Velkommen til vores rejseinfocenter

Her kan du finde oplysninger om din rejse efter emne, eller hvor du er på din rejse.

Nedsat mobilitet & kørestole

Vi er her for at hjælpe dig. Hvis du rejser med en kørestol eller et andet mobilitetshjælpemiddel eller har brug for mobilitetsassistance, er du berettiget til gratis assistance fra check-in til ombordstigning på flyet.

Vi anbefaler, at du anmoder om kørestols- og anden mobilitetsassistance mindst 48 timer før afgang. Du kan gøre dette, når du booker din rejse, under Mine bookinger, i SAS-appen eller ved at kontakte SAS' kundeservice

Vigtige oplysninger, når du booker assistance

Er du i stand til at gøre det følgende uden hjælp under din rejse?

  • Åbne og lukke dit sikkerhedsbælte.

  • Komme hen til nødudgangen (exit) uden hjælp.

  • Selv finde og tage en redningsvest og en iltmaske på.

  • Følge sikkerhedsbriefingen fra besætningen.

  • Spise måltider, tage medicin, gå på toilettet og kommunikere uden hjælp.

Hvis du har brug for hjælp til noget af ovenstående, skal du tilføje endnu en rejsende, der kan fungere som din personlige sikkerhedsassistent eller omsorgsperson.

Assistance i lufthavnen

På rejsedagen, afsæt ekstra tid for at sikre en smidig rejse. Vær venlig at møde op i lufthavnen mindst 2 timer før indenrigs- eller europæiske flyvninger og 3 timer før flyvninger uden for Europa. Ved ankomst, kontakt vores personale ved check-in skranken.

  • Indenrigs og flyvninger inden for Europa: mød op mindst 2 timer før afgang

  • Flyvninger uden for Europa: mød op mindst 3 timer før afgang

Rejse med kørestol og spædbarn

Vi ønsker at gøre rejsen sikker og komfortabel for alle. Hvis du rejser med kørestol og et spædbarn, beder vi dig venligst tage en rejseledsager med. Dette gør det muligt for os at give den bedst mulige støtte til dig og dit barn fra ombordstigning til ankomst.

Vi forstår, at hver rejsendes situation er unik. Hvis du har brug for assistance eller spørgsmål, er vi her for at hjælpe – kontakt os blot hos SAS kundeservice

Dine rettigheder som rejsende

Vi bestræber os på at gøre flyrejserne tilgængelige for alle. Afhængigt af din destination garanterer forskellige regler dine rettigheder som rejsende med et handicap. Her er en oversigt:

På alle SAS-flyvninger

EU-forordning 1107/2006 beskytter dine rettigheder som rejsende med et handicap på alle flyvninger i Europa, der udføres af SAS.

Flyvninger mellem Skandinavien og USA

Hvis du rejser mellem Skandinavien og USA, eller hvis du har booket din SAS-flyvning via et flyselskab i USA, sikrer US Non-Discrimination Act (14 CFR Part 382), at ingen rejsende diskrimineres, og at alle har adgang til flyrejser.

Find ud af mere om Airline Passengers with Disabilities Bill of Rights (den amerikanske borgerretslov for passagerer med funktionsnedsættelse)

Flyvninger mellem Skandinavien og Canada:

SAS overholder del 2 af Canadian Accessible Transportation Regulations for at sikre tilgængelig rejse på flyvninger til og fra Canada. Vis flere oplysninger om tilgængelighedstjenester på flyvninger til og fra Canada

Hvis du har spørgsmål om, hvordan disse regler gælder for din rejse, er du velkommen til at kontakte SAS' kundeservice.

Ofte stillede spørgsmål

Må jeg medbringe min kørestol, mine krykker, mine vandrestave eller mit mobilitetshjælpemiddel?

Ja, du kan gratis medbringe 1 kørestol eller mobilitetshjælpemiddel. Du skal tjekke udstyret ind, og det vil blive transporteret i flyets lastrum. Hvis dit udstyr er stort eller tungt, bedes du informere os om dette, når du booker din rejse. Hvis du har brug for en stok, krykker eller vandrestave, kan disse medbringes ombord, så længe de ikke har nogen pigge. Ellers skal de checkes ind som specialbagage.

Må jeg medbringe en elektrisk kørestol på flyet?

Ja, du må gerne medbringe en elektrisk kørestol. Du skal checke den ind og medbringe aftagelige litiumionbatterier (maks. 300 Wh) i din håndbagage. Vi kan muligvis ikke transportere visse elektriske kørestole på grund af sikkerhedsbestemmelserne, så husk at give os alle relevante oplysninger (størrelse, batteritype, forbindelse, frakobling), når du booker.

Hvad hvis jeg rejser med en foldbar manuel kørestol?

Hvis du rejser med en foldbar manuel kørestol og kan klare dig selv, behøver du ikke at bestille assistance, men du skal stadig kontakte os for at sikre, at der er plads nok til kørestolen ombord. Når du går ombord, opbevarer vi din kørestol i kabinen.

Hvad er en personlig sikkerhedshjælper?

En personlig sikkerhedshjælper er en person, der er mindst 16 år (medmindre andet er fastsat i lokal lovgivning), og som er fysisk og mentalt i stand til at påtage sig ansvaret for dig, hvis der opstår en nødsituation.

Hvad er en hjælper?

En hjælper er en person, der hjælper dig med dine personlige behov under flyvningen såsom at spise, gå på toilettet eller tage medicin.

Kan jeg låne en kørestol i lufthavnen?

Ja. Hvis du har checket din kørestol ind som bagage, kan du altid låne en manuel kørestol i lufthavnen, når du har checket ind. Det er en god idé at komme tidligt for at sikre, at en kørestol er tilgængelig.

Hvem kan anmode om assistance?

Alle med tilgængelighedsbehov, uanset om de er permanente eller midlertidige, kan anmode om hjælp. Dette gælder også, hvis du er kommet til skade eller er ved at komme dig efter en skade eller en operation.

Hvad hvis jeg har udviklingshæmning?

Hvis du har brug for assistance på grund af udviklingshæmning, skal du udfylde en formular for at anmode om assistance.

Hvor lang tid i forvejen skal jeg booke assistance?

Du skal booke assistance mindst 48 timer før afgang.

Hvad koster det at tilføje assistance?

Assistance er gratis på alle SAS-flyvninger.

Giv os feedback!