Forsinket eller bortkommet bagage

Vi gør vores bedste for at levere din bagage til tiden, men nogle gange går tingene ikke efter planen. Uanset hvorfor din bagage er forsinket, kan du dog være sikker på, at vi vil gøre alt, hvad vi kan, for at finde din bagage hurtigst muligt.

Meld forsinket bagage

Når du opdager, at din bagage er forsinket, skal du straks rapportere det ved at oprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report). Vær opmærksom på, at nogle lande* kan kræve, at du udfylder en toldangivelsesformular. Hvis du ikke gør det, skal du muligvis hente din bagage i lufthavnen, så snart den er blevet fundet.

*Storbritannien, Frankrig, Italien, Holland, Danmark, Irland, Schweiz, Island, Cypern, Malta, Libanon, Rusland, Tyrkiet, Kina, Hongkong, Japan

Du kan oprette din PIR på to måder:

Lufthavnens bagagetjeneste hjælper dig med at oprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report) for at dokumentere, at din bagage er forsinket eller mistet. Rapporten indeholder et referencenummer/PIR-nummer på ti tegn (fem bogstaver og fem cifre, f.eks. ARNSK12345). Med dette referencenummer kan du se status for din rapport og spore din bagage online. Du kan vælge at få en kopi af rapporten sendt til dig via e-mail eller udskrevet som en papirkopi.

For at hjælpe med at identificere din bagage skal du have din bagagekvittering ved hånden. Hvis du ikke har din papirkvittering med dig, kan du finde den digitalt i din SAS App under "My trips" eller i din e-mail.

Så snart vi har fundet din bagage, kontakter vi dig for at aftale et leveringstidspunkt.

Hvis du ikke har mulighed for at oprette en rapport i lufthavnen eller vende tilbage til lufthavnen inden for syv dage for at oprette en PIR-rapport (Property Irregularity Report), kan du også rapportere din forsinkede bagage online

Så snart vi har fundet din bagage, kontakter vi dig for at aftale et leveringstidspunkt.

Erstatning for forsinket bagage

Hvis din bagage er forsinket i mere end 24 timer ved afrejse, refunderer vi rimelige omkostninger, hvis du har brug for at købe toiletartikler og andre nødvendige ting. Husk, at det er dit ansvar at forsøge at holde dine omkostninger nede. Opbevar alle kvitteringer for ting, som du efterfølgende vil gøre krav på.

Hvis din bagage er forsinket på din returrejse, forventer vi, at du allerede har de nødvendige ting, hvilket betyder, at udgifter til disse genstande muligvis ikke dækkes af SAS.

Hvis du ikke får din bagage tilbage inden for 21 dage, betragtes den som tabt. I dette tilfælde har du ret til erstatning for værdien af din mistede bagage op til SDR/XDR 1 288. Den aktuelle værdi af 1 SDR (special drawing rights/XDR) kan findes på Nationalbankens websted

SAS følger de internationale retningslinjer for erstatning for mistet bagage. Flere oplysninger i vores generelle befordringsbetingelser

Søge om erstatning

For at få kompensation for dine udgifter som følge af forsinkelsen af bagagen skal du ansøge om kompensation på vores websted. Anmodningen skal indsendes senest 21 dage efter, at du har modtaget din bagage. Din forsinkelsesrapport (PIR-rapport) og kvitteringer for alle udgifter skal vedlægges.

Hvis du vil have erstatning for mistet bagage, skal du søge om erstatning på vores websted inden for 7 dage fra den dato, hvor vi anser din bagage for at være gået tabt.

Hvis du har en indbo- eller rejseforsikring, skal du kontakte dit forsikringsselskab for at høre, om din forsikring kan refundere dig for din bagage.

Hvis tasken findes efter 21 dage, kontakter vi dig for at arrangere levering.

Spor din bagage online

Hvis du har anmeldt din bagage som forsinket og modtaget en kopi af PIR-rapporten, kan du spore din bagage via World Tracer. Du logger ind med dit referencenummer (PIR-nummer) og dit efternavn.

Bemærk venligst, at PIR-nummeret ikke er det samme som nummeret på dit bagagemærke.