Velkommen til vores rejseinfocenter

Her kan du finde oplysninger om din rejse efter emne, eller hvor du er på din rejse.

Nedsat syn & hørelse

I de fleste tilfælde kan du helt selv rejse med os. I nogle situationer kan det dog være nødvendigt at rejse med en ledsager, som kan hjælpe dig i tilfælde af en nødsituation. Ledsageren kan enten være en personlig sikkerhedshjælper eller en hjælper.

Hvis du har brug for assistance, anbefaler vi, at du anmoder om dette mindst 48 timer før afgang. Du kan gøre dette, når du booker din rejse, under Mine bookinger eller ved at kontakte SAS' kundeservice.

Tilføj assistance

Vigtige oplysninger, når du booker assistance

Er du i stand til at gøre det følgende uden hjælp under din rejse?

  • Åbne og lukke dit sikkerhedsbælte.

  • Komme hen til nødudgangen (exit) uden hjælp.

  • Selv finde og tage en redningsvest og en iltmaske på.

  • Følge sikkerhedsbriefingen fra besætningen.

  • Spise måltider, tage medicin, gå på toilettet og kommunikere uden hjælp.

Hvis du har brug for hjælp til noget af ovenstående, skal du tilføje endnu en rejsende, der kan fungere som din personlige sikkerhedsassistent eller omsorgsperson.

Dine rettigheder som rejsende

Vi bestræber os på at gøre flyrejserne tilgængelige for alle. Afhængigt af din destination garanterer forskellige regler dine rettigheder som rejsende med et handicap. Her er en oversigt:

På alle SAS-flyvninger

EU-forordning 1107/2006 beskytter dine rettigheder som rejsende med et handicap på alle flyvninger i Europa, der udføres af SAS.

Flyvninger mellem Skandinavien og USA

Hvis du rejser mellem Skandinavien og USA, eller hvis du har booket din SAS-flyvning via et flyselskab i USA, sikrer US Non-Discrimination Act (14 CFR Part 382), at ingen rejsende diskrimineres, og at alle har adgang til flyrejser.

Find ud af mere om Airline Passengers with Disabilities Bill of Rights (den amerikanske borgerretslov for passagerer med funktionsnedsættelse)

Flyvninger mellem Skandinavien og Canada:

SAS overholder del 2 af Canadian Accessible Transportation Regulations for at sikre tilgængelig rejse på flyvninger til og fra Canada. Vis flere oplysninger om tilgængelighedstjenester på flyvninger til og fra Canada

Hvis du har spørgsmål om, hvordan disse regler gælder for din rejse, er du velkommen til at kontakte SAS' kundeservice.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en personlig sikkerhedshjælper?

En personlig sikkerhedshjælper er en person, der er mindst 16 år (medmindre andet er fastsat i lokal lovgivning), og som er fysisk og mentalt i stand til at påtage sig ansvaret for dig, hvis der opstår en nødsituation.

Hvad er en hjælper?

En hjælper er en person, der hjælper dig med dine personlige behov under flyvningen såsom at spise, gå på toilettet eller tage medicin.

Kan jeg booke assistance til kun én del af min rejse?

Ja, under bookingprocessen, eller når du tilføjer assistance, kan du vælge, om du vil have assistance til udrejsen, hjemrejsen eller begge rejser.

Hvordan fungerer assistancen, når jeg har et tilslutningsfly?

Hvis dit tilslutningsfly er med SAS, skal assistance bookes på forhånd. Personalet henter dig ved ankomst, ledsager dig hen til din næste gate, hjælper dig med transport mellem terminaler og hjælper dig op og ned ad trapper. Sørg for, at du har mindst 45 minutter mellem flyrejserne for at kunne modtage assistance.

Giv os feedback!