Tillægstjenester

Tillægstjenester er servicer, der pålægges et gebyr, som du kan tilføje til din booking på flyvninger drevet af SAS.

Her kan du læse mere om vilkår og betingelser for de følgende servicer:

  1. Sædereservation

  2. Ekstra sæde

  3. Ekstra bagage

  4. Forudbestilte måltider

  5. Lounge-adgang

  6. Biobrændstof

  7. SAS Upgrade

Generelle vilkår og betingelser for tillægstjenester

Tillægstjenester er servicer, der pålægges et gebyr, som du kan tilføje til din booking på flyvninger drevet af SAS.

Her kan du læse mere om vilkår og betingelser for de følgende servicer:

  1. Sædereservation

  2. Ekstra sæde

  3. Ekstra bagage

  4. Forudbestilte måltider

  5. Lounge-adgang

  6. Biobrændstof

  7. SAS Upgrade

Disse vilkår betingelser udgør en del af SAS’ generelle befordringsbetingelser.
Købte tillægstjenester kan ikke annulleres, og tillægstjenester kan ikke refunderes, hvis de ikke bruges.
Du modtager en fuld refusion for dine tillægstjenester, når:

  • du annullerer din rejse indenfor 24 timer, efter bookingen er foretaget (SAS’ 24-timer refusionsgaranti). Hvis du har booket mindre end 24 timer før afgang, refunderes rejsen og tjenester frem til 12 timer før afgang.

    Tillægstjenester købt efter bookingen er foretaget (f.eks. via Mine bookinger eller ved check ind) vil ikke blive refunderet baseret på denne regel.

  • din rejse aflyses eller ombookes på initiativ fra SAS, eller hvis tillægstjenesterne ikke kan leveres af SAS i overensstemmelse med disse betingelser.

  • Hvis du har krav på refusion, vil du få det beløb refunderet, som du betalte for de tillægstjenester, det drejer sig om.

  • En anmodning om refundering skal udfyldes indenfor 60 dage efter sidste flyvning på din rejseplan. Ansøg om refundering

  • Tillægstjenester refunderes ikke, hvis de ikke er brugt.

  • SAS frasiger sig alt ansvar, som følge af fejl med datasystemer eller lignende, som forhindrer eller besværliggør muligheden for køb af tillægstjenester. Dette gælder, uanset om fejlen opstod hos SAS eller enhver anden part.

  • SAS forbeholder sig retten til at ændre priser, vilkår og betingelser for tillægstjenester på et hvilket som helst tidspunkt forud for køb med eller uden varsel.

Du får mulighed for at vælge din foretrukne plads på forhånd på flyvninger, som varetages af SAS, når du rejser på SAS Go, Plus og Business.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

  • Du får, når denne service købes, adgang til en sædekategori (plads ved midtergang, vindue, midtersæde) i serviceklassen angivet på din billet. Bemærk, at den valgte række kan ændres lidt (f.eks. 3A -> 7A) på et hvilket som helst tidspunkt, og uden at du har ret til en refusion.

  • Hvis du ombooker din billet, vil det på forhånd valgte sæde overføres til en ny SAS-flyvning, hvis ruten er den samme (samme oprindelse, destination og transfer-lufthavn), og sædekategorien ændres ikke.

  • Hvis billetten annulleres af dig, vil gebyret for det forudbestilte sæde ikke blive refunderet.
    Bemærk, at specifikke krav gælder for passagerer, der vælger et sæde på en række ved nødudgang, hvor passageren skal opfylde bestemte sikkerhedskrav angivet af SAS. Når du anmoder om et sæde på en række ved nødudgang, vil du blive bedt om at bekræfte din egnethed. SAS forbeholder sig retten til at afgøre, om en passager opfylder kravene. Hvis passageren ikke opfylder disse krav, vil de få et andet sæde, og det betalte beløb vil ikke blive refunderet.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

Her er hvad du skal vide, hvis du ønsker at købe et ekstra sæde.

  • Du kan kun købe sæder lige ved siden af dit eget sæde og ikke mere end to ekstra sæder.

  • Hvis du ombooker eller afbestiller din rejse, kan gebyret for det ekstra sæde ikke refunderes. Hvis du ombooker din billet, kan det ekstra sæde ikke overføres til en ny flyvning.

  • I tilfælde af eventuelle uregelmæssigheder, såsom men ikke begrænset til flyændringer, forsinkelser eller aflysninger, enten på dit fly eller på et andet fly, hvor passagerer skal ombookes til dit fly, kan du miste det ekstra sæde/de ekstra sæder af sikkerhedsmæssige eller driftsmæssige årsager. I sådanne tilfælde er du berettiget til en refundering, der repræsenterer det beløb, der er betalt for det ekstra sæde/de ekstra sæder.

  • Bemærk venligst, at passagerer altid prioriteres over ekstra sæde(r)
    Ansøgninger om refunderinger skal foretages senest to (2) måneder efter den oprindelige rejsedato.

Du får muligheden for at tilføje ekstra indchecket bagage til din flyvning udover det, der er inkluderet i din billet og dit EuroBonus-niveau.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

  • Hvis du ombooker din billet, kan den ekstra bagage overføres til en ny SAS flyvning, hvis oprindelse og destination er den samme.

  • Hvis billetten annulleres af dig, vil gebyret for din ekstra bagage kun blive refunderet, hvis billetten kan refunderes (dvs. ingen refusion for en billet, der ikke kan refunderes).

  • Du har ikke krav på en refusion af et gebyr for ekstra bagage, hvis din bagage er forsinket, beskadiget eller tabt.

Du får muligheden for at forudbestille måltider, som serveres under flyvningen, når du rejser på SAS Go inden for Skandinavien og Europa.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

  • Hvis du ombooker din billet, kan det forudbestilte måltid ikke overføres til en ny SAS flyvning. Hvis billetten annulleres af dig, vil gebyret for det forudbestilte måltid ikke blive refunderet.

  • Hvis et måltid er forudbestilt og en opgradering er givet via et bud, vil den almindelige måltidsservice i den nye serviceklasse blive serveret i stedet for det forudbestilte måltid. Det forudbestilte måltid vil ikke blive refunderet.

  • Hvis et måltid er forudbestilt, er det ikke muligt et opgradere ved check-in eller gaten.

Du får muligheden for at anvende SAS Business lounges til at spise, arbejde eller slappe af ved afgang eller transit i lufthavnene, når du rejser på SAS Go.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

  • Hvis du ombooker din billet, kan lounge-adgangen ikke overføres til en ny SAS flyvning. Hvis billetten annulleres af dig, vil gebyret for din lounge-adgang ikke blive refunderet.

Du får muligheden for at reducere din miljømæssige belastning ved at erstatte fossile brændstoffer med vedvarende jetbrændstof.

Tilføjelser eller undtagelser fra generelle vilkår og betingelser

Ingen tilføjelser eller undtagelser for denne tillægstjeneste. Se “Generelle vilkår & betingelser” øverst på denne side.

Du får muligheden for at byde på eller købe en SAS Upgrade på SAS’ website eller købe en SAS Upgrade i lufthavnen.

SAS Upgrade giver dig mulighed for at opgradere din komfort på din rejse på SAS Plus eller SAS Business. Se fuld version af vilkår og betingelser for SAS Upgrade.

Vi ønsker, at alle får en god rejse, når de flyver med os. Derfor har vi' indgået partnerskab med Cover Genius om at tilbyde rejseforsikring, der er tilpasset den moderne rejsende.

Personoplysninger betyder alle oplysninger, der vedrører dig som en fysisk person, og gennem hvilke du direkte eller indirekte kan identificeres, såsom dit navn, foto eller personnummer.

Vi prioriterer beskyttelse af dine personoplysninger højt, og behandler kun personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning. Hvordan vi behandler dine personoplysninger, afhænger af, om du er medlem af EuroBonus-programmet, har oprettet en profilkonto eller er en rejsende uden nogen form for medlemskab eller konto hos os.

Vi har for hvert af disse tilfælde forsøgt at beskrive så gennemsigtigt og tydeligt som muligt i nedenstående databeskyttelsespolitikker, hvordan vi behandler personoplysninger. Vi opfordrer dig til at læse politikken, der gælder for dig, omhyggeligt igennem samt kontakte vores databeskyttelsesrådgiver på dataprotectionofficer@sas.se, hvis du har nogen spørgsmål.

Hvis du er medlem af EuroBonus-programmet, bedes du se vores Databeskyttelsespolitik for EuroBonus-medlemmer. Hvis du har en profilkonto, bedes du se vores databeskyttelsespolitik for profilkontoindehavere. Vi behandler dine personoplysninger, som beskrevet i vores Generelle databeskyttelsespolitik, hvis du rejser uden et særligt medlemskab eller konto hos os.

SAS har oprettet beskyttelse mod konkurs eller insolvens hos Skandinaviska Enskilda Banken AB.

Rejsende kan kontakte denne enhed, eller hvor det er relevant, den kompetente myndighed Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm,
08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se
hvis tjenesterne nægtes på grund af SAS' insolvens.

Bemærk: Denne insolvensbeskyttelse dækker ikke kontrakter med andre parter end SAS, som kan udføres på trods af SAS' insolvens.

Direktiv (EU) 2015/2302 som gennemført i national ret.