Forsinket eller bortkommet bagage

Vi gør vores bedste for at levere din bagage til tiden, men nogle gange går tingene ikke efter planen. Uanset hvorfor din bagage er forsinket, kan du dog være sikker på, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at finde din bagage hurtigst muligt.

Meld forsinket bagage

Når du opdager, at din bagage er forsinket, skal du straks rapportere det ved at oprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Vær opmærksom på, at nogle lande* kan kræve, at du udfylder en toldangivelsesformular. Hvis du ikke gør det, skal du muligvis hente din bagage i lufthavnen, så snart den er blevet fundet.

*Storbritannien, Frankrig, Italien, Holland, Danmark, Irland, Schweiz, Island, Cypern, Malta, Libanon, Rusland, Tyrkiet, Kina, Hongkong, Japan

Du kan oprette din PIR på to måder:

Lufthavnens bagagetjeneste hjælper dig med at oprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report) for at dokumentere, at din bagage er forsinket eller mistet. Rapporten indeholder et referencenummer/PIR-nummer på ti tegn (fem bogstaver og fem cifre, f.eks. ARNSK12345). Med dette referencenummer kan du se status for din rapport og spore din bagage online. Du kan vælge at få en kopi af rapporten sendt til dig via e-mail eller udskrevet som en papirkopi.

For at hjælpe med at identificere din bagage skal du have din bagagekvittering ved hånden. Hvis du ikke har din papirkvittering med dig, kan du finde den digitalt i din SAS-appen under "My trips" eller i din e-mail.

Så snart vi har fundet din bagage, kontakter vi dig for at aftale et leveringstidspunkt.

Hvis du ikke er i stand til at indgive en rapport i lufthavnen eller vende tilbage til lufthavnen inden for 7 dage for at oprette en Property Irregularity Report (PIR), kan du rapportere din forsinkede bagage online

Du får et PIR-nummer (property irregularity report), så du kan spore din bagage og holde styr på din rapport.

Så snart vi finder din bagage, vil vi kontakte dig for at aftale en leveringstid.

Erstatning for forsinket bagage

Hvis din bagage er forsinket med mere end 24 timer, og du er væk hjemmefra, kan du få refunderet udgifterne til toiletartikler eller andre fornødenheder, du har brug for på din rejse, indenfor et rimeligt beløb. Husk at gemme alle kvitteringer, så du kan ansøge om kompensation senere.

Hvis din bagage er forsinket på din hjemrejse, kan vi 'ikke refundere dig for dine fornødenheder, da vi forventer, at du har adgang til disse derhjemme.

Hvis du ikke har modtaget bagagen inden for 21 dage, vil den blive betragtet som tabt. I dette tilfælde kan du være berettiget til erstatning for værdien af din tabte bagage op til SDR/XDR 1 288. Den aktuelle værdi af 1 SDR (special drawing rights/XDR) kan findes på Nationalbankens websted

SAS følger de internationale retningslinjer for erstatning for mistet bagage. Flere oplysninger i vores generelle befordringsbetingelser

Søge om erstatning

For at få kompensation for dine udgifter som følge af forsinkelsen af bagagen skal du ansøge om kompensation på vores websted. Anmodningen skal indsendes senest 21 dage efter, at du har modtaget din bagage. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle udgifter skal vedlægges.

Hvis du vil have erstatning for mistet bagage, skal du søge om erstatning på vores websted inden for 7 dage fra den dato, hvor vi anser din bagage for at være gået tabt.

Hvis du har en indbo- eller rejseforsikring, skal du kontakte dit forsikringsselskab for at høre, om din forsikring kan refundere dig for din bagage.

Hvis tasken findes efter 21 dage, kontakter vi dig for at arrangere levering.

Spor din bagage online

Hvis du har anmeldt din bagage som forsinket og modtaget en kopi af PIR-rapporten, kan du spore din bagage via World Tracer. Du logger ind med dit referencenummer (PIR-nummer) og dit efternavn.

Bemærk venligst, at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på dit bagagemærke.