Din flyvning er aflyst

Hvis din SAS-flyvning bliver aflyst, gør vi vores bedste for at tage os af dig og holde dig opdateret.

Vi beklager, at din rejse er blevet forstyrret af den igangværende strejke. Vi gør alt, hvad vi kan, for at hjælpe dig med din rejse, og ombooking indledes med det samme. I sommersæsonen er der dog begrænsede pladser på markedet. Det betyder, at vi desværre har begrænsede muligheder for at finde et nyt sæde inden for samme tidsramme som din nuværende booking.

Sådan hjælper vi dig

Vi informerer dig så hurtigt som muligt via SMS og/eller e-mail baseret på kontaktoplysningerne i din booking. Sørg for, at dine kontaktoplysninger er opdateret for alle passagerer, der rejser med dig. Du kan gennemse dine kontaktoplysninger og din rejse under Mine bookinger.

Dine muligheder

1. Annuller din billet og få refundering

Du kan anmode om refundering på sas.dk. Hvis du har bestilt via et rejsebureau eller rejsearrangør, kan du kontakte dem direkte for en hurtigere refunderingsproces.

2. Ombook til et fly på en senere dato

Ønsker du i stedet at ændre din rejse til et senere tidspunkt, kan du kontakte Customer Service efter strejkens ophør. For alle reservationer foretaget via SAS, besøg venligst sas.dk for at finde kontaktoplysninger.

Hvis du har bestilt din billet via et rejsebureau, kan du kontakte dem for at høre om dine muligheder for ombooking med SAS. Hvis du flyver charter med en SAS-flyvning, flynummer SK7000 – SK7999, bedes du kontakte din rejsearrangør. Du finder kontaktoplysningerne i dine rejsedokumenter.

3. Arranger alternative rejsemidler

Hvis du er nødt til at rejse, for eksempel hvis du er strandet på din destination, kan du selv arrangere alternative rejser og søge refusion hos SAS. Hvis vi ikke er i stand til at ombooke dig på et nyt fly, der afgår inden for tidsrammen for din oprindelige afgang, kan du bestille en anden flybillet, tage et tog, bus eller leje en bil. Vi refunderer differencen mellem din ubrugte SAS-billet og prisen på din nye transport under sammenlignelige transportforhold mod forevisning af kvitteringer. Hvis du vælger at bestille alternative rejser, skal du huske at annullere din billet hos SAS for at få refunderet din ubrugte billet.
Bemærk venligst, at prisen for den alternative transport skal ligge i samme prisklasse som din originale billet.

Husk at tjekke med dit forsikringsselskab for at se, om de dækker eventuelle ekstra omkostninger.

Bemærk! Du er også forpligtet til at begrænse dine omkostninger, hvis du søger refusion.

Dine passagerrettigheder

Mens du venter

Hvis din afgang er forsinket med mere end to timer, vil vi refundere dig op til 50 EUR pr. hel dag og person for mad og drikkevarer (ekskl. alkohol) i ventetiden. Sørg for at beholde de originale kvitteringer.

Forsinket natten over

Hvis du har brug for indkvartering (og du ikke med rimelighed kan komme hjem), vil vi refundere dig for overnatning i mellemklassen på op til 250 EUR pr. nat og værelse. Vi vil refundere udgifterne til rimelig transport mellem lufthavnen og indkvarteringsstedet. Sørg for at beholde de originale kvitteringer.

Forsinket mere end 24 timer

Hvis du ombookes til en flyvning, der afgår mere end 24 timer før/efter din oprindelige afgang, men ikke kan rejse i henhold til den nye rejseplan, kan du booke en billet hos et andet flyselskab, tage et tog, bus eller leje en bil. Du skal annullere din booking i Mine bookinger/dit rejsebureau, før du selv arrangerer din rejse. Vi vil refundere dig prisen på forskellen mellem din flybillet og omkostningerne på din alternative transport. Den nye billet eller prisen for alternativ transport skal være i samme serviceklasse eller samme prisklasse som din oprindelige flybillet.

EU-forordning 261/2004

Hvis din flyvning aflyses af en grund inden for vores kontrol, kan du være berettiget til kompensation i overensstemmelse med EU-forordning 261/ 2004 – et fælles regelsæt for alle europæiske flyselskaber.

Når du ikke er berettiget til EU-kompensation

  • Hvis du fik besked mere end 14 dage før din oprindelige planlagte afrejsedato, er du ikke berettiget til EU-kompensation.

  • EU-kompensation udbetales ikke, hvis SAS kan bevise, at ekstraordinære omstændigheder (f.eks. vejret) forårsagede aflysningen.

Du kan læse mere om dine rettigheder i vores vilkår og betingelser i befordringsbetingelserne og i EU’s passagerrettigheder.

Bemærk: Som hovedregel dækker vi ikke følgeomkostninger, såsom løntab, feridage, forudbetalte hoteller, lejebiler, event-billetter osv.

Krav om kompensation

Fremsæt dit krav online ved hjælp af vores onlineformular. Sørg for at vedhæfte en kopi af de originale kvitteringer. Da tredjeparter ofte kræver et betydeligt gebyr for at hjælpe dig med dit krav, får du mere ud af at fremsætte dit krav direkte til SAS.

Anmeld et krav