SAS bruger cookies til at forbedre din oplevelse og for at gøre dit besøg på vores hjemmeside så godt som muligt. Visse cookies er teknisk nødvendige for at hjemmesiden skal fungere, og er derfor altid aktiverede. Vi bruger også cookies til at kunne analysere dine interesser baseret på søgninger og anden adfærd under dit besøg på hjemmesiden.
Ved at klikke ”Jeg accepterer” giver du samtykke til alle vores cookies. Vær opmærksom på, at din oplevelse kan blive påvirket, hvis du vælger ikke at acceptere alle cookies, samt at områder og funktionalitet på hjemmesiden eventuelt ikke vil fungere korrekt.
I Cookieindstillinger kan du give et kontrolleret samtykke. Læs mere om hvordan vi bruger cookies og hvordan du ændrer dine indstillinger i vores Cookiepolitik.
Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre din rejse så nem og behagelig som muligt, uanset dine behov eller evner.
Særlig assistance afhænger af tilgængelighed. Du skal anmode om særlig assistance mindst 48 timer før flyvningen. Tjenesten skal godkendes før afgang, da vi ellers ikke kan garantere assistance.
For flyvninger, der opereres af SAS, kan du anmode om særlig assistance i Mine Bookinger, når du har booket din flyafgang.
Brug nedenstående formularer til flyvninger, der drives af andre flyselskaber:
Hvis du rejser med et følelsesmæssigt støttedyr (ESAN), skal du bruge nedenstående formular:
For øvrige helbredsmæssige forhold henviser vi til Helbredsmæssige forhold.
Du kan have brug for hjælp i lufthavnen, hvis du har bestemte typer af handikap. For at være sikker på at du får den assistance, som du har brug for, bedes du udfylde formularen , når du booker din billet.
Du skal rejse med en medhjælper, hvis du:
En medhjælper eller omsorgsperson er en person, som er ansvarlig for din komfort og dit velbefindende, når du går ombord og forlader flyet, din generelle sikkerhed på flyvningen og nødassistance i tilfælde af evakuering. Denne person skal være 18 år gammel eller derover og skal sidde ved siden af dig.
Afhængigt af flytypen kan der være begrænsninger på den type udstyr, som du kan tage med ombord. Af hensyn til sikkerheden og af andre årsager er vi nogle gange nødt til at skifte flytype. Hvis dette påvirker din mulighed for at rejse med et fysisk hjælpemiddel eller udstyr, tilbyder vi dig en anden flyvning.
Hvis du har aftalt et mødested for din anmodede særlige assistance, skal du være der to timer før afgang. Medmindre andet er aftalt skriftligt, skal du være ved check-in-skranken mindst én time før afgang.
Vi gør alt, hvad vi kan, for at gøre det så behageligt for dig som muligt, og vores kabinepersonale kan hjælpe dig med det meste. Her er, hvad du kan forvente, når du rejser med os:
Vi anerkender, at nogle af vores kunder med milde eller skjulte handicap af og til har brug for lidt hjælp.
Hvis du rejser alene, skal du være i stand til at:
For at garantere den bedst mulige service skal du kontakte kundeservice mindst 48 timer før afgang.
Når du har modtaget en bookingbekræftelse på din anmodning om assistance, har du mulighed for at gå til Mine bookinger og vælge et bestemt sæde mod gebyr. Du kan gøre dette op til 30 timer før afgang.
Ellers tildeler vi dig gratis et passende sæde, når du checker ind i lufthavnen. Du kan også vælge sæde ud fra den type assistance, du har brug for, når du checker ind online fra 30 timer før afgang.
Et følelsesmæssigt støttedyr hjælper personer med følelsesmæssige, psykiske eller kognitive handicap. Dyrene skal ikke gennemgå en særlig træning for at opnå denne klassifikation. Kun hunde accepteres som følelsesmæssige støttedyr.
Fuldt ud trænede dyr og følelsesmæssige støttedyr kan rejse i kabinen uden ekstra beregning, hvis de opfylder nedenstående krav. Husk, at der kræves forudgående varsel og godkendelse, så udfyld venligst formularen snarest muligt efter booking.
Ét følelsesmæssigt støttedyr pr. person.
Følelsesmæssige støttedyr må ikke:
Hvis dit dyr ikke kan være på den tilladte plads, skal du muligvis gøre følgende:
Følelsesmæssige støttedyr skal være trænet i at opføre sig passende i offentlige rum, og de får ikke adgang til kabinen, hvis de udviser nogen form for forstyrrende adfærd, som ikke kan korrigeres eller kontrolleres. Herunder, men ikke begrænset til:
Hvis denne adfærd bemærkes under rejsen og ikke kan korrigeres eller kontrolleres, bliver dyret betragtet som kæledyr, og alle krav og relevante gebyrer vil være gældende.
Trænede ledsagerdyr har modtaget specifik træning i at udføre opgaver for personer med handicap. Herunder, men ikke begrænset til:
Du skal kunne fremvise følgende dokumentation under hele rejsen:
Du kan søge om kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler. Kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler gives i overensstemmelse med SAS's vilkår og betingelser for transport. Bemærk venligst, at vi ikke yder kompensation for skrøbelige eller værdifulde genstande.