Fortrolighedspolitik
I denne fortrolighedspolitik, ønsker vi at forklare, hvordan vi behandler dine personoplysninger, når du bruger vores tjenester. SAS' fortrolighedspolitik gælder for alle de personoplysninger, som vi behandler om dig, og for al interaktion, som du har med SAS, for eksempel når du bruger vores netsted eller mobilapp, reserverer en rejse eller kontakter vores kundeservice. Nogle af vores tjenester (f.eks. profilkonti og EuroBonus) har yderligere behandlingsaktiviteter for personoplysninger. Du vil blive informeret om disse betingelser, når du bruger de pågældende tjenester. Vores mål er at være så gennemsigtig og tydelig som muligt. Tøv ikke med at kontakte os, hvis du stadig har spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Gældende fra: 13. juli 2023
Ændringer i databeskyttelsespolitikken
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden er dataansvarlig for behandlingen beskrevet nedenfor. I denne fortrolighedspolitik henviser “SAS” til Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden. "SAS-koncernen" betyder alle selskaber, hvor SAS AB (publ) direkte eller indirekte fra tid til anden ejer eller kontrollerer mere end 50 procent af aktierne.
Databeskyttelsesrådgiver
SAS har udpeget en databeskyttelsesrådgiver for at hjælpe SAS med at sikre, at dine personoplysninger behandles på den korrekte måde. Du er velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver med spørgsmål eller anmodninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger ved at sende en e-mail til [email protected].
Hvordan behandler vi dine personoplysninger?
SAS indsamler personoplysninger om dig, som du tilvejebringer for os, når du bruger vores netsteder eller vores tjenester, for eksempel, når du reserverer en rejse, flyver med os, kontakter vores kundeservice eller bruger vores mobilapp. Vi kan også indsamle personoplysninger om dig fra cookies på vores hjemmeside. Du kan læse mere om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.
Oversigt over SAS' behandling af personoplysninger
Afhængigt af, hvordan og i hvilket omfang du bruger SAS’ websites og SAS-tjenester, kan SAS behandle forskellige kategorier af oplysninger om dig.
I nedenstående afsnit kan du finde oplysninger om SAS' aktiviteter, hvor vi behandler dine personoplysninger, hvilke typer oplysninger vi behandler, formålet med behandlingen, retsgrundlaget for behandlingen og opbevaringstiden for personoplysningerne.
Aktiviteter, hvor SAS håndterer personoplysninger
Reservation og rejser med SAS
Type af data
Identifikations- og kontaktoplysninger, f.eks. navn, fødselsdato, køn, adresse, e-mailadresse, rejsedokumentoplysninger (pasnummer, nationalitet osv.)
Rejseoplysninger, f.eks. flynummer, rejseklasse, afgang og destination, måltider, anmodninger om særlige tjenester, bagageoplysninger, uregelmæssigheder i forbindelse med rejser.
Finans-/betalingsoplysninger, f.eks. kreditkortoplysninger, transaktionsoplysninger.
Oplysninger om passagernavne (PNR) er personoplysninger, der tilvejebringes af passagerer og indsamles og opbevares af luftfartsselskaber. Det omfatter følgende personoplysninger: passagerens navn, pasoplysninger, rejsedatoer, rejseplaner, pladser, bagage, kontaktoplysninger, frequent flyer-nummer, betalingsmetode og anmodninger om særlige tjenester (SSR) såsom særlige måltidskrav og/eller særlig assistance.
Formål med behandling
Formålet med behandlingen af oplysningerne i denne aktivitet er, at SAS kan administrere og udføre den rejse, som du har anmodet om. Dette omfatter meddelelser og kommunikation relateret til din rejse. PNR-oplysninger er nødvendige for at kunne udføre vores tjenester som flyselskab.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af personoplysningerne, der udelukkende vedrører din reservation, er for at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for dig, når du reserverer en tur hos os, se GDPR artikel 6 nr. 1 b.
Retsgrundlaget for f.eks. påmindelser om check-in er vores legitime interesse i at yde dig en tjeneste, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Når SAS bruger retsgrundlaget for legitim interesse, dokumenterer vi SAS' legitime interesse i at forfølge aktiviteten og enkeltpersonens ret til integritet i en vurdering af legitim interesse (LIA).
Retsgrundlaget for at dele nogle af dine oplysninger med myndigheder med henblik på bl.a. immigration, retshåndhævelse og toldkontrol er vores juridiske forpligtelse, se GDPR artikel 6 nr. 1 c.
Retsgrundlaget for håndtering og lagring af finansielle oplysninger er vores juridiske forpligtelse over for regnskabslove, se GDPR artikel 6 nr. 1 c.
Opbevaringstid
Hvis du reserverer en tur hos SAS, gemmer vi dine oplysninger i 10 år efter, at turen er afsluttet, for at opfylde lovkrav og for at behandle eventuelle klager.
Oplysninger om SAS’ håndtering af uregerlige passagerer og behandlingen af personoplysninger i forbindelse med disse tilfælde kan findes i artikel 24 i SAS’ befordringsbetingelser.
Markedsføring, kundesupport og service
Type af data
Kommunikation, f.eks. kontakt med kundesupport, optagelser af telefonopkald, markedsføringsmeddelelser, nyhedsbrev, tilbagemeldingsformularer, klager, refusioner.
Formål med behandling
Formålet med denne behandling er at udvikle, analysere og markedsføre vores tjenester og støtte vores kunder i forskellige ærinder.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for at kontakte dig om vores tjenester, efter at du for nylig har reserveret en rejse med os, er vores legitime interesse i at markedsføre vores tjenester, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Du kan til enhver tid tilbagekalde dit samtykke til denne type kommunikation.
Retsgrundlaget for direkte markedsføring er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a.
Retsgrundlaget for behandling af dine oplysninger i forbindelse med kundesupport og kundeservice er vores kontraktlige forpligtelse og forskriftsmæssige krav, se GDPR artikel 6 nr. 1 b og GDPR artikel 6 nr. 1 c.
Retsgrundlaget for analyse af kundeplejeoplysninger er vores legitime interesse i at levere tjenester til dig, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Når SAS anvender retsgrundlaget for legitim interesse, dokumenterer vi SAS’ legitime interesse i at forfølge aktiviteten og enkeltpersonens ret til integritet i en vurdering af legitim interesse (lia).
Opbevaringstid
Vi gemmer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt med henblik til formålet med behandlingen.
Vi gemmer dine data fra en gennemført tur i 12 måneder for at kunne tilbyde dig kommunikation om lignende tjenester.
Analyse, statistik og brugertest
Type af data
Vi kan behandle dine personoplysninger såsom rejsehistorik, reservationsoplysninger og kundeplejeoplysninger. Til brugertest behandler vi dine kontaktoplysninger og svarene i brugertestene. **Formål med behandling:**Formålet med behandlingen er, at det er nødvendigt at udvikle og optimere vores kundetilbud, kundepleje, flynetværk, digitale platforme, forretningsmodel og priser. Vores brug af oplysninger til statistiske og analytiske formål sker udelukkende på et aggregeret og ikke-individuelt grundlag. Det betyder, at vi ikke analyserer dine oplysninger på individuelt niveau.
Formålet med brugertest er at forbedre vores produkter, tjenester og tilbud. **Retsgrundlag:**Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger til analyse- og statistikformål er vores legitime interesse i at optimere vores tjenester og forretningsmodel, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Når SAS bruger retsgrundlaget for legitim interesse, dokumenterer vi SAS' legitime interesse i at forfølge aktiviteten og enkeltpersonens ret til integritet i en vurdering af legitim interesse (LIA).
Retsgrundlaget for brugertest er dit samtykke, som vi indsamler, før du starter brugertesten, se GDPR artikel 6 nr. 1 a eller retsgrundlaget legitim interesse i at forbedre vores produkter og tjenester, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Når SAS bruger retsgrundlaget for legitim interesse, dokumenterer vi SAS' legitime interesse i at forfølge aktiviteten og enkeltpersonens ret til integritet i en vurdering af legitim interesse (LIA). **Opbevaringstid:**Vi gemmer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt med henblik til formålet med behandlingen.
Adfærd på nettet
Type af data
Digitale oplysninger og adfærd, f.eks. log ind-oplysninger, IP-adresse, brug af netsted (kræver samtykke).
Formål med behandling
Formålet med denne behandling er at tilbyde dig en personlig oplevelse på vores hjemmeside.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget er samtykke, som du aktivt har givet på vores hjemmeside, se GDPR art. 6 nr. 1 a.
Opbevaringstid
Se vores cookiepolitik for opbevaringstider.
Profilkonto
Type af data
Oplysninger, som du giver os, når du registrerer en profilkonto, f.eks. navn, adresse, e-mail, telefonnummer osv.
Formål med behandling:**Formålet med behandlingen er at gøre det muligt for kunder at registrere en profilkonto hos SAS og administrere tjenesten. **Retsgrundlag:**Retsgrundlaget for denne behandling er vores forpligtelse til at overholde vilkårene og betingelserne for profilkontoindehavere, se GDPR artikel 6 nr. 1 b.
Opbevaringstid
SAS gemmer disse data, så længe du har en profilkonto.
Rekruttering
Type af data
Rekrutteringsoplysninger, når du ansøger om et job hos SAS, f.eks. kontaktoplysninger, tidligere erfaring og referencer.
Formål med behandling
Formålet med denne behandling er at lette rekrutteringsprocessen.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af rekrutteringsoplysninger er nødvendigheden af opfyldelsen af en kontrakt, som den registrerede er part i, eller for at træffe foranstaltninger til opfyldelse af en kontrakt, se GDPR artikel 6 nr. 1 b.
Opbevaringstid
Hvis du ansøger om et job hos SAS, opbevarer vi din ansøgning i 24 måneder i overensstemmelse med lovmæssige krav.
Tilskud og pensionsklub
Type af data
Oplysninger, når du søger tilskud fra vores fonde eller oplysninger om dit medlemskab i pensionsklubben.
Formål med behandling
Formålet med behandlingen af disse oplysninger er, at SAS kan administrere og udføre aktiviteterne.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af disse personoplysninger er, at det er nødvendigt for at opfylde vores betingelser for tilskudsansøgninger og medlemskab, se GDPR artikel 6 nr. 1 b. For andre aktiviteter er retsgrundlaget vores legitime interesse i at levere tjenester til dig, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Når SAS bruger retsgrundlaget for legitim interesse, dokumenterer vi SAS' legitime interesse i at forfølge aktiviteten og enkeltpersonens ret til integritet i en vurdering af legitim interesse (LIA).
Opbevaringstid
SAS gemmer disse data i 7 år i henhold til lovkrav.
SAS for work
Type af data
Navn, e-mail, telefonnummer, rejseoplysninger: flyinformation (reserveret og gennemført rejse), købte tillægstjenester. SAS Travel Pass: produktoplysninger, rejsehistorik, betalingsoplysninger.
Formål med behandling
Formålet med behandlingen er at formidle virksomheder, der er forbundet med SAS virksomhedsprogrammet, og de rejsende, der rejser gennem dette arrangement.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af disse personoplysninger er at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for virksomheder, der er forbundet med SAS virksomhedsprogrammet, når en tur med os reserveres, se GDPR artikel 6 nr. 1 b.
Opbevaringstid
Hvis du reserverer en tur hos SAS for work gemmer vi dine oplysninger i 10 år efter, at turen er afsluttet, for at opfylde lovmæssige krav og for at behandle eventuelle klager.
Særlige kategorier af personoplysninger
Nogle særlige kategorier af personoplysninger er særligt følsomme og har brug for ekstra beskyttelse, f.eks. sundhedsoplysninger. Formålet hvortil SAS behandler følsomme oplysninger, der tilvejebringes af rejsende, er at kunne levere den samme tjeneste til alle rejsende og levere de købte tjenester. Det betyder, at SAS også deler følsomme information med tredjeparter under rejsen. Disse oplysninger kaldes SSR (special service request)-information, og de følger en IATA-standard, der bruges i hele luftfartsbranchen. De følsomme oplysninger, der behandles, er:
Behov for kørestol, båre eller seng i lufthavnen og/eller under flyvningen
Behov for lægemidler og egnethed til rejsen
handikap og behov for særlig assistance og/eller servicehunde
Specialmåltider baseret på medicinske behov eller religiøs overbevisninger
Passagerer der rejser inkognito eller i varetægt
Rejsende som er udvist
Denne behandling af personoplysninger er nødvendig for at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for dig, når du reserverer en tur hos os, se GDPR artikel 6 nr. 1 b.
Data vedrørende mindreårige under 18 år
SAS behandler ikke oplysninger om rejsende under 18 for noget andet formål end en specifik tur eller for at administrere en profilkonto eller en EuroBonus-konto.
Brug af SAS' mobilapp
Du kan hente vores mobilapp for at søge efter flyrejser og nemt reservere din tur, hotel eller lejebil, administrere din reservation og checke ind med mere. Vi behandler dine personoplysninger i vores mobilapp på samme måde og til de samme formål som beskrevet ovenfor i denne fortrolighedspolitik. Dog indeholder SAS' mobilapp ("SAS-appen") visse yderligere funktioner sammenlignet med hjemmesiden, som er beskrevet i dette afsnit 8. For de fleste af disse yderligere funktioner har vi vurderet, at vi har en legitim interesse i at behandle dine personoplysninger for at levere en brugervenlig app. Hvis en aktivitet i stedet er baseret på dit samtykke, indsamles dette, før funktionen bruges.
Markedsføring, events og information
Type af data
Navn og e-mail.
Formål med behandling
Formålet med behandlingen er at informere om og markedsføre vores tjenester og tilbud til relevante erhvervskunder og agenter.
Retsgrundlag:
Retsgrundlaget for behandling af disse personoplysninger er SAS’ legitime interesse i at markedsføre vores tjenester, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Du vil altid have mulighed for at fravælge denne meddelelse.
Opbevaringstid
Vi gemmer dine personoplysninger, så længe det er nødvendigt med henblik på formålet med behandlingen, eller indtil du tilbagekalder dit samtykke.
Kunstig intelligens (AI)
SAS bruger nogle gange AI-teknologi til at forbedre vores tjenester og vores kommunikation med dig. Ved anvendelse af AI-værktøjer vil du altid modtage information om dette i forbindelse med brug.
Til hvem videregiver SAS dine personoplysninger?
SAS deler kun dine personoplysninger med virksomheder i SAS-koncernen, med undtagelse af de nedenfor beskrevne undtagelser.
Udenlandske myndigheder og retshåndhævende organer
På grund af obligatoriske krav fra udenlandske myndigheder og for at muliggøre gennemførelsen af de rejseplaner, som du har valgt, kan SAS og andre flyselskaber være forpligtede til at give udenlandske myndigheder adgang til visse PNR-oplysninger og forhåndsoplysninger om passagerer ("API") for så vidt angår passagerer, der flyver til, fra eller over lande både inden for og uden for den Europæiske Union ("EU") og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EØS"), herunder USA. Sådanne oplysninger bruges primært til at forebygge og bekæmpe terrorisme og anden alvorlig kriminalitet. Derudover reguleres PNR og API via direktiv 2016/681/EU.
Underleverandører og tredjeparter
Hvis det er nødvendigt for at vi kan gennemføre din flyvning i overensstemmelse med rejsevilkårene og -betingelserne eller på anden måde udføre vores tjenester for dig, vil dine personoplysninger også blive delt med:
andre flyselskaber og andre virksomheder, der er involveret i leveringen af den tjeneste, som du benytter dig af, for eksempel håndtering på jorden
virksomheder, der er en del af reservationen og gennemførelsen af din flyvning, f.eks. rejsebureauer, speditører og agenter
IT-udbydere og -udviklere, der sikrer driften og sikkerheden af vores IT-systemer på vegne af SAS
betalingskortselskaber, som SAS samarbejder med for at tilbyde forskellige betalingsløsninger
sikkerhedsvirksomheder og virksomheder, der arbejder med at forebygge og bekæmpe svig, samt undersøgelser af cyberkriminalitet
andre partnere såsom virksomheder, der leverer tjenester, som du kan overveje at købe i forbindelse med din tur, såsom hotelkæder, biludlejningsfirmaer og rejseforsikring.
Fælles dataansvarlige
Personoplysninger deles også med vores forretningspartnere for at koordinere data, særlige tilbud, aktiviteter og analyser. I visse tilfælde har vi et fælles dataansvar med vores partnere. Det betyder, at vi og vores partner i fællesskab kontrollerer dine personoplysninger og bestemmer formålene med behandlingen. Nedenfor kan du se vores aktuelle partnere i forhold til dataansvar, og du kan opnå adgang til deres databeskyttelsespolitikker for at finde ud af mere om deres håndtering af personoplysninger.
SAS og EuroBonus
Hvis du reserverer en rejse med SAS via SAS' hjemmeside og/eller kanaler eller via et rejsebureau, behandler SAS og SAS EuroBonus AB ("EB") som fælles dataansvarlige den e-mailadresse, du angav, da du reserverede, for at bekræfte, hvorvidt du er medlem af EuroBonus-programmet. Denne begrænsede behandling af personoplysninger er baseret på vores legitime interesser i administration af EuroBonus-programmet, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Hvis du ikke er medlem af EuroBonus-programmet, vil ingen yderligere behandling blive foretaget af SAS og EB som fælles dataansvarlige.
Bliver dine personoplysninger behandlet uden for EU/EØS?
Overførsler af personoplysninger inden for SAS-koncernen
Personoplysninger vil blive overført mellem virksomheder i SAS-koncernen, herunder med henblik på implementering af vores internationale flyvninger, for at administrere og opretholde din konto og dit medlemskab, samt til statistiske formål.
Overførsler til lande uden for EU/EØS
Personoplysninger, der deles i SAS-koncernen på denne måde eller med underkontrahenter og tredjeparter som beskrevet herover i afsnit 4.2, vil undertiden blive overført til lande, der ikke er medlemmer af EU eller EØS, og som ikke sikrer et tilfredsstillende sikkerhedsniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive udført i overensstemmelse med den gældende databeskyttelseslov såsom beslutninger om tilstrækkelighed og yderligere kontraktbestemmelser. SAS Group overfører personoplysninger til følgende lande uden for EU/EØS for lejlighedsvise tjenester forbundet med vores processer som luftfartsselskab: USA, Kina, Indien, Indonesien, Brasilien, De Forenede Arabiske Emirater, Tyrkiet, Albanien, Montenegro, Sydafrika, Peru, Etiopien, Ukraine, Libanon, Colombia, El Salvador, Costa Rica, Mexico, Australien, Thailand, Egypten, Rusland, Taiwan og Singapore.
Garantier for internationale overførsler af personoplysninger
Ved overførsel af personoplysninger til et land uden for EU/EØS uden et passende beskyttelsesniveau for personoplysninger, vil vi træffe passende sikkerhedsforanstaltninger, som minimum ved at medtage en standardkontraktbestemmelse, der er vedtaget af Europa-Kommissionen. Disse standardkontraktbestemmelser kan findes på følgende link: Standardkontraktbestemmelser (SCC) (europa.eu)
Overførsler baseret på kontraktmæssig nødvendighed
Hvis der mangler både en beslutning om passende beskyttelsesniveauer fra Europa-Kommissionen og etablerede passende sikkerhedsforanstaltninger i form af standardkontraktbestemmelser i overensstemmelse med ovenstående, overfører vi kun dine personoplysninger, når det er nødvendigt for at opfylde vores kontraktmæssige forpligtelser over for dig, se GDPR, artikel 49 nr. 1 b, for eksempel for at udføre din rejse eller for at opfylde vores forpligtelser i henhold til vilkårene og betingelserne for EuroBonus- og profilkontoen.
Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?
Vi har truffet omfattende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine oplysninger mod tab, misbrug og uautoriseret adgang. Behandling og overførsel af oplysninger mellem din webbrowser og vores server er behørigt beskyttet af kryptering, og vi opdaterer løbende vores sikkerhedsforanstaltninger. Når du betaler for enhver af vores tjenester ved hjælp af et kort, sendes alle oplysninger via en sikker forbindelse for at sikre, at dine personoplysninger ikke kan læses af tredjeparter. De aktører, som vi samarbejder med i forbindelse med kortbetalinger, er alle certificerede i overensstemmelse med den internationale sikkerhedsstandard PCI-DSS, hvilket indebærer et meget højt sikkerhedsniveau for behandlingen af dine kortoplysninger.
Yderligere funktioner i SAS-appen
Analyse og adfærd på nettet
Vi bruger visse teknologiske funktioner (svarende til cookies), såsom unikke identifikatorer forbundet med din enhed i SAS-appen, med det formål at hjælpe med at administrere appen og til at forbedre din oplevelse og vores tjenester. Sådanne funktioner kan leveres af tredjeparter. Når du har hentet SAS-appen, beder vi om din tilladelse til at aktivere sådanne funktioner. Hvis du vælger at tillade disse typer funktioner, kan du til enhver tid kontrollere dine indstillinger i SAS-appen under "Meddelelser". Retsgrundlaget for denne behandling er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a. Oplysningerne gemmes, så længe vi har dit samtykke.
Pushmeddelelser på mobilenheder
Med dit samtykke bruger vi pushmeddelelser på mobilenheder til at sende dig direkte meddelelser med serviceoplysninger vedr. flyvninger såsom åbning af check-in, ændring af gate eller forsinkelser osv. samt annoncering og særtilbud. Du kan til enhver tid kontrollere dine indstillinger i SAS-appen under "Meddelelser". Vi gemmer dit enheds-ID i en backendserver for at aktivere pushmeddelelser. Retsgrundlaget for denne behandling er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a. Oplysningerne gemmes, så længe vi har dit samtykke.
Gemte rejsende
Du har mulighed for at opbevare personoplysninger om dig selv og personer, som du rejser sammen med, lokalt på din mobilenhed i SAS-appen. Det sikrer, at de nødvendige oplysninger udfyldes på forhånd under reservations- eller check-in-processen for at muliggøre en mere brugervenlig proces. Sådanne personoplysninger, der opbevares på din enhed, behandles kun lokalt i appen og indsamles ikke af SAS.
Teknisk support/appsupport
Vi har en appsupportfunktion til at hjælpe med eventuelle tekniske problemer eller fejl, der opstår under brug af SAS-appen, eller til at sende tilbagemeldinger. Vi behandler kun dine personoplysninger i det omfang, det er nødvendigt for at løse din sag. Vi opbevarer også visse oplysninger vedrørende brug af SAS-appen for at kunne rette tekniske problemer. Retsgrundlaget for denne behandling er vores legitime interesse i at yde dig tjenester og assistance, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. SAS gemmer disse data, så længe vi har brug for det til at løse din sag.
Tidligere flyrejser
SAS-appen har en funktion, der viser din flyhistorik hos SAS, hvor du kan se oplysninger om hver flyvning, såsom afrejsested og destination, dato, antal tilbagelagte km i luften, sædenummer, og om du steg på flyet. Retsgrundlaget for denne behandling er vores legitime interesse i at levere denne funktion til dig, se GDPR artikel 6 nr. 1 f.
Sporing af bagage
Med denne funktion kan du spore din indcheckede bagage og se, hvor din bagage aktuelt befinder sig baseret på, hvor bagagemærket sidst blev scannet.
Placering
SAS-appen kan med dit samtykke indsamle oplysninger om din geografiske position. Denne funktion bruges, når du reserverer en flyvning i SAS-appen, så vi kan vise dig den nærmeste afrejselufthavn ved at bruge din enheds placering. Sådanne data indsamles eller gemmes ikke af SAS, og du kan kontrollere dit samtykke i indstillingerne for SAS-appen på din enhed. Retsgrundlaget for denne behandling er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a. Oplysningerne gemmes, så længe vi har dit samtykke.
Hvad er dine rettigheder?
Du har flere rettigheder i forbindelse med dine personoplysninger. Du kan udøve dine rettigheder på "Administrer personoplysninger".
Tilbagetrækning af samtykke
Hvis vi behandler oplysninger om dig baseret på dit samtykke, for eksempel gennem cookies eller i SAS-appen, har du ret til at trække dit samtykke tilbage til enhver tid. Vi vil derefter ophøre med behandlingen af de personoplysninger, der er baseret på dit samtykke.
Rettelse
Hvis dine personoplysninger, som SAS behandler, er forkerte eller ufuldstændige, kan du ringe til vores kundeservice, som vil hjælpe dig med at rette eller udfylde dine oplysninger. Du kan finde kontaktoplysningerne til vores kundeservice her.
Ret til at begrænse behandlingen
Under visse omstændigheder har du ret til at begrænse vores brug af dine personoplysninger, hvilket betyder, at du kan begrænse den måde, hvorpå SAS bruger dine personoplysninger. Dette er et alternativ til at anmode om sletning af dine oplysninger, se nedenfor. Det betyder, at SAS vil stoppe med at bruge oplysningerne, bortset fra at opbevare dem.
Ret til adgang
Du har ret til at anmode om en kopi af dine personoplysninger. Brug følgende link til at sende en anmodning om adgang til dine oplysninger. Hvis du har problemer med at bruge skabelonen på nettet, skal du kontakte databeskyttelsesrådgiveren, som vil hjælpe dig. Du kan læse mere om denne proces på vores hjemmeside under "Administrer mine data".
Ret til at indgive en klage
Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg ved, at SAS behandler dine personoplysninger med den største respekt. Hvis du er usikker på, hvordan SAS behandler dine personoplysninger, eller har klager, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du har også mulighed for at indgive en klage til det svenske datatilsyn eller datatilsynet i dit land.
Ret til indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, der er baseret på vores legitime interesse. Hvis SAS ikke kan påvise tvingende legitime årsager til behandlingen af dine oplysninger, der tilsidesætter dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller at behandlingen udføres med henblik på fastlæggelsen, udøvelsen eller forsvaret af retskrav, vil SAS ikke længere behandle dine personoplysninger.
Ret til dataportabilitet
Du har ret til at anmode om at modtage dine personoplysninger, som vi behandler i et maskinlæsbart format, som du har ret til at overføre til en anden virksomhed. Dette kan gøres, hvis du ønsker at genbruge dine personoplysninger til dine egne formål på tværs af forskellige tjenester.
Ret til at blive glemt
Din ret til sletning betyder, at du kan anmode om, at vi sletter de personoplysninger, som vi har om dig. Vi vil gøre det uden unødig forsinkelse, medmindre vi er juridisk forpligtede til at behandle oplysningerne, f.eks. til økonomiske eller regnskabsmæssige formål, eller vi har en anden lovlig grund til at fortsætte med at behandle oplysningerne, f.eks. til at udføre en anmodet rejse. Du kan udøve din rettighed her.
Ændringer i fortrolighedspolitikken
Vi kan af og til opdatere denne fortrolighedspolitik efter vores skøn. Den nyeste version vil altid være tilgængelig på SAS' hjemmeside.
Behandling af personoplysninger i Kina
Behandling af personoplysninger i Kina
Dette afsnit gælder for kunder, der befinder sig i Folkerepublikken' Kina (herefter Kina), og beskriver, hvordan vi indsamler, bruger, opbevarer, deler og videregiver dine personoplysninger i Kina, og supplerer andre generelt gældende afsnit i denne fortrolighedspolitik. Hvis der forekommer uoverensstemmelser eller afvigelser, har bestemmelserne i dette afsnit for Kina forrang for bestemmelser, der er angivet i andre generelt gældende afsnit i denne fortrolighedspolitik. Det gælder for personoplysninger, som vi indsamler fra eller om dig, når du bruger SAS-tjenester, besøger SAS-netsteder, SAS WeChats officielle konto eller andre internetsider, der drives af SAS, og som kan være forbundet til denne fortrolighedspolitik, eller kontakter vores kundeservice via opkald, e-mails osv. Ved at fortsætte med at bruge vores tjenester accepterer du indsamlingen og brugen af dine personoplysninger i overensstemmelse med bestemmelserne i denne fortrolighedspolitik.
Opdateringer
SAS forbeholder sig retten til at ændre afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik og vil offentliggøre en opdateret version af denne politik i overensstemmelse med love og bestemmelser vedrørende databeskyttelse i Kina. I det omfang SAS væsentligt ændrer afsnittet for Kina i denne fortrolighedspolitik, vil SAS informere dig om sådanne ændringer, og i det omfang dette påvirker de formål og den behandling, hvortil vi har indhentet dit samtykke, vil vi bede om dit samtykke igen. For udøvelsen af databeskyttelsesrettigheder og/eller hvis du har spørgsmål eller kommentarer vedrørende dette afsnit for Kina i fortrolighedspolitikken, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på [email protected].
Hvordan indsamler og modtager SAS dine oplysninger?
Denne del supplerer “Hvornår og hvordan behandler vi dine personoplysninger” i denne fortrolighedspolitik og afsnit 3 i dette afsnit for Kina. SAS kan indsamle og modtage personoplysninger fra appbrugere i Kina gennem softwareudviklingsværktøjerne (SDK'er), der er installeret på SAS-appen. Afhængigt af SDK kan typen af personoplysninger, der indsamles og modtages via SDK'er, uden begrænsning omfatte appbrugerens navn, e-mailadresse, telefonnummer, postadresse, EuroBonus-nummer, kreditkortoplysninger (i det omfang en kreditkorttransaktion foretages via appen), passagerflyoplysninger, metrik for brug af app og enhedsoplysninger såsom IP-adresse. SAS kan bruge sådanne informationer til at bekræfte og godkende betalingskorttransaktioner, til at modtage feedback om appen og tjenester og til at spore og analysere brugen af appen. Nedenfor finder du en liste over de SDK'er, der i øjeblikket er installeret på SAS-appen, der opererer i Kina. SAS kan opdatere denne liste over SDK'er fra tid til anden, hvis der sker ændringer.
Liste over SDK'er, der er implementeret på den SAS App, der opererer i Kina per 1. november 2021: SDK'er
Sådan bruger SAS dine oplysninger
Denne del beskriver, hvilke personoplysninger vi indsamler om eller fra dig, de formål, hvortil vi bruger dem, og hvorfor vi bruger dem til vores grundlæggende og udvidede forretningsfunktioner. Dine personoplysninger vil blive indsamlet og behandlet i overensstemmelse loven om beskyttelse af personoplysninger (“PIPL”), der trådte i kraft den 1. november 2021, og eventuelle andre love og forordninger i Kina, der gælder for dette område. Enhver behandling af personoplysninger, som vi udfører, er i overensstemmelse med bestemmelserne i fortrolighedslovene i Kina, og disse oplysninger må kun bruges til de begrænsede formål, der omtales i denne del. Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger via SAS' netsteder og i forbindelse med brugen af SAS-tjenester. For at kunne tilvejebringe billetudstedelsestjenester og andre SAS-tjenester og -produkter, skal vi indsamle og bruge visse personoplysninger. Nedenfor er en liste over de personoplysninger, som vi kan anmode dig om at give os, eller som vi kan indsamle og bruge om dig. Nogle tjenestefunktioner kræver visse personoplysninger, før de kan leveres. Når du udøver din ret til at gøre indsigelse, vil vi ikke være i stand til at fortsætte med at levere den tjeneste, der svarer til de personoplysninger, der er involveret i indsigelsen, og vi vil ikke længere behandle dine tilsvarende personoplysninger. Vi kan anmode dig om at tilvejebringe følgende personoplysninger for os:
Identifikations- og kontaktoplysninger
Dit køn, fødselsdato, ID-nummer, pasnummer, nationalitet, navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og personoplysninger om eventuelle andre personer, som du rejser med (herunder deres kontaktoplysninger). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at videregive beskeder til dig eller din kontaktperson om fly og ordrer (herunder flyafgange, sikkerhedskontrol, ombordstigning, tilbagebetaling, flyforsinkelse, forsikringsydelser og underretning om uheld), organisere din rejseplan, e-maile rejseplan eller andre produkter til dig, bekræfte din identitet, modtage dine kommentarer vedrørende servicekvalitet, modtage dine klager og forslag, levere SAS-tjenester og -produkter til dig, og sende til dig, hvis du accepterer at modtage, reklame- og markedsføringsmeddelelser. Bemærk venligst, at når du reserverer de relevante tjenester for andre, skal du tilvejebringe de pågældende passagerers personoplysninger, og før du tilvejebringer deres oplysninger for os, bedes du sørge for, at de pågældende passagerer forstår og accepterer denne fortrolighedspolitik.
EuroBonus-oplysninger
Dit EuroBonus-medlemskontonummer og oplysninger om flyvning, oplysninger om modtager af indløsning af Miles og oplysninger om mindreåriges værge. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores EuroBonus-medlem, bekræfte medlemsidentitet og behandle din akkumulering, belønning og indløsning af point og andre tjenester.
Oplysninger om indehaver af profilkonto
Din netstederprofils kontonummer, navn, alder, adresse og kontaktoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at opretholde dig som vores profilkontoindehaver og administrere din konto og rejser.
Data og billeder af identitetsdokumenter, der kræves ved forretningsbehandling
ID-kort, pas, visumside, papirer, der kræves af myndighederne til at foretage en flyvning, gyldighedsperiode, udstedelsesmyndigheder, alder eller fødselsdato, køn og deres tilsvarende billeder. Sådanne oplysninger og billeder vil blive brugt i overensstemmelse med love og bestemmelser til at bekræfte din identitet, når du reserverer en billet, checker ind, foretager en flyrejse, behandler ind- og udrejseformaliteter, køber luftforsikring, benytter SAS-tjenester og andre tjenester.
Betalingsoplysninger
Dit kreditkortnummer, faktureringsadresse, kreditkortgyldighed, ordre- og driftsoptegnelser, log- og risikostyringsoplysninger. Sådanne oplysninger vil blive brugt, når du køber en billet, til at vedligeholde dine betalingsoplysninger, bekræfte din identitet og levere SAS-tjenester til dig.
Information til forbedring af rejse og andre tjenester
Nødkontaktperson, særlige servicekrav og personlige præferencer (måltider under flyvningen, placering af sæder i kabinen, tjenester under flyvningen). Sådanne oplysninger vil blive brugt til at forbedre og promovere vores tjeneste, så vi kan levere tjenester til dig, der bedre opfylder dine behov, og, med forbehold for din aftale, sende vores salgsfremmende og markedsføringsmæssige meddelelser til dig.
Oplysninger, der kræves af offentlige sundhedsmyndigheder eller andre offentlige myndigheder eller indsamles for at påvise din egnethed til at foretage flyvningen
Kontaktoplysninger, oplysninger om tilstedeværelse eller fravær af mulige COVID-19- eller andre globale pandemisymptomer, oplysninger om potentiel eksponering for COVID-19 eller anden global pandemi, oplysninger, der indsamles af vores ground- eller reservationspersonale i henhold til direktiver fra offentlige sundhedsorganisationer eller andre offentlige myndigheder. Sådanne oplysninger vil blive brugt til at overholde juridiske og lovmæssige krav, bestemme din egnethed til at rejse i overensstemmelse med gældende statslige forordninger og retningslinjer.
Eventuelle andre personoplysninger
Vi indsamler med henblik på at oprette og operere forbindelser mellem flere fly og fremskynde bagageclearing på tværs af internationale grænser, overholdelse af visse lovmæssige krav vedrørende nødsituationer og på anden måde i forbindelse med passagerfly, overholdelse af visse forskriftsmæssige krav til bekræftelse og godkendelse af din identitet og at have en legitim forretningsinteresse i at overholde gældende juridiske og forskriftsmæssige krav, at bruge disse oplysninger til at opfylde vores kontrakt med dig, overholdelse af visse krav af almen interesse, såsom at beskytte mod risici for passager- og folkesundheden samt sikkerhed for passagerer og fly. Bemærk venligst, at vi vil indsamle, opbevare, bruge og overføre dine følsomme personoplysninger til de formål, hvortil de blev tilvejebragt, og i øvrigt i overensstemmelse med vilkårene i denne fortrolighedspolitik, hvis du giver dit udtrykkelige samtykke på tidspunktet for indsamling.
På hvilket retsgrundlag behandler SAS dine personoplysninger
Vores retsgrundlag for behandling af dine personoplysninger beskrevet ovenfor afhænger af de pågældende personoplysninger og de specifikke omstændigheder, hvor vi behandler dem. Og vi indsamler generelt kun personoplysninger fra dig, hvis:
vi har indhentet dit samtykke til at gøre det
sådanne oplysninger er nødvendige for at vi kan opfylde en kontrakt med dig
behandlingen er i vores juridiske interesser og ikke tilsidesat af dine rettigheder
vi har juridiske forpligtelser til at behandle dine personoplysninger fra dig eller på anden måde kan have brug for personoplysningerne for at beskytte din eller andre personers vitale interesse
det er nødvendigt for at reagere på en nødsituation i den offentlige sundhed eller for at beskytte en fysisk persons liv, sundhed og ejendomssikkerhed
handlinger, såsom nyhedsrapportering og overvågning af offentlige meninger, udføres af hensyn til offentlighedens interesse, og behandlingen af personoplysninger er inden for et rimeligt omfang
det er nødvendigt at behandle de personoplysninger, der videregives af den pågældende person eller andre personoplysninger, der er blevet videregivet inden for et rimeligt omfang i overensstemmelse med bestemmelserne i PIPL og relaterede love og forordninger
andre omstændigheder, der er foreskrevet af love og administrative bestemmelser.
Med hvem deler SAS dine oplysninger?
Vi kan dele dine personoplysninger, som vi indsamler eller modtager, med:
andre flyselskaber og andre virksomheder, der er involveret i leveringen af den tjeneste, som du benytter dig af
virksomheder, der er en del af reservationen og gennemførelsen af din flyvning, f.eks. rejsebureauer, speditører og agenter
IT-udbydere og -udviklere, der sikrer driften og sikkerheden af vores IT-systemer på vegne af SAS
betalingskortselskaber, som SAS samarbejder med for at tilbyde forskellige betalingsløsninger, såsom MasterCard
sikkerhedsvirksomheder og virksomheder, der arbejder med at forebygge og bekæmpe svig
virksomheder inden for SAS-koncernen, herunder eksempelvis SAS EuroBonus AB, SAS Link AB, Scandinavian Airlines Ireland Ltd, SAS Ground Handling A/S, SAS Ground Handling AS, SAS Ground Handling AB, SAS Cargo Group A/S, SAS Cargo Norway AS og SAS Cargo Sweden AB
offentlige organer og myndigheder, retshåndhævende myndigheder, domstole
tredjeparter, (a) hvis vi mener, at videregivelse er krævet af gældende lov, forordning eller retsproces (såsom i henhold til retskendelse), eller (b) for at beskytte og forsvare vores rettigheder eller tredjeparters rettigheder eller sikkerhed, herunder for at fastslå, fremsætte eller forsvare mod retskrav.
Udøvelse af dine rettigheder
SAS respekterer fuldt ud din ret til at kende, tilgå, rette, begrænse behandlingen af, slette dine personoplysninger osv.
Ret til adgang
Du har ret til at indhente bekræftelse fra os om, hvorvidt personoplysninger om dig behandles, og, hvis det er tilfældet, til at anmode om adgang til personoplysningerne. Oplysninger, der kan fås adgang til, omfatter formålene med behandlingen, kategorierne af berørte personoplysninger og modtagerne eller kategorierne af modtagere, som personoplysningerne er blevet eller vil blive videregivet til. Du har ret til at få en kopi af de personoplysninger, der behandles. For yderligere kopier, som du anmoder om, kan vi opkræve et rimeligt gebyr baseret på vores omkostninger.
Ret til berigtigelse
Du har ret til at få unøjagtige personoplysninger om dig berigtiget af os. Afhængigt af formålene med behandlingen har du ret til at få ufuldstændige personoplysninger gjort fuldstændige, herunder ved at tilvejebringe en supplerende erklæring.
Ret til sletning
Du har ret til at anmode os om at slette dine personoplysninger.
Ret til indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine personoplysninger til visse formål. Hvis du udøver denne ret til at gøre indsigelse, vil dine personoplysninger ikke længere blive behandlet til sådanne formål af os. Udøvelse af denne ret vil ikke medføre nogen omkostninger. En sådan ret til at gøre indsigelse eksisterer dog muligvis ikke under visse omstændigheder, f.eks. hvis behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at træffe foranstaltninger forud for indgåelse af en kontrakt eller for at opfylde en kontrakt, der allerede er indgået.
Ret til at annullere konto
Du har til enhver tid ret til at annullere en tidligere registreret konto. Når annulleringen af din konto er gennemført, vil alle oplysninger deri blive slettet eller anonymiseret, og vi vil ikke længere indsamle, bruge eller videregive personoplysninger vedrørende kontoen til tredjeparter. Ikke desto mindre skal de oplysninger, der tilvejebringes af dig eller genereres under din brug af vores tjenester, opbevares af os i den periode, der kræves af love og forordninger, og myndigheder har ret til at få adgang til sådanne oplysninger i henhold til lovgivningen i den pågældende juridiske opbevaringsperiode. For at udøve disse rettigheder kan du anmode om sletning af personoplysninger. For at vi kan bekræfte din identitet, skal din skriftlige anmodning indeholde dit navn og din adresse og andre sådanne oplysninger, der vil hjælpe os med at identificere dig, såsom:
Eventuelle e-mailadresser, som du har brugt i korrespondance med SAS
EuroBonus-nummer eller TravelPass-nummer
Eventuelt telefonnummer, som du har brugt i korrespondance med SAS (f.eks. kundeservicesager)
Reservationsnummer og/eller flynummer og dato.
SAS skal altid sikre, at det er den rigtige person, der modtager oplysningerne om, hvordan vi behandler deres personoplysninger. SAS videregiver kun personoplysninger, hvis vi kan bekræfte din identitet i overensstemmelse med ovenstående. Efter vi modtager en anmodning om at udøve en af disse rettigheder, vil vi tilvejebringe oplysninger om den handling, vi foretager efter anmodningen uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder inden for 30 dage efter modtagelse af anmodningen. Denne tid kan forlænges med yderligere 30 dage under visse omstændigheder, for eksempel hvis anmodninger er komplekse eller talrige.
Sikkerhedskontrol
Informationssikkerhed er vigtigt for SAS. Vi har indført passende foranstaltninger såsom separat opbevaring, kryptering, adgangskontrol, afidentificering osv. i overensstemmelse med kravene til dataklassificering og -kategorisering for at beskytte din informationssikkerhed mod uautoriseret adgang, videregivelse, tab, misbrug, ændring og uretmæssig brug af dine oplysninger og undgå negativ indvirkning på dine personlige rettigheder og interesser.
Mindreårige
SAS lægger stor vægt på beskyttelse af mindreåriges' personoplysninger. Hvis du er mindreårig under 14 år, skal du indhente skriftlig tilladelse fra dine forældre eller værger, før du bruger vores produkter og/eller tjenester. Med hensyn til indsamling af personoplysninger om mindreårige med samtykke fra deres forældre eller værger, vil vi kun bruge eller videregive disse oplysninger med tilladelse fra loven, udtrykkeligt samtykke fra deres forældre eller værger eller den nødvendige beskyttelse af mindreårige. Hvis en mindreårig har givet os personoplysninger uden forældres eller værges samtykke, kan forælderen eller værgen kontakte os ved at sende os en e-mail på [email protected]. Vi fjerner oplysningerne og afmelder barnet fra alle vores elektroniske markedsføringslister.
EuroBonus members
Hvem er ansvarlig for dine personoplysninger?
SAS EuroBonus AB ("EB"), med virksomhedsnummer 559224-9782, og Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, et konsortium etableret i henhold til dansk, norsk og svensk lovgivning og med hjemsted på Frösundaviks Allé 1, 195 87 Stockholm, Sverige ("SAS"), vil i fællesskab bestemme formålene med og midlerne til at behandle dine personoplysninger som såkaldte fælles dataansvarlige som det forstås i henhold til art. 26 i den generelle forordning om databeskyttelse (EU’s forordning nr. 2016/679) ("GDPR"). Til dette formål har EB og SAS indgået en aftale mellem fælles dataansvarlige, hvor hovedtrækkene findes i resumé af aftale mellem fælles dataansvarlige.
EB og SAS (herefter "vi" eller "os") bestræber os på som fælles dataansvarlige at sikre din ret til fortrolighed og vil kun behandle dine personoplysninger som beskrevet i denne databeskyttelsespolitik.
Nedenfor forklarer vi, hvordan vi indsamler, bruger, overfører, opbevarer eller på anden måde behandler personoplysninger vedrørende dig som medlem af vores EuroBonus-program. Vores mål er at være så tydelig, gennemsigtig og oprigtig som muligt. Tøv dog ikke med at kontakte os, hvis du stadig har eventuelle spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
Hvordan indsamler vi dine personoplysninger?
De fleste af de personoplysninger, som vi har om dig, vil stamme direkte fra dig, f.eks. når du registrerer en EuroBonus-konto eller køber flyrejser og aktiviteter, når du bruger SAS’ applikation eller EB’s/SAS’ hjemmeside. Tilsvarende indhenter vi oplysninger fra dig, når du bruger dit EuroBonus-kort eller dine point, eller når du gør brug af andre tilbud og tjenester fra vores samarbejdspartnere.
Derudover indhenter vi personoplysninger om dig fra følgende kilder:
EB’s og SAS’ forskellige afdelinger og salgssteder, såsom loungebesøg og kundeservicekontakt.
EB’s samarbejdspartnere ("Samarbejdspartnere"), f.eks. hotelreservationer, bookinger af lejebiler, kreditkort med brandingsamarbejde og køb med brug eller optjening af EuroBonus-point.
Vores leverandører, der handler på vegne af EB, f.eks. EuroBonus Shop, korttilknytningstjenester, web-shoppingpartnere, sikkerhedsfirmaer og virksomheder, der arbejder med cyberundersøgelser og forebyggelse og bekæmpelse af svindel, samt it-udbydere og -udviklere, der på vegne af EB sikrer driften og sikkerheden af vores it-systemer.
Flyselskaber, der er en SAS-partner, der deltager i EuroBonus-programmet, f.eks. andre flyselskaber i SkyTeam-alliancen.
Baseret på dit samtykke opretter vi også "nye" personoplysninger fra information indsamlet fra ovennævnte datakilder, i form af prædikative segmenteringer. Disse modeller og analyser udføres nogle gange på vores vegne af serviceudbydere, der kontraheres af os, for eksempel leverandører af kundeinformation og tredjepartsdata.
Vi kan også indsamle personoplysninger om dig fra cookies på vores hjemmeside. Du kan læse mere om vores brug af cookies i vores cookiepolitik
Vores behandling af personoplysninger
Grundlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er, at du kan optjene point og fordele på dine aktiviteter hos os, og at vi kan levere et bredt udvalg af nemme, nyttige og personligt tilpassede tjenester og tilbud til dig. Vi har forpligtet os til at lære dig at kende, så vi kan tilbyde dig de bedste personlige rejse- og livsstilstilbud og -funktioner, og vil løbende forbedre vores EuroBonus-program. I dette afsnit beskriver vi de aktiviteter, hvor vi behandler dine personoplysninger, formålene med behandlingen, hvilke typer personoplysninger vi behandler, retsgrundlaget for behandlingen og opbevaringstiden for personoplysningerne.
EuroBonus-medlemskab og -konto
Formål og personoplysninger
For at administrere og håndtere dit EuroBonus-medlemskab og -konto, dine optjente og brugte EuroBonus-point, udsende EuroBonus-kort samt opdatere dine kontaktoplysninger og annullere afdøde medlemmers EuroBonus-konti behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab: navn, EuroBonus-nummer, medlemstrin.
Medlemsoplysninger: Køn, fødselsdato og bopælsland.
For at beregne din årlige indtægt fra dit EuroBonus-medlemskab og for at vurdere dit medlemstrin, niveau og fordele behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser).
For at give relevante oplysninger om dit medlemskab og din konto på din Mit EuroBonus-profil, f.eks. aktuelle EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser), optjente og brugte point, medlemstrin og udløbsdato for point, herunder oplysninger om EuroBonus-point og transaktioner vedrørende samarbejdspartnere behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger, bonusrejser) og udløbsdato for EuroBonus-point.
Information om samarbejdspartnere: køb, flyforbindelser, hotel og/eller køb af biludlejning. For eksempel rejsens destination, opholdets varighed, navn på og beliggenhed af hotellet, værelsestype, lejet bil, lejetid, købstidspunkt og betalte beløb.
Information om dine rejser: destinationer, flyselskaber, billettyper, loungebesøg, information om bagage, flysæder og -opgraderinger og betalingsoplysninger såsom (tidspunkt for køb og betalt beløb).
For at levere kontraktbaserede tilbud, såsom tilbud baseret på medlemstrin, EuroBonus-point-kampagner eller medlemsbegivenheder behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point.
For at give korrekt og juridisk kommunikation baseret på fødselsdag (juridisk alder for markedsføring) behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Fødselsdato.
Bopælsland.
For at tilbyde kontraktbaserede fordele såsom medlemsgaver, familie- og vennebaseret sammenlægning og foræringer til medlemmer behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Køn, fødselsdato og bopælsland.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og fordele.
Kontakt- og medlemskabsinformation relateret til familie og venner.
For at give dig kundeservice og support (f.eks. vises medlemsinformation til callcenteragenter med henblik på medlemsgenkendelse eller bruges til at identificere ukendte eller ikke-identificerede kunder) behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Kundeservice og supportoplysninger
Personoplysninger, som du er kontraktligt forpligtet til at give, markeres som obligatoriske, når du registrerer dig som medlem. Sådanne personoplysninger er nødvendige for at blive EuroBonus-medlem.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger er at opfylde vores kontraktlige forpligtelser (Vilkår og betingelser for EuroBonus) for dig som EuroBonus-medlem, se GDPR artikel 6 nr. 1 b GDPR.
Opbevaringstid
Vi behandler dine personoplysninger så længe, at du er EuroBonus-medlem. Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen. Som angivet i afsnit 3.13 i vilkår og betingelser for EuroBonus har vi ret til at opsige dit medlemskab i tilfælde af inaktivitet i mere end 24 måneder, hvis du ikke har nogen gyldige, brugbare point på din EuroBonus-konto. Dine personoplysninger vil herefter blive slettet. Dog kan personoplysninger vedrørende køb, krav, refunderinger og kompensationer opbevares i længere tid, hvis det er påkrævet ved lov eller er nødvendigt for at udøve eller forsvare retskrav.
Kommunikation og forbedring af medlemstjenester
Formål og personoplysninger
For at analysere og opbevare oplysninger om, hvordan du indsamler og bruger dine EuroBonus-point, og hvilke produkter og tjenester du beslutter dig for at købe og hvordan, for at skabe mere skræddersyede og relevante tilbud og aktiviteter til dig alene eller sammen med samarbejdspartnere, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Din brug af EuroBonus-point, tjenester og produkter fra os eller vores samarbejdspartnere.
For at sende dig service-e-mails, f.eks. for at informere dig om, at dine EuroBonus-point snart udløber, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point.
For at beregne din årige indtægt fra dit EuroBonus-medlemskab for at belønne vores loyale kunder behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser). Belønninger og fordele.
For at strømline vores kommunikation med dig og minimere spam, f.eks. ved at registrere, hvis du ikke åbner vores e-mails, og administrere anmodninger om ikke længere at modtage sådanne e-mails, og for at fjerne unødvendige oplysninger, f.eks. tilbud om køb af ekstra bagage, hvis du allerede har gjort det, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Dine interaktioner med og svar på vores kommunikation med dig. Læs mere om SAS’ brug af cookies og pixels i SAS’ cookiepolitik.
For at invitere dig til eksklusive events og aktiviteter baseret på dine præferencer og medlemsniveau behandler vi følgende personoplysninger om dig: Information om medlemskab. Demografiske oplysninger.
For at sende spørgeundersøgelser ud og indsamle svar om kundetilfredshed behandler vi følgende personoplysninger om dig: Information om medlemskab. E-mailadresse. Svar på spørgeundersøgelser.
For at oplære og udvikle vores AI-systemer behandler vi følgende personoplysninger om dig: Indtastede oplysninger fra omstændigheder, såsom "din brug af eksemplificerede tjenester".
For at identificere og analysere, hvordan du rejser i forhold til dit arbejde, for at kommunikere med og sende målrettede tilbud og kampagner til EuroBonus-medlemmer i SAS for Work, hvis du er ansat i en virksomhed, der er EuroBonus-medlem, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Hyppighed af forretningsrejser.
Brug af vores tjenester.
Arbejdsgiver (dvs. medlem af EuroBonus-virksomhedsprogram).
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger til vores kommunikation og forbedring af medlemstjenester er vores legitime interesse i at optimere vores tjenester for individuel kommunikation og forbedring af medlemstjenester, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
Vi vil løbende behandle personoplysninger om dig igennem dit EuroBonus-medlemskab. Vi foretager løbende sletning af personoplysninger, der ikke længere er relevante for formålene, med to års intervaller. Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen.
Personlig kommunikation, tjenester og tilbud.
Formål og personoplysninger
For at indsamle og analysere statistiske oplysninger om dine behov, præferencer, købsmønstre og købekraft baseret på din historie med at købe produkter og tjenester fra os og vores samarbejdspartnere behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Købsmønstre og købekraft.
Svar på spørgeundersøgelser.
Vi behandler følgende af dine personoplysninger for at føje værdi til EuroBonus-programmet og for at forstå dine præferencer, behov og (online)adfærd og for at oprette en personlig profil af dig, baseret på hvilken vi vil give dig personlige tilbud og tjenester. Ved at bruge prædikative modeller og segmentering baseret på demografi, køn og købsmønstre, og ved at udføre analyser baseret på kundesegmentering, forsøger vi at forstå, hvilke produkter og tjenester du værdsætter og fremhæve disse produkter og tjenester for dig. Sådanne modeller omfatter brugen af automatiske værktøjer og systemer, såsom AI.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Svar på spørgeundersøgelser.
Vi behandler følgende af dine personoplysninger til at forudsige andre tjenester og tilbud, der kan have din interessere, baseret på medlemsoplysninger. Vi undersøger og generaliserer behov, præferencer, købemønstre og købekraft for at forstå kunders adfærd og segmenter. For eksempel analyserer vi, hvad andre kunder er tilbøjelige til at købe afhængigt af forskellige attributter (f.eks. da de bookede deres rejse, hvor de skal hen, hvor længe de er væk) og forsøger at forudsige, hvilke produkter eller tjenester du måtte have interesse i at købe baseret på andre kunders adfærd.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Svar på spørgeundersøgelser
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Aggregerede segmenterede oplysninger vedrørende dit medlemskab.
For at kunne give dig personlige tilbud, anbefalinger, produkter, tjenester, oplysninger og rejsetips fra os eller vores samarbejdspartnere, baseret på vores profil af dig og/eller vores forudsigelser om dine interesser og præferencer, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Personlige præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Onlineadfærd, f.eks. hvordan du bruger SAS’ applikationer og EB’s/SAS’ hjemmesider.
Aggregerede segmenterede oplysninger vedrørende dit medlemskab.
Svar på spørgeundersøgelser
Vi behandler følgende af dine personoplysninger for at spore betalte mediekampagner, såsom oplysninger om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser, for at analysere og skabe platforme til kommunikation. Vi overvåger vores kampagner både på aggregeret og på individuelt niveau (forudsat, at cookies accepteres) og indhenter personoplysninger fra en række kilder, herunder Facebook og Google.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Information om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser.
For at gøre det muligt for os at lave målrettede reklamer til dig på sociale medieplatforme, såsom Facebook og Instagram, gennem kundematch og lignende kundematch, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Hash-e-mailadresse.
For at dele dine persondata med vores samarbejdspartnere til brug i forbindelse med analyse, markedsføring og profilering, for eksempel til at levere produkter og services, som du bruger i EuroBonus-programmet, følge op på vores partnerskaber, udvikle nye relevante produkter og services og til at tilpasse vores tilbud til dine interesser.
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner.
Præferencer og behov i forhold til EB’s, SAS’ og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a.
Opbevaringstid
Dine personoplysninger behandles så længe, at vi har dit samtykke. Du kan tilbagetrække dit samtykke til enhver tid via dine indstillinger på din EuroBonus-konto. Vi vil løbende behandle personoplysninger om dig igennem dit EuroBonus-medlemskab. Vi foretager løbende sletning af personoplysninger, der ikke længere er relevante for formålene, med tre års intervaller. Ved opsigelsen af dit medlemskab slettes dine personoplysninger inden for et år efter opsigelsen.
Cookies og onlineadfærd
Vi behandler dine personoplysninger til følgende formål:
Vi behandler dine personoplysninger via strengt nødvendige cookies for at give den nødvendige funktionalitet og opretholde sikkerheden. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for nødvendige cookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at indsamle, gemme og analysere onlineadfærd, alene eller i kombination med andre personoplysninger, som vi er den dataansvarlige for, eller som vi har fået fra en tredjepart, og for at give dig målrettede tilbud på vores, vores samarbejdspartneres og tredjeparters applikationer og/eller hjemmesider. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for marketingcookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at identificere forladte indkøbskurve og sende dig påmindelser om at færdiggøre dit køb eller booking. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for præstations- og marketingcookies.
Vi behandler dine personoplysninger for at kunne foretage en aggregeret analyse af data, alene eller i kombination med andre data, som vi er dataansvarlige for, eller som vi har modtaget fra en tredjepart, om app-adfærd såsom søgninger, klik og køb. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger angående personoplysninger for statistiske cookies og analysecookies.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger gennem cookies er dit samtykke, se GDPR artikel 6 nr. 1 a, hvis du samtykker til brugen af cookies på EB’s og SAS’ hjemmesider eller SAS’ applikationer. Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger gennem vores nødvendige cookies er vores legitime interesse i at levere den nødvendige funktionalitet og opretholde sikkerheden, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
Du kan finde detaljerede opbevaringsperioder i vores cookiepolitik, eller indtil du tilbagetrækker dit samtykke. Du kan tilbagetrække dit samtykke til enhver tid via dine cookie-indstillinger. Læs mere om vores brug af cookies i SAS’ cookie-politik.
Forebyggelse af svig og kriminalitet og juridiske krav
Formål og personoplysninger
For at forebygge, undersøge eller indberette tilfælde af svig eller sikkerhedsproblemer og for at samarbejde med retshåndhævende myndigheder, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Om bonusrejser: Medlemskabsinformation og kreditkortoplysninger.
Kontaktinformation.
EuroBonus-point og transaktioner (herunder reservationer, køb, rejser, opgraderinger og bonusrejser).
For at opdage svigagtig adfærd online gennem f.eks. fingertryk på enheder, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
IP-adresse og enhedsoplysninger.
For at etablere, udøve og forsvare mod juridiske krav, hvor det er relevant, behandler vi følgende personoplysninger om dig:
Information om medlemskab.
Kontaktinformation.
Korrespondance, betalingsoplysninger, beskrivelser af begivenhedernes forløb eller andre relevante omstændigheder eller oplysninger.
Retsgrundlag
Retsgrundlaget for behandling af personoplysninger er strengt nødvendigt for det formål at forebygge, efterforske eller indberette tilfælde af svig, samt for at etablere, udøve og forsvare sig mod juridiske krav, se GDPR artikel 6 nr. 1 f. Vi har konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål. Vi konkluderer også, at disse interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og fundamentale rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
Opbevaringstid
De personoplysninger, der opfanges af vores filtre på grund af unormale aktiviteter, der giver mistanke om svig og/eller brud på sikkerheden, og som behandles med henblik på at påberåbe sig, udøve eller forsvare retskrav, opbevares, indtil sagen er afsluttet, og de kan ikke appelleres. Personoplysninger, der ikke opfanges af vores filtre, vil straks blive slettet. Kreditkortoplysninger i forbindelse med køb gemmes i syv år i henhold til regnskabslovgivningen.
Statistikker, analyser og forbedringer af vores produkter, tjenester og funktioner
Vi behandler alle personoplysninger, vi har om dig, med henblik på aggregering. De aggregerede data bruges til at udarbejde statistik og til at analysere og forbedre vores produkter, tjenester og funktioner. Når dine personoplysninger er aggregeret, kan du ikke længere identificeres, og de betragtes ikke længere som personoplysninger.
Yderligere funktioner i SAS-appen
Som EuroBonus-medlem kan du logge ind som et medlem på SAS-appen, hvor du kan få adgang til din EuroBonus-konto. Læs mere om, hvordan vi behandler dine personoplysninger i SAS-appen.
With wHvem deler vi dine personoplysninger med?hom do we share your personal data?
Personoplysninger deles mellem SAS-koncernen for at administrere og drive SAS’ internationale flyvninger, EuroBonus-pointsystemet, EuroBonus-konto- og medlemsoplysningerne fra EuroBonus-medlemmer internationalt.
Personoplysninger deles også med vores samarbejdspartnere for at koordinere særlige tilbud, aktiviteter og analyser. Vi samarbejder f.eks. med og deler personoplysninger med vores partnere for at analysere din adfærd og præferencer for at kunne give dig relevante tjenester og tilbud. I visse tilfælde har vi et fælles dataansvar med vores partnere. Det betyder, at vi og vores partner i fællesskab kontrollerer dine personoplysninger og bestemmer formålene med behandlingen. Du vil blive informeret om denne type forhold, når du benytter de relevante tjenester.
Vi deler også personoplysninger i tilfælde, hvor:
det er aftalt mellem dig og os (såsom samarbejdspartnere)
det er nødvendigt for at beskytte juridiske interesser
det er nødvendigt for os at opfylde en lovbestemt forpligtelse, overholde en offentlig myndighed eller en juridisk afgørelse eller overholde loven
vi engagerer en tredjepartsserviceleverandør eller samarbejdspartner for at udføre tjenester på vores vegne, f.eks. for at levere it- eller systemtjenester, administrative tjenester eller rekrutteringstjenester eller til at organisere arrangementer
du benytter tjenester fra et flyselskab, som er en SAS-partner, der deltager i EuroBonus-programmet, f.eks. andre flyselskaber i SkyTeam-alliancen
det er nødvendigt for at vores tredjepartscookies fungerer på vores hjemmeside
vi markedsfører vores aktiviteter, f.eks. på vores hjemmeside og sociale medier
vi samarbejder med medarrangører af events, og der er brug for adgang til deltagerlister, eller hvis andre deltagere i eventet har tvingende grunde til at få adgang til deltagerlister eller
det ellers er tilladt eller påkrævet i henhold til gældende lovgivning.
I nogle tilfælde vil modtagerne af dine personoplysninger være parter, der fungerer som dataansvarlige i forhold til behandlingen af personoplysninger (f.eks. offentlige myndigheder, revisionsfirmaer osv.), mens de i andre tilfælde vil fungere som databehandlere, der behandler personoplysninger i henhold til vores instrukser og ikke må bruge personoplysninger til egne formål, og i så fald indgår vi altid en aftale om databehandling.
Det juridiske grundlag for deling af dine personoplysninger er:
Vores legitime interesse (GDPR (artikel 6, nr. 1 f)) i at drive vores virksomhed effektivt, f.eks. ved at engagere tjenesteudbydere eller behandle juridiske krav. I disse tilfælde har vi konkluderet, at behandlingen af dine personoplysninger er nødvendig for at opnå de relevante formål, og at vores interesser tilsidesætter eventuelle konkurrerende interesser og grundlæggende rettigheder og friheder. Du har altid ret til at gøre indsigelse mod denne konklusion og kan læse mere om dine rettigheder herunder.
For at opfylde vores kontraktlige forpligtelser over for dig under vilkår og betingelser for EuroBonus (GDPR artikel 6 nr. 1 b), som f.eks. gælder for deling af personoplysninger med samarbejdspartnere og inden for SAS Group.
For at overholde en juridisk forpligtelse, såsom at videregive personoplysninger til en offentlig myndighed.
Dit samtykke, hvis du har accepteret tredjepartscookies i SAS-applikationen eller på EB’s eller SAS's hjemmesider.
Hvis du ønsker en komplet liste over vores modtagere, skal du kontakte os ved hjælp af nedenstående oplysninger.
Bliver dine personoplysninger behandlet uden for EU/EØS?
Personoplysninger, der deles inden for SAS-koncernen eller med vores samarbejdspartnere, vil eventuelt blive overført til lande uden for Den Europæiske Union ("EU") eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EØS"), som ikke sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive foretaget i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslove.
Når personoplysninger bliver behandlet uden for EU/EØS, er der enten en afgørelse fra Europa-Kommissionen om, at det pågældende land giver et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, herunder EU-US Data Privacy Framework, eller passende garantier for at sikre, at dine rettigheder er beskyttet, såsom standardkontraktbestemmelser.
For at sørge for gennemsigtighed i behandlingen af personoplysninger har du ret til at indhente en kopi af eventuelle standardkontraktbestemmelser ved at kontakte os via kontaktoplysningerne herunder. Du finder flere oplysninger om de lande, der anses for at have et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau, på Europa-Kommissionens hjemmeside, og du kan læse mere om standardkontraktbestemmelser på hjemmesiden for den svenske myndighed for beskyttelse af personoplysninger.
Hvordan beskytter vi dine personoplysninger?
Vi har truffet omfattende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at beskytte dine oplysninger mod tab, misbrug og uautoriseret adgang. Behandling og overførsel af oplysninger mellem din webbrowser og vores server er behørigt beskyttet af kryptering, og vi opdaterer løbende vores sikkerhedsforanstaltninger. Når du betaler for enhver af vores tjenester ved hjælp af et kort, sendes alle oplysninger via en sikker forbindelse for at sikre, at dine personoplysninger ikke kan læses af tredjeparter. De aktører, som vi samarbejder med i forbindelse med kortbetalinger, er alle certificerede i overensstemmelse med den internationale sikkerhedsstandard PCI-DSS, hvilket indebærer et meget højt sikkerhedsniveau for behandlingen af dine kortoplysninger.
Hvad er dine rettigheder?
Du har flere rettigheder i forbindelse med dine personoplysninger. Du kan udøve dine rettigheder ved at logge ind på din EuroBonus-konto og klikke på "Administrér personoplysninger" på SAS' hjemmeside.
Ret til at trække samtykke tilbage
Hvis vi behandler oplysninger om dig baseret på dit samtykke, har du ret til at tilbagetrække dit samtykke til enhver tid. Vi vil derefter ophøre med behandlingen af de personoplysninger, der er baseret på dit samtykke. Du kan trække dit samtykke tilbage for direkte marketing og profilering under indstillinger på din EuroBonus-konto, eller ved at klikke på afmeld-linket i relevant kommunikation. For at tilbagetrække dit samtykke for cookies – besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside.
Ret til berigtigelse
Hvis du mener, at dine personoplysninger er unøjagtige eller ufuldstændige, kan du anmode om, at de rettes eller udfyldes ved at ringe til vores kundeservice, som vil hjælpe dig med at rette eller udfylde dine oplysninger. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger.
Ret til begrænsning
I visse tilfælde har du ret til at anmode om en begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger, hvilket betyder, at oplysningerne markeres, så de i fremtiden kun kan behandles til visse begrænsede formål. Dette er muligt, hvis du for eksempel har gjort indsigelse mod behandlingen, hvis du har bestridt nøjagtigheden af dine personoplysninger eller hvis behandlingen er ulovlig. Hvis du anmoder om en begrænsning af vores behandling, har du ret til at forhindre os i at behandle dine personoplysninger i en vis periode til andre formål end for eksempel at forsvare juridiske krav.
Ret til oplysninger og adgang
Du kan anmode om oplysninger om, hvorvidt vi behandler dine personoplysninger, og bede om at få en kopi af dine personoplysninger (kendt som registerets anmodning om adgang eller DSAR) sammen med visse yderligere oplysninger om, hvordan vi behandler dine personoplysninger. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger.
Ret til at indgive en klage
Det er vigtigt for os, at du føler dig tryg ved, at EB behandler dine personoplysninger med den største respekt. Hvis du er usikker på, hvordan EB behandler dine personoplysninger, eller har klager, er du velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver. Du har også mulighed for at indgive en klage til det svenske datatilsyn eller datatilsynet i dit land.
Ret til indsigelse
Du har til enhver tid ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af dine personoplysninger, der er baseret på vores legitime interesse. Hvis vi ikke kan påvise tvingende legitime årsager til behandlingen af dine oplysninger, der tilsidesætter dine interesser, rettigheder og frihedsrettigheder, eller at behandlingen udføres med henblik på fastlæggelsen, udøvelsen eller forsvaret af juridiske krav, vil vi ikke længere behandle dine personoplysninger.
Ret til at overføre dine personoplysninger (dataportabilitet)
Hvis vi behandler dine personoplysninger for at opfylde en kontrakt eller på grundlag af dit samtykke, kan du i visse tilfælde få adgang til personoplysningerne til brug andre steder, f.eks. ved at indhente en kopi af dem i et maskinlæsbart format og videregive dem til en anden dataansvarlig.
Ret til sletning
I visse tilfælde kan du anmode om, at dine personoplysninger bliver slettet. Din ret til at slette gælder f.eks. for personoplysninger, der ikke længere er nødvendige for det formål, de blev indsamlet til, eller for personoplysninger, der behandles på grundlag af dit samtykke, hvis du vælger at tilbagetrække dit samtykke. Under visse omstændigheder kan vi muligvis ikke slette dine personoplysninger, f.eks. hvis der er brug for dine personoplysninger for at overholde en juridisk forpligtelse, hvis de stadig er nødvendige til det formål, hvortil de blev indsamlet, eller hvis vores interesse i at fortsætte med at behandle oplysninger opvejer din interesse i at få dem slettet. Besøg "Administrér personoplysninger" på SAS’ hjemmeside for yderligere oplysninger eller for at udøve dine rettigheder.
Kontaktoplysninger
SAS har udpeget en databeskyttelsesrådgiver til at hjælpe SAS og EB med at sikre, at dine personoplysninger behandles på den rigtige måde. Du er velkommen til at kontakte vores databeskyttelsesrådgiver med spørgsmål eller anmodninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger ved at sende en e-mail til databeskyttelsesrådgiveren på [email protected].
Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende EuroBonus-programmet, bedes du kontakte EuroBonus/kundeservice på www.flysas.com.
Iindehavere af profilkonti
Fuld gennemsigtighed
Vi bestræber os på at sikre din ret til fortrolighed og vil kun behandle dine personoplysninger som beskrevet i denne databeskyttelsespolitik for profilkontoindehavere. Databeskyttelsespolitikken for profilkontoindehavere er en integreret del af vilkårene og betingelserne for profilkontoen.
Nedenfor vil vi forklare, hvordan vi indsamler, bruger, overfører, opbevarer eller på anden måde behandler personoplysninger vedrørende dig som profilkontoindehaver. Vores mål er at være så tydelig, gennemsigtig og ærlig som muligt. Har du stadig har spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, bedes du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på [email protected].
Hvad er personoplysninger?
Personoplysninger betyder alle oplysninger, der vedrører dig som en fysisk person, og gennem hvilke du direkte eller indirekte kan identificeres, f.eks. dit navn eller foto.
Vi anerkender, at særlige kategorier af oplysninger, såsom oplysninger, der afslører etnisk oprindelse, religiøse overbevisninger eller sundhedsoplysninger, er særligt følsomme. Vi indsamler og bruger kun sådanne følsomme oplysninger i overensstemmelse med denne databeskyttelsespolitik for profilkontoindehavere, og hvor det er strengt nødvendigt. For eksempel er det vigtigt for os at vide, om du er langt henne i din graviditet eller har behov for en kørestol til at stige om bord på en flyvning.
Hvad betyder behandling?
Behandling af personoplysninger betyder enhver handling eller sæt af handlinger, der udføres på personoplysninger, uanset om via automatiske midler eller ej. Alle handlinger, der udføres på personoplysninger, fra indsamling og opbevaring til ændring, brug eller videregivelse udgør således “behandling”.
Retsgrundlagene for vores behandling af personoplysninger
Opfyldelse af vilkårene og betingelserne for profilkontoen
Din beslutning om at oprette en profilkonto gør det nødvendigt for SAS at registrere og behandle dine personoplysninger og dine aktiviteter, mens du er logget ind og bruger vores websted. Vi behandler således dine personoplysninger på det retsgrundlag, at behandlingen er nødvendig for at opfylde vores krav i henhold til vilkårene og betingelserne for profilkontoen.
Legitime interesser
Vi behandler personoplysninger baseret på vores legitime interesser i at forblive konkurrencedygtige inden for vores markedssegment, og derfor bl.a. at kunne analysere personoplysningerne tilhørende vores profilkontoindehavere, der vedrører booking af flyrejser, populære destinationer, valg af hjælpeprodukter, brug af startsiden og applikationen samt for at følge op på resultatet af f.eks. e-mailmeddelelser. Vi behandler også personoplysninger baseret på vores legitime interesser i at forebygge, undersøge eller indberette tilfælde af svig eller sikkerhedsproblemer og i at samarbejde med retshåndhævende myndigheder. Vi har afvejet vores legitime interesse i forhold til niveauet af misbrug af personoplysninger, som vores behandling af dine personoplysninger kan medføre. Vi behandler dine personoplysninger på et generelt og aggregeret niveau, på en gennemsigtig måde, med det formål at forbedre vores produkter og tjenester, der tilbydes til dig og med et meget højt sikkerhedsniveau og sikkerhedsforanstaltninger på plads. Vi vurderer således, at omfanget af misbrug af personoplysninger er begrænset, og at vores interesser i at udføre denne behandling af personoplysninger er berettiget og legitim.
Juridiske forpligtelser
Vi behandler dine personoplysninger, når vi har en juridisk forpligtelse til at gøre det, f.eks. når vi er forpligtede til at tilvejebringe oplysninger for offentlige myndigheder, eller vi er underlagt en retskendelse.
Hvilke personoplysninger behandler vi?
SAS registrerer og behandler følgende personoplysninger om dig og dine aktiviteter, samlet benævnt “personoplysningerne”:
Personoplysninger, som indsendes, når du opretter, vedligeholder eller opdaterer profilkontoen.
Oplysninger, der indsamles vedrørende dine rejser og brug af din profilkonto, såsom rejsens oprindelse og destination, flyselskab, billettype, bagage, forudbestilte måltider, varighed af ophold, eventuelle indgivne klager, tidspunkt for køb og betalte beløb.
Oplysninger om kundeservice og uregelmæssigheder i forbindelse med rejser såsom forsinkede eller aflyste flyvninger, mistet bagage og klager, refusioner og betalt kompensation.
Behandle, på et aggregeret niveau, alle bookinger og samlede indtægter for at optimere f.eks. flyrejsenetværket og priser.
Hvis du accepterer vores cookies, behandler vi personoplysninger om din onlineadfærd som registreret af cookies og analyseprogrammer på vores SAS-website eller -applikation. For eksempel, hvilke ord du søger efter, længden af besøgene, hvilke destinationer du er interesseret i og hvilke links/overskrifter du vælger at klikke på. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger om vores brug af cookies.
Hvor får vi dine personoplysninger fra?
De personoplysninger, som vi behandler, indhentes primært direkte fra dig, f.eks. når du indtaster dine kontaktoplysninger for at registrere en profilkonto. Derudover indsamler og udleder vi personoplysninger fra vores flyveplaner, lufthavnsafdelinger og -systemer som nødvendigt for at opfylde vores krav i henhold til vilkårene og betingelserne for profilkonti.
Til hvilke formål bruger vi oplysningerne?
Personoplysningerne registreres og behandles til følgende formål:
Administrere profilkontoen og bookinger, osv., der foretages gennem kontoen.
Administrere og udføre dine bookinger og rejser.
Tilvejebringe relevante oplysninger for dig, såsom bookingoplysninger med flyvetider, forudbestilte måltider, valg af sæde, købt bagage, i forventning om en kommende rejse, som en meddelelse på profilkontoen, eller hvis du har anmodet om at modtage oplysninger via en anden kommunikationskanal, gennem den pågældende kanal.
Registrere og analysere oplysninger om kundeservice og uregelmæssigheder i forbindelse med rejser for f.eks. at følge op på og forbedre vores kundeservice på et generelt og aggregeret (dvs. ikke individuelt) niveau.
Udføre statistiske analyser om behov, præferencer og købsadfærd på et generelt og aggregeret (dvs. ikke individuelt) niveau.
Udføre grundlæggende analyser om brug, hyppighed, foretrukne funktioner og længden af besøg på vores SAS-website og -applikation for at opretholde, optimere og løbende forbedre funktionaliteten og funktionerne på vores digitale platforme og profilkontoen. Opdatere dine kontaktoplysninger og annullere/blokere konti tilhørende afdøde kunder.
Hvor længe beholder vi dine personoplysninger?
Vi behandler personoplysningerne om dig, så længe du er tilmeldt en konto. Dine personoplysninger beholdes, indtil profilkontoen opsiges.
Hvem har adgang til dine personoplysninger?
Personoplysninger deles mellem tilknyttede selskaber i SAS-koncernen til bl.a. at drive vores internationale flyvninger, til at administrere profilkontoen og til statistiske analyser.
Personoplysninger, der deles inden for SAS-koncernen, vil undertiden blive overført til lande, der ikke tilhører Den Europæiske Union (“EU”) eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (“EØS”), og som ikke sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive udført i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.
Ved overførsel af personoplysninger til et land uden for EU/EØS uden et passende beskyttelsesniveau for personoplysninger, vil vi som regel træffe passende sikkerhedsforanstaltninger ved at indgå standardkontraktbestemmelser, der er vedtaget af Europa-Kommissionen. Standardkontraktbestemmelserne kan findes via følgende link
Hvis Europa-Kommissionen ikke har truffet en beslutning om tilstrækkelighed, og der heller ikke findes etablerede, passende sikkerhedsforanstaltninger i form af standardkontraktbestemmelser som beskrevet ovenfor, overfører vi dine personoplysninger til associerede selskaber i SAS-koncernen og til vores samarbejdspartnere på retsgrundlaget for vilkårene og -betingelserne for profilkontoen, herunder nærværende fortrolighedspolitik for profilkontoindehavere. Nærmere bestemt overfører vi dine personoplysninger på det grundlag, at overførslen er nødvendig for at vi kan opfylde vilkårene og -betingelserne for profilkontoen.
Hvem kan jeg tale med om mine personoplysninger og mine rettigheder?
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, et konsortium etableret i henhold til dansk, norsk og svensk lovgivning og med hjemsted på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm, Sverige, er den dataansvarlige, der vil bestemme formålene med og midlerne til behandlingen af dine personoplysninger.
SAS er den juridiske enhed, der er ansvarlig for personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning, herunder den generelle databeskyttelsesforordning (EU-forordning nr. 2016/679).
SAS har udpeget en databeskyttelsesansvarlig, der understøtter SAS for at sikre, at medlemmernes personoplysninger behandles korrekt. Du kan kontakte databeskyttelsesrådgiveren med spørgsmål eller anmodninger vedrørende behandlingen af dine personoplysninger på følgende adresse: [email protected].
Hvis du har spørgsmål om din profilkonto, henvises der til vores kontaktoplysninger på flysas.com.
Hvad er mine rettigheder?
Vi ønsker at være så gennemsigtige og tydelige som muligt om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, og derfor har vi udvist særlig omhu i forbindelse med at illustrere dine rettigheder i henhold til denne fortrolighedspolitik for profilkontoindehavere. På din profilkonto kan du nu ikke blot se og opdatere dine kontaktoplysninger, men også finde oplysninger om dine rettigheder og om vores behandling af personoplysninger, der fremlægges interaktivt. Ved at navigere og administrere profilkontoen kan du også nemt håndhæve dine rettigheder.
Du har f.eks. ret til at få adgang til de personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan nemt indhente et uddrag af de personoplysninger om dig, som vi behandler, og finde flere oplysninger ved at logge ind på din profilkonto. På samme måde kan du finde yderligere oplysninger om og også håndhæve følgende rettigheder:
Rette, opdatere eller slette oplysninger, der er forkerte eller ufuldstændige på din profilkonto.
Gøre indsigelse mod eller begrænse vores behandling af dine personoplysninger.
At blive glemt. Retten til at blive glemt betyder, at du kan anmode om, at vi sletter alle de personoplysninger, som vi har indsamlet om dig.
Modtage en kopi af personoplysningerne, der vedrører dig, og oplysninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger i et almindeligt anvendt dataformat, og at sende - eller få sendt, hvor det er teknisk muligt - personoplysningerne til en anden dataansvarlig.
Anmode om, at personoplysninger ikke anvendes til direkte markedsføringsformål.
Indsende en klage til databeskyttelsesmyndigheden i din retskreds, som i Danmark er datatilsynet.
Du kan også finde flere oplysninger om alle de forskellige sikkerhedsforanstaltninger og tekniske foranstaltninger, som vi har indført for at beskytte dine oplysninger og din ret til privatlivets fred og frihed, og for at sikre, at vi fuldt ud overholder gældende databeskyttelseslovgivning. Hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål vedrørende dine rettigheder, bedes du kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på [email protected]. Bemærk venligst, at begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger eller håndhævelse af din ret til at blive glemt betyder, at vi ikke længere vil kunne yde vores tjenester i forbindelse med profilkontoen. Behandlingen af personoplysninger som angivet i denne fortrolighedspolitik for profilkontoindehavere er nødvendig for at vi kan udføre vilkårene og betingelserne for profilkontoen. I vores EuroBonus-program tilbyder vi en række nemme, fornøjelige og personaliserede tjenester og tilbud, der gør livet nemmere for vores medlemmer. Du er til enhver tid velkommen til at blive medlem af EuroBonus ved at klikke på nedenstående link
Hvornår kan SAS bede mig om mit samtykke?
I visse situationer skal vi bruge dit samtykke til at behandle dine personoplysninger.
For eksempel kan nogle af de funktioner og tjenester, der er knyttet til EuroBonus-medlemskabet, også tilbydes til vores profilkontoindehavere baseret på dit samtykke. Da disse tjenester involverer behandling af personoplysninger ud over det, der er angivet i denne fortrolighedspolitik for profilkontoindehavere, udfører vi kun sådanne yderligere funktioner og tilsvarende behandling af personoplysninger med forbehold af dit informerede og specifikke samtykke.
Derfor kan vi bede dig om dit samtykke, f.eks. til at behandle personoplysninger for bedre at forstå dine behov og præferencer, dvs. til profileringsformål, til at bruge oplysninger opbevaret i cookies, eller til at forudfylde bookingformularer med dine kontaktoplysninger, ledsagende personer, pas- og betalingsoplysninger, osv. for at formidle hurtigere og enklere brug af vores tjenester.
Vi kan også bede om dit samtykke til at bruge post, mobiltelefon, SMS, MMS, e-mail, sociale medier og andre digitale kanaler til at sende salgsfremmende meddelelser til dig om vores eller vores samarbejdspartners produkter og tjenester.
Forudsat, at du giver dit samtykke til brugen af cookies på vores website eller applikation, kan vi også bede om dit samtykke til at behandle dine personoplysninger for at analysere din onlineadfærd med henblik på at identificere f.eks. destinationer, som du muligvis er interesseret i. Læs mere om vores brug af cookies i vores cookiepolitik.