Forsinket eller bortkommet bagage

Vi gør vores bedste for at levere din bagage til tiden, men nogle gange går tingene ikke efter planen. Uanset hvorfor din bagage er forsinket, kan du dog være sikker på, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at finde din bagage hurtigst muligt.

Anmeld forsinket bagage

Indberet din forsinkede bagage online for at få den hurtigste behandling. Bemærk, at du i nogle lande kan blive bedt om at underskrive en toldangivelsesformular, inden du forlader lufthavnen. Når du har valgt "Indberet forsinket bagage" i vores selvbetjeningstjeneste, kan du finde ud af, hvilke lufthavne det gælder for.

Så snart vi har fundet din taske, kontakter vi dig for at aftale et tidspunkt for levering. Hvis du ikke har underskrevet en toldangivelse, skal du selv hente din bagage i lufthavnen.

Hvis du ikke kan anmelde din forsinkede bagage online, kan du henvende dig til bagageservice i lufthavnen. Bagageservice hjælper dig med at oprette en forsinkelsesrapport, en såkaldt PIR, som dokumenterer, at din bagage er forsinket eller bortkommet. Rapporten indeholder et 10-tegns referencenummer / PIR-nummer (5 bogstaver og 5 cifre, f.eks. ARNSK12345). Ved hjælp af dette referencenummer kan du holde styr på status for din rapport og spore din bagage online. Du kan vælge at få en kopi af rapporten sendt til dig via e-mail eller udskrevet som en papirudgave.

For at gøre det lettere at identificere din bagage, er det en god idé at have din kvittering ved hånden. Hvis du ikke har din papirkvittering med dig, kan du finde den digitalt i din SAS App under "My trips" eller i din e-mail.

Erstatning for forsinket bagage

Hvis din bagage er forsinket i mere end 24 timer ved afrejse, refunderer vi rimelige omkostninger, hvis du har brug for at købe toiletartikler og andre nødvendige ting. Husk, at det er dit ansvar at forsøge at holde dine omkostninger nede. Opbevar alle kvitteringer for ting, som du efterfølgende vil gøre krav på.

Hvis din bagage er forsinket på din returrejse, forventer vi, at du allerede har de nødvendige ting, hvilket betyder, at udgifter til disse genstande muligvis ikke dækkes af SAS.

Hvis du ikke får din bagage tilbage inden for 21 dage, betragtes den som tabt. I dette tilfælde har du ret til erstatning for værdien af din mistede bagage op til SDR/XDR 1 288. Den aktuelle værdi af 1 SDR (special drawing rights/XDR) kan findes på Nationalbankens websted

SAS følger de internationale retningslinjer for erstatning for mistet bagage. Flere oplysninger i vores generelle befordringsbetingelser

Søge om erstatning

For at få kompensation for dine udgifter som følge af forsinkelsen af bagagen skal du ansøge om kompensation på vores websted. Anmodningen skal indsendes senest 21 dage efter, at du har modtaget din bagage. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle udgifter skal vedlægges.

Hvis du vil have erstatning for mistet bagage, skal du søge om erstatning på vores websted inden for 7 dage fra den dato, hvor vi anser din bagage for at være gået tabt.

Hvis du har en indbo- eller rejseforsikring, skal du kontakte dit forsikringsselskab for at høre, om din forsikring kan refundere dig for din bagage.

Hvis tasken findes efter 21 dage, kontakter vi dig for at arrangere levering.

Spor din bagage online

Hvis du har anmeldt din bagage som forsinket og modtaget en kopi af PIR-rapporten, kan du spore din bagage via World Tracer. Du logger ind med dit referencenummer (PIR-nummer) og dit efternavn.

Bemærk venligst, at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på dit bagagemærke.