Din flyvning bliver/er blevet forsinket

Hvis din flyvning er forsinket, vil vi informere dig så hurtigt som muligt via SMS og/eller e-mail, baseret på kontaktoplysningerne i din booking. Hvis din flyvning er væsentligt forsinket, og du vælger ikke at rejse, kan du være berettiget til kompensation.

Sørg for, at dine kontaktoplysninger er opdateret for alle passagerer, der rejser med dig. Du kan gennemse dine kontaktoplysninger og din rejse under Mine bookinger.

Dine passagerrettigheder

Hvis din afgang er forsinket med mere end to timer, vil vi refundere dig op til 50 EUR pr. hel dag og person for mad og drikkevarer (ekskl. alkohol) i ventetiden. Sørg for at beholde de originale kvitteringer.

Hvis forsinkelsen gør, at du ikke når dit tilslutningsfly, vil vi booke dig på det næste ledige fly uden beregning.

Hvis du har brug for indkvartering (og du ikke med rimelighed kan komme hjem), vil vi refundere dig for overnatning i mellemklassen på op til 250 EUR pr. nat og værelse. Vi vil refundere udgifterne til rimelig transport mellem lufthavnen og indkvarteringsstedet. Sørg for at beholde de originale kvitteringer.

Hvis du vælger ikke at rejse, fordi en afgang er forsinket mere end fem timer, har du ret til at få refunderet pengene for den ubrugte billet. Hvis du har afbestilt og fået refunderet din billet, har du ikke ret til forplejning i forbindelse med forsinkelsen, såsom mad, drikke og indkvartering.

Hvis din flyvning aflyses af en grund inden for vores kontrol, kan du være berettiget til kompensation i overensstemmelse med EU-forordning 261/ 2004 – et fælles regelsæt for alle europæiske flyselskaber.

Når du ikke er berettiget til EU-kompensation

  • Hvis du fik besked mere end 14 dage før din oprindelige planlagte afrejsedato, er du ikke berettiget til EU-kompensation.

  • EU-kompensation udbetales ikke, hvis SAS kan bevise, at ekstraordinære omstændigheder (f.eks. vejret) forårsagede aflysningen.

Du kan læse mere om dine rettigheder i vores vilkår og betingelser i befordringsbetingelserne og i EU’s passagerrettigheder.

Bemærk: Som hovedregel dækker vi ikke følgeomkostninger, såsom løntab, feridage, forudbetalte hoteller, lejebiler, event-billetter osv.

Krav om kompensation

Fremsæt dit krav online ved hjælp af vores onlineformular. Sørg for at vedhæfte en kopi af de originale kvitteringer. Da tredjeparter ofte kræver et betydeligt gebyr for at hjælpe dig med dit krav, får du mere ud af at fremsætte dit krav direkte til SAS.

Anmeld et krav