarbejdspartnere for at koordinere særlige tilbud, aktiviteter og analyser. Vi samarbejder f.eks. med og deler personoplysninger med vores partnere for at analysere din adfærd og præferencer for at kunne give dig relevante tjenester og tilbud. I visse tilfælde har vi et fælles dataansvar med vores partnere. Det betyder, at vi og vores partner i fællesskab kontrollerer dine personoplysninger og bestemmer formålene med behandlingen. Du vil blive informeret om denne type forhold, når du benytter de relevante tjenester.
Vi deler også personoplysninger i tilfælde, hvor:
det er aftalt mellem dig og os (såsom samarbejdspartnere)
det er nødvendigt for at beskytte juridiske interesser
det er nødvendigt for os at opfylde en lovbestemt forpligtelse, overholde en offentlig myndighed eller en juridisk afgørelse eller overholde loven
vi engagerer en tredjepartsserviceleverandør eller samarbejdspartner for at udføre tjenester på vores vegne, f.eks. for at levere it- eller systemtjenester, administrative tjenester eller rekrutteringstjenester eller til at organisere arrangementer
du benytter tjenester fra et flyselskab, som er en SAS-partner, der deltager i EuroBonus-programmet, f.eks. andre flyselskaber i SkyTeam-alliancen
det er nødvendigt for at vores tredjepartscookies fungerer på vores hjemmeside
vi markedsfører vores aktiviteter, f.eks. på vores hjemmeside og sociale medier
vi samarbejder med medarrangører af events, og der er brug for adgang til deltagerlister, eller hvis andre deltagere i eventet har tvingende grunde til at få adgang til deltagerlister eller
det ellers er tilladt eller påkrævet i henhold til gældende lovgivning.
I nogle tilfælde vil modtagerne af dine personoplysninger være parter, der fungerer som dataansvarlige i forhold til behandlingen af personoplysninger (f.eks. offentlige myndigheder, revisionsfirmaer osv.), mens de i andre tilfælde vil fungere som databehandlere, der behandler personoplysninger i henhold til vores instrukser og ikke må bruge personoplysninger til egne formål, og i så fald indgår vi altid en aftale om databehandling.
Det juridiske grundlag for deling af dine personoplysninger er:
Vores legitime interesse (GDPR (artikel 6, nr. 1 f)) i at drive vores virksomhed effektivt, f.eks. ved at engagere tjenesteudbydere eller behandle juridiske krav. I disse tilfælde har vi konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål, og at vores interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og grundlæggende rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
For at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for dig under vilkår og betingelser for EuroBonus (GDPR artikel 6 nr. 1 b), som f.eks. gælder for deling af personoplysninger med samarbejdspartnere og inden for SAS Group.
For at overholde en juridisk forpligtelse, såsom at videregive personoplysninger til en offentlig myndighed.
Dit samtykke, hvis du har accepteret tredjepartscookies i SAS-applikationen eller på EB’s eller SAS's hjemmesider.
Hvis du ønsker en komplet liste over vores modtagere, skal du kontakte os ved hjælp af nedenstående oplysninger.
Personoplysninger, der deles inden for SAS-koncernen eller med vores samarbejdspartnere, vil eventuelt blive overført til lande uden for Den Europæiske Union ("EU") eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EØS"), som ikke sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive foretaget i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslove.
Når personoplysninger bliver behandlet uden for EU/EØS, er der enten en afgørelse fra Europa-Kommissionen om, at det pågældende land giver et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, herunder EU-US Data Privacy Framework, eller passende garantier for at sikre, at dine rettigheder er beskyttet, såsom standardkontraktbestemmelser.
For at sørge for gennemsigtighed i behandlingen af personoplysninger har du ret til at indhente en kopi af eventuelle standardkontraktbestemmelser ved at kontakte os via kontaktoplysningerne herunder. Du finder flere oplysninger om de lande, der anses for at have et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, på Europa-Kommissionens hjemmeside, og du kan læse mere om standardkontraktbestemmelser på hjemmesiden for den svenske myndighed for beskyttelse af personoplysninger.
Vi har truffet omfattende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine oplysninger mod tab, misbrug og uautoriseret adgang. Behandling og overførsel af oplysninger mellem din webbrowser og vores server er behørigt beskyttet af kryptering, og vi opdaterer løbende vores sikkerhedsforanstaltninger.
Når du betaler for enhver af vores tjenester ved hjælp af et kort, sendes alle oplysninger via en sikker forbindelse for at sikre, at dine personoplysninger ikke kan læses af tredjeparter. De aktører, som vi samarbejder med i forbindelse med kortbetalinger, er alle certificerede i overensstemmelse med den internationale sikkerhedsstandard PCI-DSS, hvilket indebærer et meget højt sikkerhedsniveau for behandlingen af dine kortoplysninger.
Du har flere rettigheder i forbindelse med dine personoplysninger. Du kan udøve dine rettigheder ved at logge ind på din EuroBonus-konto og klikke på "Administrér personoplysninger" på SAS' hjemmeside.
Ret til at trække samtykke tilbage
Hvis vi behandler oplysninger om dig baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagetrække dit samtykke til enhver tid. Vi vil derefter ophøre med behandlingen af de personoplysninger, der er baseret på dit samtykke. Du kan trække dit samtykke tilbage for direkte marketing og profilering under indstillinger på din EuroBonus-konto, eller ved at klikke på afmeld-linket i relevant kommunikation. For at tilbagetrække dit samtykke for cookies – besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside.
Ret til berigtigelse
Hvis du mener, at dine personoplysninger er unøjagtige eller ufuldstændige, kan du anmode om, at de rettes eller udfyldes ved at ringe til vores kundeservice, som vil hjælpe dig med at rette eller udfylde dine oplysninger. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger.
Ret til begrænsning
I visse tilfælde har du ret til at anmode om en begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger, hvilket betyder, at oplysningerne markeres, så de i fremtiden kun kan behandles til visse begrænsede formål. Dette er muligt, hvis du for eksempel har gjort indsigelse mod behandlingen, hvis du har bestridt nøjagtigheden af dine personoplysninger eller hvis behandlingen er ulovlig. Hvis du anmoder om en begrænsning af vores behandling, har du ret til at forhindre os i at behandle dine personoplysninger i en vis periode til andre formål end for eksempel at forsvare juridiske krav.
Ret til oplysninger og adgang
Du kan anmode om oplysninger om, hvorvidt vi behandler dine personoplysninger, og bede om at få en kopi af dine personoplysninger (kendt som registerets anmodning om adgang eller DSAR) sammen med visse yderligere oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger.
Ret til at indgive en klage
Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg ved, at EB behandler dine personoplysninger med den største respekt. Hvis du er usikker på, hvordan EB behandler dine personoplysninger, eller har klager, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du har også mulighed for at indgive en klage til det svenske datatilsyn eller datatilsynet i dit land.
Ret til indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, der er baseret på vores legitime interesse. Hvis vi ikke kan påvise tvingende legitime årsager til behandlingen af dine oplysninger, der tilsidesætter dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller at behandlingen udføres med henblik på fastlæggelsen, udøvelsen eller forsvaret af juridiske krav, vil vi ikke længere behandle dine personoplysninger.
Ret til at overføre dine personoplysninger (dataportabilitet)
Hvis vi behandler dine personoplysninger for at opfylde en kontrakt eller på grundlag af dit samtykke, kan du i visse tilfælde få adgang til personoplysningerne til brug andre steder, f.eks. ved at indhente en kopi af dem i et maskinlæsbart format og videregive dem til en anden dataansvarlig.
Ret til sletning
I visse tilfælde kan du anmode om, at dine personoplysninger bliver slettet. Din ret til at slette gælder f.eks. for personoplysninger, der ikke længere er nødvendige for det formål, de blev indsamlet til, eller for personoplysninger, der behandles på grundlag af dit samtykke, hvis du vælger at tilbagetrække dit samtykke. Under visse omstændigheder kan vi muligvis ikke slette dine personoplysninger, f.eks. hvis der er brug for dine personoplysninger for at overholde en juridisk forpligtelse, hvis de stadig er nødvendige til det formål, hvortil de blev indsamlet, eller hvis vores interesse i at fortsætte med at behandle oplysninger opvejer din interesse i at få dem slettet. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger eller for at udøve dine rettigheder.
Vi kontrollerer denne databeskyttelsespolitik regelmæssigt og vil opdatere den efter behov. Hvor der foretages væsentlige ændringer i denne databeskyttelsespolitik, vil vi informere dig (for eksempel på vores hjemmeside eller i SAS-appen). Den nyeste version vil altid være tilgængelig på SAS' hjemmeside.
SAS har udpeget en databeskyttelsesrådgiver til at hjælpe SAS og EB med at sikre, at dine personoplysninger behandles på den rigtige måde. Du er velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver med spørgsmål eller anmodninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger ved at sende en e-mail til databeskyttelsesrådgiveren på dataprotectionofficer@sas.se.
Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende EuroBonus-programmet, bedes du kontakte EuroBonus/kundeservice på www.flysas.com.
Behandling af personoplysninger i Kina
Dette afsnit gælder for kunder, der befinder sig i Folkerepublikken' Kina (herefter Kina), og beskriver, hvordan vi indsamler, bruger, opbevarer, deler og videregiver dine personoplysninger i Kina, og supplerer andre generelt gældende afsnit i denne fortrolighedspolitik. Hvis der forekommer uoverensstemmelser eller afvigelser, har bestemmelserne i dette afsnit for Kina forrang for bestemmelser, der er angivet i andre generelt gældende afsnit i denne fortrolighedspolitik.
Det gælder for personoplysninger, som vi indsamler fra eller om dig, når du bruger SAS-tjenester, besøger SAS-netsteder, SAS WeChats officielle konto eller andre internetsider, der drives af SAS, og som kan være forbundet til denne fortrolighedspolitik, eller kontakter vores kundeservice via opkald, e-mails osv. Ved at fortsætte med at bruge vores tjenester accepterer du indsamlingen og brugen af dine personoplysninger i overensstemmelse med bestemmelserne i denne fortrolighedspolitik.
Opdateringer
SAS forbeholder sig retten til at ændre afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik og vil offentliggøre en opdateret version af denne politik i overensstemmelse med love og bestemmelser vedrørende databeskyttelse i Kina. I det omfang SAS væsentligt ændrer afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik, vil SAS informere dig om sådanne ændringer, og i det omfang dette påvirker de formål og den behandling, hvortil vi har indhentet dit samtykke, vil vi bede om dit samtykke igen.
For udøvelsen af databeskyttelsesrettigheder og/eller hvis du har spørgsmål eller kommentarer vedrørende dette afsnit for Kina i fortrolighedspolitikken, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på dataprotectionofficer@sas.se.
Hvordan indsamler og modtager SAS dine oplysninger?
Denne del supplerer “Hvornår og hvordan behandler vi dine personoplysninger” i denne fortrolighedspolitik og afsnit 3 i dette afsnit for Kina. SAS kan indsamle og modtage personoplysninger fra appbrugere i Kina gennem softwareudviklingsværktøjerne (SDK'er), der er installeret på SAS-appen. Afhængigt af SDK kan typen af personoplysninger, der indsamles og modtages via SDK'er, uden begrænsning omfatte appbrugerens navn, e-mailadresse, telefonnummer, postadresse, EuroBonus-nummer, kreditkortoplysninger (i det omfang en kreditkorttransaktion foretages via appen), passagerflyoplysninger, metrik for brug af app og enhedsoplysninger såsom IP-adresse. SAS kan bruge sådanne informationer til at bekræfte og godkende betalingskorttransaktioner, til at modtage feedback om appen og tjenester og til at spore og analysere brugen af appen.
Nedenfor finder du en liste over de SDK'er, der i øjeblikket er installeret på SAS-appen, der opererer i Kina. SAS kan opdatere denne liste over SDK'er fra tid til anden, hvis der sker ændringer.
Liste over SDK'er, der er implementeret på den SAS App, der opererer i Kina per 1. november 2021:
SDK'er (PDF, 103KB)
Sådan bruger SAS dine oplysninger
Denne del beskriver, hvilke personoplysninger vi indsamler om eller fra dig, de formål, hvortil vi bruger dem, og hvorfor vi bruger dem til vores grundlæggende og udvidede forretningsfunktioner. Dine personoplysninger vil blive indsamlet og behandlet i overensstemmelse loven om beskyttelse af personoplysninger (“PIPL”), der trådte i kraft den 1. november 2021, og eventuelle andre love og forordninger i Kina, der gælder for dette område. Enhver behandling af personoplysninger, som vi udfører, er i overensstemmelse med bestemmelserne i fortrolighedslovene i Kina, og disse oplysninger må kun bruges til de begrænsede formål, der omtales i denne del.
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger via SAS' netsteder og i forbindelse med brugen af SAS-tjenester.
For at kunne tilvejebringe billetudstedelsestjenester og andre SAS-tjenester og -produkter, skal vi indsamle og bruge visse personoplysninger. Nedenfor er en liste over de personoplysninger, som vi kan anmode dig om at give os, eller som vi kan indsamle og bruge om dig. Nogle tjenestefunktioner kræver visse personoplysninger, før de kan leveres. Når du udøver din ret til at gøre indsigelse, vil vi ikke være i stand til at fortsætte med at levere den tjeneste, der svarer til de personoplysninger, der er involveret i indsigelsen, og vi vil ikke længere behandle dine tilsvarende personoplysninger.
Vi kan anmode dig om at tilvejebringe følgende personoplysninger for os:
Identifikations- og kontaktoplysninger
Dit køn, fødselsdato, ID-nummer, pasnummer, nationalitet, navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og personoplysninger om eventuelle andre personer, som du rejser med (herunder deres kontaktoplysninger). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at videregive beskeder til dig eller din kontaktperson om fly og ordrer (herunder flyafgange, sikkerhedskontrol, ombordstigning, tilbagebetaling, flyforsinkelse, forsikringsydelser og underretning om uheld), organisere din rejseplan, e-maile rejseplan eller andre produkter til dig, bekræfte din identitet, modtage dine kommentarer vedrørende servicekvalitet, modtage dine klager og forslag, levere SAS-tjenester og -produkter til dig, og sende til dig, hvis du accepterer at modtage, reklame- og markedsføringsmeddelelser. Bemærk venligst, at når du reserverer de relevante tjenester for andre, skal du tilvejebringe de pågældende passagerers personoplysninger, og før du tilvejebringer deres oplysninger for os, bedes du sørge for, at de pågældende passagerer forstår og accepterer denne fortrolighedspolitik.
EuroBonus-oplysninger
Dit EuroBonus-medlemskontonummer og oplysninger om flyvning, oplysninger om modtager af indløsning af Miles og oplysninger om mindreåriges værge. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores EuroBonus-medlem, bekræfte medlemsidentitet og behandle din akkumulering, belønning og indløsning af point og andre tjenester.
Oplysninger om indehaver af profilkonto
Din netstederprofils kontonummer, navn, alder, adresse og kontaktoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores profilkontoindehaver og administrere din konto og rejser.
Data og billeder af identitetsdokumenter, der kræves ved forretningsbehandling
ID-kort, pas, visumside, papirer, der kræves af myndighederne til at foretage en flyvning, gyldighedsperiode, udstedelsesmyndigheder, alder eller fødselsdato, køn og deres tilsvarende billeder. Sådanne oplysninger og billeder vil blive brugt i overensstemmelse med love og bestemmelser til at bekræfte din identitet, når du reserverer en billet, checker ind, foretager en flyrejse, behandler ind- og udrejseformaliteter, køber luftforsikring, benytter SAS-tjenester og andre tjenester.
Betalingsoplysninger
Dit kreditkortnummer, faktureringsadresse, kreditkortgyldighed, ordre- og driftsoptegnelser, log- og risikostyringsoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt, når du køber en billet, til at vedligeholde dine betalingsoplysninger, bekræfte din identitet og levere SAS-tjenester til dig.
Information til forbedring af rejse og andre tjenester
Nødkontaktperson, særlige servicekrav og personlige præferencer (måltider under flyvningen, placering af sæder i kabinen, tjenester under flyvningen). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at forbedre og promovere vores tjeneste, så vi kan levere tjenester til dig, der bedre opfylder dine behov, og, med forbehold for din aftale, sende vores salgsfremmende og markedsføringsmæssige meddelelser til dig.
Oplysninger, der kræves af offentlige sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder eller indsamles for at påvise din egnethed til at foretage flyvningen
Kontaktoplysninger, oplysninger om tilstedeværelse eller fravær af mulige COVID-19- eller andre globale pandemisymptomer, oplysninger om potentiel eksponering for COVID-19 eller anden global pandemi, oplysninger, der indsamles af vores ground- eller reservationspersonale i henhold til direktiver fra offentlige sundhedsorganisationer eller andre offentlige myndigheder. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at overholde juridiske og lovmæssige krav, bestemme din egnethed til at rejse i overensstemmelse med gældende statslige forordninger og retningslinjer.
Eventuelle andre personoplysninger
Vi indsamler med henblik på at oprette og operere forbindelser mellem flere fly og fremskynde bagageclearing på tværs af internationale grænser, overholdelse af visse lovmæssige krav vedrørende nødsituationer og på anden måde i forbindelse med passagerfly, overholdelse af visse forskriftsmæssige krav til bekræftelse og godkendelse af din identitet og at have en legitim forretningsinteresse i at overholde gældende juridiske og forskriftsmæssige krav, at bruge disse oplysninger til at opfylde vores kontrakt med dig, overholdelse af visse krav af almen interesse, såsom at beskytte mod risici for passager- og folkesundheden samt sikkerhed for passagerer og fly.
Bemærk venligst, at vi vil indsamle, opbevare, bruge og overføre dine følsomme personoplysninger til de formål, hvortil de blev tilvejebragt, og i øvrigt i overensstemmelse med vilkårene i denne fortrolighedspolitik, hvis du giver dit udtrykkelige samtykke på tidspunktet for indsamling.
På hvilket retsgrundlag behandler SAS dine personoplysninger
Vores retsgrundlag for behandling af dine personoplysninger beskrevet ovenfor afhænger af de pågældende personoplysninger og de specifikke omstændigheder, hvor vi behandler dem. Og vi indsamler generelt kun personoplysninger fra dig, hvis:
vi har indhentet dit samtykke til at gøre det
sådanne oplysninger er nødvendige for at vi kan opfylde en kontrakt med dig
behandlingen er i vores juridiske interesser og ikke tilsidesat af dine rettigheder
vi har juridiske forpligtelser til at behandle dine personoplysninger fra dig eller på anden måde kan have brug for personoplysningerne for at beskytte din eller andre personers vitale interesse
det er nødvendigt for at reagere på en nødsituation i den offentlige sundhed eller for at beskytte en fysisk persons liv, sundhed og ejendomssikkerhed
handlinger, såsom nyhedsrapportering og overvågning af offentlige meninger, udføres af hensyn til offentlighedens interesse, og behandlingen af personoplysninger er inden for et rimeligt omfang
det er nødvendigt at behandle de personoplysninger, der videregives af den pågældende person eller andre personoplysninger, der er blevet videregivet inden for et rimeligt omfang i overensstemmelse med bestemmelserne i PIPL og relaterede love og forordninger
andre omstændigheder, der er foreskrevet af love og administrative bestemmelser.
Med hvem deler SAS dine oplysninger?
Vi kan dele dine personoplysninger, som vi indsamler eller modtager, med:
andre flyselskaber og andre virksomheder, der er involveret i leveringen af den tjeneste, som du benytter dig af
virksomheder, der er en del af reservationen og gennemførelsen af din flyvning, f.eks. rejsebureauer, speditører og agenter
IT-udbydere og -udviklere, der sikrer driften og sikkerheden af vores IT-systemer på vegne af SAS
betalingskortselskaber, som SAS samarbejder med for at tilbyde forskellige betalingsløsninger, såsom MasterCard
sikkerhedsvirksomheder og virksomheder, der arbejder med at forebygge og bekæmpe svig
virksomheder inden for SAS-koncernen, herunder eksempelvis SAS EuroBonus AB, SAS Link AB, Scandinavian Airlines Ireland Ltd, SAS Ground Handling A/S, SAS Ground Handling AS, SAS Ground Handling AB, SAS Cargo Group A/S, SAS Cargo Norway AS og SAS Cargo Sweden AB
offentlige organer og myndigheder, retshåndhævende myndigheder, domstole
tredjeparter, (a) hvis vi mener, at videregivelse er krævet af gældende lov, forordning eller retsproces (såsom i henhold til retskendelse), eller (b) for at beskytte og forsvare vores rettigheder eller tredjeparters rettigheder eller sikkerhed, herunder for at fastslå, fremsætte eller forsvare mod retskrav.
Udøvelse af dine rettigheder
SAS respekterer fuldt ud din ret til at kende, tilgå, rette, begrænse behandlingen af, slette dine personoplysninger osv.
Ret til adgang
Du har ret til at indhente bekræftelse fra os om, hvorvidt personoplysninger om dig behandles, og, hvis det er tilfældet, til at anmode om adgang til personoplysningerne. Oplysninger, der kan fås adgang til, omfatter formålene med behandlingen, kategorierne af berørte personoplysninger og modtagerne eller kategorierne af modtagere, som personoplysningerne er blevet eller vil blive videregivet til.
Du har ret til at få en kopi af de personoplysninger, der behandles. For yderligere kopier, som du anmoder om, kan vi opkræve et rimeligt gebyr baseret på vores omkostninger.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få unøjagtige personoplysninger om dig berigtiget af os. Afhængigt af formålene med behandlingen har du ret til at få ufuldstændige personoplysninger gjort fuldstændige, herunder ved at tilvejebringe en supplerende erklæring.
Ret til sletning
Du har ret til at anmode os om at slette dine personoplysninger.
Ret til indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger til visse formål. Hvis du udøver denne ret til at gøre indsigelse, vil dine personoplysninger ikke længere blive behandlet til sådanne formål af os. Udøvelse af denne ret vil ikke medføre nogen omkostninger.
En sådan ret til at gøre indsigelse eksisterer dog muligvis ikke under visse omstændigheder, f.eks. hvis behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at træffe foranstaltninger forud for indgåelse af en kontrakt eller for at opfylde en kontrakt, der allerede er indgået.
Ret til at annullere konto
Du har til enhver tid ret til at annullere en tidligere registreret konto. Når annulleringen af din konto er gennemført, vil alle oplysninger deri blive slettet eller anonymiseret, og vi vil ikke længere indsamle, bruge eller videregive personoplysninger vedrørende kontoen til tredjeparter. Ikke desto mindre skal de oplysninger, der tilvejebringes af dig eller genereres under din brug af vores tjenester, opbevares af os i den periode, der kræves af love og forordninger, og myndigheder har ret til at få adgang til sådanne oplysninger i henhold til lovgivningen i den pågældende juridiske opbevaringsperiode.
For at udøve disse rettigheder kan du sende en e-mail til securedata@sas.se med anmodninger. For at vi kan bekræfte din identitet, skal din skriftlige anmodning indeholde dit navn og din adresse og andre sådanne oplysninger, der vil hjælpe os med at identificere dig, såsom:
Eventuelle e-mailadresser, som du har brugt i korrespondance med SAS
EuroBonus-nummer eller TravelPass-nummer
Eventuelt telefonnummer, som du har brugt i korrespondance med SAS (f.eks. kundeservicesager)
Reservationsnummer og/eller flynummer og dato.
SAS skal altid sikre, at det er den rigtige person, der modtager oplysningerne om, hvordan vi behandler deres personoplysninger. SAS videregiver kun personoplysninger, hvis vi kan bekræfte din identitet i overensstemmelse med ovenstående. Efter vi modtager en anmodning om at udøve en af disse rettigheder, vil vi tilvejebringe oplysninger om den handling, vi foretager efter anmodningen uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder inden for 30 dage efter modtagelse af anmodningen. Denne tid kan forlænges med yderligere 30 dage under visse omstændigheder, for eksempel hvis anmodninger er komplekse eller talrige.
Sikkerhedskontrol
Informationssikkerhed er vigtigt for SAS. Vi har indført passende foranstaltninger såsom separat opbevaring, kryptering, adgangskontrol, afidentificering osv. i overensstemmelse med kravene til dataklassificering og -kategorisering for at beskytte din informationssikkerhed mod uautoriseret adgang, videregivelse, tab, misbrug, ændring og uretmæssig brug af dine oplysninger og undgå negativ indvirkning på dine personlige rettigheder og interesser.
Mindreårige
SAS lægger stor vægt på beskyttelse af mindreåriges' personoplysninger. Hvis du er mindreårig under 14 år, skal du indhente skriftlig tilladelse fra dine forældre eller værger, før du bruger vores produkter og/eller tjenester. Med hensyn til indsamling af personoplysninger om mindreårige med samtykke fra deres forældre eller værger, vil vi kun bruge eller videregive disse oplysninger med tilladelse fra loven, udtrykkeligt samtykke fra deres forældre eller værger eller den nødvendige beskyttelse af mindreårige. Hvis en mindreårig har givet os personoplysninger uden forældres eller værges samtykke, kan forælderen eller værgen kontakte os ved at sende os en e-mail på securedata@sas.se. Vi fjerner oplysningerne og afmelder barnet fra alle vores elektroniske markedsføringslister.