Beskadiget bagage

Hvis du opdager, at din indcheckede bagage er blevet beskadiget under flyvningen, skal du straks rapportere det i lufthavnen og udfylde en rapport om beskadiget bagage.

Anmeld beskadiget bagage

Hvis din bagage blev beskadiget under flyvningen, skal du indberette det direkte til lufthavnens bagageservice. Bagageservice vil undersøge skaden og oprette en skadesrapport, kendt som en PIR, der dokumenterer, at din bagage er beskadiget. Du kan vælge at få en kopi af rapporten sendt til dig via e-mail eller udskrevet som en papirkopi. Gem denne rapport, så du kan kræve kompensation fra os.

Hvis bagageserviceskranken er lukket, eller der ikke er nogen til at betjene dig, når du ankommer, bedes du tage billeder af skaden og dine bagagemærker på stedet til din skadesanmeldelse. Bemærk, at det kan være påkrævet, at du vender tilbage til lufthavnen for at indsende en skadesrapport inden for syv dage efter din ankomst.

SAS er ikke ansvarlig for tidligere skader, herunder mindre flænger, ridser eller ødelagte lynlåse som resultat af overfyldt bagage eller slitage som følge af almindelig håndtering af bagagen.

Hvis du først opdager, at din bagage er blevet beskadiget, når du har forladt lufthavnen og er ankommet til din endelige destination, skal du muligvis vende tilbage til lufthavnen inden for syv dage for at indgive en rapport om beskadiget bagage (PIR). Under særlige omstændigheder kan du indgive en rapport om beskadiget bagage uden at tage til lufthavnen (klik på travel.flysas.com/travel/bags, og vælg Indberet beskadiget bagage og derefter Find lufthavn for at ringe til lufthavnen for at få hjælp).

Erstatning for beskadiget bagage

Reparér eller udskift bagagen

Hvis du er bosiddende i Skandinavien, og din bagage er blevet beskadiget under flyvningen, kan du få den repareret eller udskiftet via Samsonite Bag Support. Du skal registrere din beskadigede bagage senest syv dage efter, at du har modtaget den. Bemærk, at du først skal udfylde en rapport om beskadiget bagage (PIR) i lufthavnen.

Hvis din bagage ikke kan repareres eller udskiftes

Du kan søge om erstatning, hvis:

  • Samsonite Bag Support har vurderet, at din bagage ikke kan repareres eller udskiftes

  • Du bor uden for Skandinavien

For at få mere information om SAS’ ansvar i forbindelse med skader bedes du læse paragraf 17.2 i vores befordringsbetingelser