søg

FORSLAG

  • loader Der er ikke mere indhold at vise

FORTROLIGHEDSPOLITIK FOR EUROBONUS-MEDLEMMER  
 

Læs mere om Vilkår og betingelser, EuroBonus-partnere

 

8. marts 2018

Vores mål og vision for EuroBonus-programmet

Som medlem af EuroBonus-programmet inviterer vi dig til at blive en del af vores fællesskab og opleve en række nemme, sjove og personaliserede tjenester, der hjælper med at forenkle dit liv. Vores mål er at lære dig at kende, så vi kan tilbyde dig skræddersyede tilbud og tjenester, der virkelig er nyttige for dig, og at filtrere dem væk, der ellers kun optager tid og plads.

Medlemskab af EuroBonus-programmet kræver derfor, at vi behandler dine personoplysninger. Denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer er en integreret del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

Hvis du ikke ønsker at blive medlem af EuroBonus eller ønsker at opsige dit medlemskab, er du velkommen til at bruge vores SAS-websted eller -mobilapp til at booke flybilletter, osv. som en almindelig besøgende eller ved hjælp af en profilkonto. Se vores vilkår og betingelser for en profilkonto og vores fortrolighedspolitik for profilkontohavere.
 

Fuld gennemsigtighed

Vi bestræber os på at sikre din ret til fortrolighed og vil kun behandle dine personoplysninger som beskrevet i denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer.

Nedenfor vil vi forklare, hvordan vi indsamler, bruger, overfører, opbevarer eller på anden måde behandler personoplysninger vedrørende dig som medlem af vores EuroBonus-program. Vores mål er at være så tydelig, gennemsigtig og ærlig som muligt. Tøv dog ikke med at kontakte os, hvis du stadig har spørgsmål om, hvordan vi behandler dine personoplysninger.
 

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger betyder alle oplysninger, der vedrører dig som en fysisk person, og gennem hvilke du direkte eller indirekte kan identificeres, f.eks. dit navn eller foto.

Vi anerkender, at særlige kategorier af oplysninger, såsom oplysninger, der afslører etnisk oprindelse, religiøse overbevisninger eller sundhedsoplysninger, er særligt følsomme. Vi indsamler og bruger kun sådanne følsomme oplysninger, hvor det er strengt nødvendigt. For eksempel er det vigtigt for os at vide, om du er langt henne i din graviditet eller har behov for en kørestol til at stige om bord på en flyvning.
 

Hvad betyder behandling? 

Behandling af personoplysninger betyder eventuel handling eller sæt af handlinger, der udføres på personoplysninger, uanset om via automatiske midler eller ej. Alle handlinger, der udføres på personoplysninger, fra indsamling og opbevaring til ændring, brug eller videregivelse udgør således "behandling".


Retsgrundlagene for behandling af medlemsoplysninger

EuroBonus-vilkårene og -betingelserne

Grundlaget for og formålet med EuroBonus-programmet er, at du kan optjene point og fordele på dine aktiviteter hos os, og at vi kan levere et spektrum af nemme, nyttige og personligt tilpassede tjenester og tilbud til dig. Vi er forpligtede til at lære dig at kende, så vi kan levere de bedste individualiserede rejse- og livsstilstilbud og -funktioner, som vi kan, og løbende forbedre vores EuroBonus-program.

For at kunne opfylde dette løfte er det nødvendigt for os at behandle oplysninger, der vedrører dig som person. Det retsgrundlag, hvorpå vi behandler dine personoplysninger, er således EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, der regulerer forholdet mellem SAS og dig som EuroBonus-medlem. Nedenfor har vi angivet de forskellige typer af personoplysninger, som vi vil eller kan behandle for at opfylde vores krav i henhold til EuroBonus-vilkårene og -betingelserne. Med andre ord vil vi kun behandle de oplysninger, der er nødvendige for at opfylde vores del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.

Du er selvfølgelig velkommen til at opsige EuroBonus-medlemskabet til enhver tid. Du kan også begrænse behandlingen af dine personoplysninger, eller bede os om at rette eller slette visse oplysninger. Vi begrænser behandlingen af dine personoplysninger, opdaterer eller sletter personoplysningerne i overensstemmelse hermed. Bemærk dog, at begrænsning af behandlingen af personoplysninger eller sletning af personoplysninger medfører opsigelse af EuroBonus-medlemskabet, da vi ikke længere vil kunne levere vores tjenester under EuroBonus-programmet. For yderligere oplysninger henvises der til dine rettigheder nedenfor. 
 

Vores juridiske forpligtelser 

Vi behandler dine personoplysninger, når vi har en juridisk forpligtelse til at gøre det, f.eks. når vi er forpligtede til at tilvejebringe oplysninger for offentlige myndigheder, eller vi er underlagt en retskendelse. 
 

Legitime interesser

Vi behandler personoplysninger baseret på vores legitime interesser med henblik på at forebygge, undersøge eller indberette tilfælde af svig eller sikkerhedsproblemer, og samarbejde med retshåndhævende myndigheder.

Hvilke personoplysninger behandler vi?

For at kunne tilvejebringe det lovede EuroBonus-medlemskab for dig, indsamler og behandler vi følgende oplysninger om dig. Vi indsamler kun de oplysninger, som vi skal bruge for at opfylde vores løfte om EuroBonus-medlemskabet. 

• De oplysninger, der indsendes, når du ansøger om et EuroBonus-medlemskab og/eller opdaterer din EuroBonus-konto, f.eks. navn, køn, fødselsdag, adresse, bopælsland og medlemskabsniveau.

• Nærmere oplysninger om dine rejser, f.eks. rejsens oprindelsessted og destination, flyselskab, billettyper, loungebesøg, indchecket bagage, køb af ekstra bagage, forudbestilte måltider, flysæder eller opgraderinger, varighed af ophold, købstidspunkt og betalte beløb. 

• Oplysninger indsamlet af vores samarbejdspartnere vedrørende dine køb, forbindelsesfly, hotel- og/eller biludlejningskøb. For eksempel rejsens destination, opholdets varighed, navn på og beliggenhed af hotellet, værelsestype, lejet bil, lejetid, købstidspunkt og betalte beløb.

• Oplysninger om andre køb eller aktiviteter, der berettiger dig til at optjene eller bruge EuroBonus-point i vores samarbejdspartneres fysiske eller onlinebutikker, såsom købte varer, købstidspunkt og betalte beløb.

• Demografiske oplysninger indhentet fra vores samarbejdspartnere, herunder oplysninger om, hvorvidt du er husejer eller køretøjsejer samt antallet af medlemmer i din husstand.

• Offentligt tilgængelige oplysninger indhentet fra eksterne kilder, såsom oplysninger om offentlige myndigheders registre, selvangivelser, LinkedIn og nyhedsartikler. 

• Hvis du accepterer vores cookies (se vores cookie-politik), oplysninger om din onlineadfærd som registreret af f.eks. cookies, Adobe Analytics og Google Analytics på vores websted eller applikation, f.eks. hvilke ord du søger efter, længden af besøget, hvilke destinationer, der er af interesse for dig, og hvilke links/overskrifter du klikker på. Ved hjælp af medlems-ID'er kan vi spore og målrette medlemmer med forslag og annoncering på tværs af forskellige enheder, såsom medlemmernes mobilenhed og computer, eller hjælpe dig med at huske din sidste søgning. 

• Oplysninger om kundeservice og uregelmæssigheder i forbindelse med rejser såsom forsinket eller aflyst fly, mistet bagage og klager, refusioner og betalt kompensation.

• Personoplysninger oprettet af os som følge af vores analyse af ovenstående oplysninger, såsom kundesegmenter, scorer og profiler etableret for dig for eksempelvis at tilpasse vores kommunikation, evaluere dine pris- og produktpræferencer eller forudsige, hvilke tilbehørstjenester, du måtte være interesseret i. 
 

Til hvilke formål bruger vi oplysningerne?

Det grundlæggende formål med vores EuroBonus-program er at lære vores medlemmer at kende, således at vi kan tilbyde dig det bedst mulige udvalg af nyttige og personlige rejse- og livsstilstjenester og -tilbud. For at opfylde dette løfte er det nødvendigt for os at behandle personoplysningerne om dig som beskrevet i afsnittet ovenfor.

Nærmere bestemt behandler vi dine personoplysninger til følgende formål: 
 

Din medlemskabskonto, bookinger og rejser:

• Administrere dit EuroBonus-medlemskab, optjente og brugte point, samt opdatere dine kontaktoplysninger og annullere EuroBonus-konto for afdøde medlemmer. 

• Administrere og udføre dine bookinger, køb, rabatter og flyvninger. Hvis du har valgt at modtage e-mails fra os, vil vi også sende dig en oversigt over relevante rejseoplysninger, f.eks. flyveplan og inkluderet bagage, før din afrejse. Denne oversigt vil også give dig relevante tilbud og fordele i forbindelse med din kommende rejse, f.eks. vedrørende lounge-adgang eller bagage.
 

Forbedring af vores produkter, tjenester, funktioner og kommunikation:

• Behandle, på et aggregeret niveau, alle reservationer og samlede indtægter for at optimere f.eks. flyrejsenetværket og priser. 

• Analysere hvordan du indsamler og bruger dine EuroBonus-point, og hvilke produkter og tjenester du beslutter dig for at købe og hvordan, for at skabe mere skræddersyede og relevante tilbud for, og aktiviteter alene eller sammen med, vores samarbejdspartnere. 

• Beregne den årlige indtægt fra hvert EuroBonus-medlem for at belønne loyale kunder. På baggrund af deres livsstil og præferencer, også organisere og sende invitationer til eksklusive begivenheder og aktiviteter. 

• Strømline vores kommunikation med dig og minimere spam f.eks. ved at registrere, hvis du ikke åbner vores e-mails, analysere hvilke emner, der er af interesse for dig og administrere anmodninger om ikke længere at modtage sådanne e-mails. Vi bruger også oplysningerne til at fjerne unødvendige oplysninger, f.eks. tilbud om køb af ekstra bagage, hvis du allerede har gjort det. 

• Identificere vores medlemmer i hele rejsekæden og tilbyde relevante rejsefordele og informationstjenester. På baggrund af oplysninger om din flyveplan kan vi for eksempel give dig oplysninger om lokale togafgange fra destinationslufthavnen.

• Undersøge hvilke funktioner og tjenester i vores applikation og på vores websted, der bruges ofte, og hvilke der ikke gør, og bruge disse oplysninger til løbende at forbedre og formidle din brug af vores platforme og tjenester. Hvis du f.eks. næsten altid bruger vores applikation, kan vi tilbyde, at du ikke længere modtager e-mails fra os, men kun applikationsmeddelelser. 

• Give vores flybesætning, personale på land, kundeservice og andet relevant SAS-personale mulighed for at identificere dit medlemskabsniveau for at give dig tilknyttede fordele om bord og på land. Vi vil f.eks. belønne loyale medlemmer ved at dirigere/automatisere processen til valg af sæde mod dit foretrukne sæde. 

• Analysere i hvilket omfang vores medlemmer på forskellige medlemskabsniveauer rent faktisk gør brug af deres tilknyttede fordele. For eksempel forstå hvornår og under hvilke omstændigheder vores lounge er af interesse for dig for at optimere vores medlemmers loungebesøg. 
 

Lære dig at kende og personalisere vores kommunikation, service og tilbud:

• Kompilere statistiske oplysninger om behov, præferencer, købsadfærd og købekraft ved køb af vores og vores samarbejdspartneres produkter og tjenester, og analysere og anvende disse oplysninger til at strømline og tilpasse tilbuddene og tjenesterne, som vi tilvejebringer for vores medlemmer, på individuel basis. 

• Skabe værdi i EuroBonus-programmet og forstå dine præferencer, behov og (online) adfærd, og profilere dig som grundlag for at oprette personaliserede tilbud og tjenester. Ved at bruge prædiktive modeller og scorer forsøger vi at forstå hvilke medlemmer, der er tilbøjelige til at sætte pris på hvilke produkter og tjenester, og derefter fremhæve relevante produkter og tjenester for de pågældende medlemmer. 

• Undersøge og generalisere behov, præferencer, købsadfærd og købekraft for at forstå kunders adfærd og segmenter. For eksempel analyserer vi, hvad andre kunder er tilbøjelige til at købe afhængigt af forskellige attributter (f.eks. da de bookede deres rejse, hvor de skal hen, hvor længe de er væk) og forsøger at forudsige, hvilke produkter eller tjenester du måtte være interesseret i at købe baseret på andre kunders adfærd. Disse modeller og analyser udføres undertiden på vores vegne af tjenesteudbydere, der kontraheres af os.

• Forbedre vores evne til at yde bedre personlig service i vores kundeserviceafdeling. For eksempel giver oplysninger om de seneste uregelmæssigheder i forbindelse med flyvninger, som du har oplevet, os mulighed for at foregribe, hvad dit telefonopkald til kundeservice vil handle om, og finde en løsning eller tildele kompensation.

• Følge op på betalte mediekampagner, såsom oplysninger om indtryk, klik og konverteringsfrekvenser, for at analysere og skabe platforme til kommunikation. Vi overvåger vores kampagner både på aggregeret og på individuelt niveau (forudsat, at cookies accepteres) og indhenter personoplysninger fra en række kilder, f.eks. Facebook og Google.
 

Cookies og onlineadfærd

Forudsat, at du giver dit samtykke til brugen af cookies på vores websted eller applikation, behandler vi også dine personoplysninger for at: 

• Indsamle, opbevare og studere onlineadfærd alene eller sammen med andre personoplysninger fra vores kundedatabase for eksempelvis at identificere destinationer, som du måske er interesseret i. Vi beriger vores kundedatabase med disse oplysninger fra f.eks. cookies og Google Analytics. Omvendt beriger vi vores onlineoplysninger med vores kundedatabaseoplysninger. Vi bruger f.eks. disse oplysninger til at give dig målrettede tilbud vedrørende den pågældende destination ved at placere bannere og andre annoncer på vores eget websted og applikation, samt på eksterne mediekanaler såsom Facebook og Google.

Læs venligst mere om vores brug af cookies i vores cookie-politik.
 

Hvad er profilering?

Profilering betyder enhver form for automatisk behandling af personoplysninger med henblik på at evaluere, analysere eller forudsige aspekter vedrørende en persons personlige præferencer, interesser, adfærd, placering eller bevægelser. Med andre ord, er det den analyse, som vi udfører på dine personoplysninger for bedre at forstå, hvilke typer produkter, tjenester, kommunikationskanaler og funktioner du sætter pris på, og hvilke du ikke gør. Opfyldelsen af mange af vores formål ovenfor kræver forskellige grader af profilering, fra at placere medlemmer i forskellige segmenter til at skabe mere dybdegående, prædiktive scorer for visse adfærd og præferencer.

Automatiseret beslutningstagning er, når resultaterne af profilering fører til en beslutning, der kun er baseret på automatiseret behandling, som har en juridisk indvirkning på dig eller påvirker dig på en lignende måde. For eksempel kan vores analyse af vores medlemmers forskellige medlemskabsniveauer, købekraft og foretrukne rejseklasse resultere i, at forskellige tilbud med hensyn til pris og komfortniveau sendes til de pågældende medlemmer, ikke kun med hensyn til flyvninger, men også med hensyn til hoteller eller lejebiler.

Logikken bag en sådan behandling er således ikke kun at anvende tilgængelige teknologier til at analysere behov og præferencer, men også at producere forskellige effekter baseret på de pågældende behov og præferencer. Hvor disse effekter har retskraft eller på anden måde er væsentlige for dig som medlem, kan behandlingen udgøre automatiseret beslutningstagning og vil kun ske med forbehold af dit samtykke, medmindre behandlingen er nødvendig for at vi kan opfylde EuroBonus-vilkårene og -betingelserne. 
 

Hvor får vi dine personoplysninger fra?

Personoplysningerne indsamles fra mange forskellige kilder

De fleste af de personoplysninger, som vi har om dig, vil stamme direkte fra dig, f.eks. fra din oprettelse af en EuroBonus-konto eller køb af flyrejser og aktiviteter via vores applikation eller websted. Tilsvarende indhenter vi oplysninger fra dig, når du beslutter dig for at bruge dit EuroBonus-kort eller dine point, eller når du beslutter dig for at gøre brug af andre tilbud og tjenester.

Derudover indhenter vi personoplysninger fra dig fra følgende kilder.

• Vores forskellige afdelinger og salgspunkter hos flyselskaber, såsom oplysninger om loungebesøg og kundeservicekontakt. 

• Vores samarbejdspartnere, f.eks. oplysninger om hotelreservationer og bookinger af udlejningsbiler fra rejsebureauer, og oplysninger om køb for at indsamle eller bruge EuroBonus-point. 

• Cookies, som du accepterer og programmer såsom Google Analytics, Google Customer Match, Facebook Custom Audience, Adobe Analytics sporer og indsamler eksempelvis oplysninger om din onlineadfærd.

• Vi opretter "nye" personoplysninger baseret på de oplysninger, der indsamles fra ovennævnte kilder, i form af prædiktive scorer og profiler/segmenter. Disse modeller og analyser udføres undertiden på vores vegne af tjenesteudbydere, der kontraheres af os. For eksempel bruger vi en kundesegmentering kaldet Mosaic.

• Offentligt tilgængelige oplysninger fra eksterne kilder såsom offentlige registre hos offentlige myndigheder, indgivne selvangivelser, LinkedIn og nyhedsartikler. 
 

Hvor længe beholder vi dine personoplysninger? 

Vi opbevarer kun personoplysninger i den periode, der er nødvendig for at opfylde vores forpligtelser i henhold til disse EuroBonus-vilkår og -betingelser.

Da rejser og hotelophold typisk varierer mellem årstider og ikke er dagligdagskøb for de fleste fritidsrejsende, skal vi opbevare vores medlemmers personoplysninger for at vores analyser af dine behov og præferencer - og vores beslutninger om tilbud og tjenester - er nyttige. Personoplysninger vedrørende køb af rejser, hotel og biludlejning samt andre køb vil derfor blive behandlet til de formål, der er beskrevet i denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer i tre år fra datoen, hvor de først blev indsamlet eller efterfølgende opdateret. 
 

Hvis du har accepteret cookies, vil personoplysninger indsamlet via Google Analytics blive opbevaret i tre år. Personoplysninger indsamlet via Adobe Analytics vil blive opbevaret i to år. Historikoplysninger hjælper os med bedre at forstå din adfærd og dine interaktioner med os, og der kræves en treårig dataperiode for at opnå et tilstrækkeligt godt datagrundlag til statistisk analyse. Brug af oplysningerne til analytiske, prædiktive og personaliseringsformål hjælper os derfor med at tilpasse vores produkter og tjenester til dine behov. 
 

Hvem har adgang til dine personoplysninger?

Personoplysninger deles mellem associerede selskaber i SAS-koncernen for at administrere og drive vores internationale flyvninger, EuroBonus-pointsystemet, EuroBonus-konto- og medlemsoplysningerne fra EuroBonus-medlemmer internationalt.

Personoplysninger deles også med vores samarbejdspartnere for at koordinere særlige tilbud og aktiviteter. For eksempel samarbejder vi og udveksler personoplysninger med rejsebureauer for bl.a. at analysere din adfærd og præferencer vedrørende hoteller og udlejningsbiler, med henblik på at kunne give dig relevante hotel- og biludlejningstilbud.

Vi kombinerer også personoplysninger indsamlet af os med personoplysninger fra vores samarbejdspartnere og eksterne kilder.

Personoplysninger, der deles inden for SAS-koncernen eller med vores samarbejdspartnere, vil undertiden blive overført til lande, der ikke tilhører Den Europæiske Union ("EU") eller Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde ("EØS"), og som ikke sikrer et tilstrækkeligt beskyttelsesniveau for personoplysninger. Sådanne overførsler vil blive udført i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning.

Ved overførsel af personoplysninger til et land uden for EU/EØS uden et passende beskyttelsesniveau for personoplysninger, vil vi som regel træffe passende sikkerhedsforanstaltninger ved at indgå standardkontraktbestemmelser, der er vedtaget af Europa-Kommissionen. Standardkontraktbestemmelserne findes på følgende link: http://ec.europa.eu/justice/data-protection/international-transfers/transfer/index_en.htm

Hvis Europa-Kommissionen ikke har truffet en beslutning om tilstrækkelighed, og der heller ikke findes etablerede, passende sikkerhedsforanstaltninger i form af standardkontraktbestemmelser som beskrevet ovenfor, overfører vi dine personoplysninger til associerede selskaber i SAS-koncernen og til vores samarbejdspartnere på retsgrundlaget for EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, herunder nærværende fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer. Nærmere bestemt overfører vi dine personoplysninger på det grundlag, at overførslen er nødvendig for at vi kan opfylde EuroBonus-vilkårene og -betingelserne, eller for at indgå eller opfylde en kontrakt indgået i din interesse mellem os og en anden samarbejdspartner. 
 

Hvordan afviser jeg modtagelse af direkte markedsføring? 

Ved at tilmelde dig EuroBonus-programmet giver du dit samtykke til at modtage direkte markedsføring fra os. Vi og vores samarbejdspartnere kan bruge post, fastnet- eller mobiltelefon, SMS, e-mail, sociale medier og andre digitale kanaler til at kommunikere med dig. Vi kan bruge disse kommunikationsmidler til at sende salgsfremmende meddelelser til dig om vores respektive produkter og tjenester. Vi vil kun kommunikere med medlemmer under 18 år for at bekræfte de anvendte tjenester/tilbud. Enhver anden direkte kommunikation med medlemmer under 18 år vil kun finde sted med post og vil blive rettet direkte til værgen.

Du kan til enhver tid afvise at modtage markedsføring fra os og vores samarbejdspartnere ved at bruge linkene i den relevante digitale kommunikation eller ved at ændre indstillingerne på din EuroBonus-konto. 
 

Hvem kan jeg tale med om mine personoplysninger og mine rettigheder?

Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, et konsortium etableret i henhold til dansk, norsk og svensk lovgivning og med hjemsted på Frösundaviks allé 1, SE-195 87 Stockholm, Sverige, er den dataansvarlige, der alene eller sammen med andre vil bestemme formålene med og midlerne til behandlingen af dine personoplysninger.

SAS er den juridiske enhed, der er ansvarlig for personoplysninger i overensstemmelse med gældende databeskyttelseslovgivning, herunder den generelle databeskyttelsesforordning (EU-forordning nr. 2016/679).

SAS har udpeget en databeskyttelsesansvarlig, der understøtter SAS for at sikre, at medlemmernes personoplysninger behandles korrekt. Du kan kontakte den databeskyttelsesansvarlige med spørgsmål eller anmodninger vedrørende behandlingen af dine personoplysninger på følgende adresse: dataprotectionofficer@sas.se. Hvis du har generelle spørgsmål vedrørende EuroBonus-programmet, bedes du kontakte SAS Salg & Service / EuroBonus på www.sas.dk.
 

Hvad er mine rettigheder?

Vi ønsker at være så gennemsigtige og tydelige som muligt om, hvordan vi behandler dine personoplysninger, og derfor har vi udvist særlig omhu i forbindelse med at illustrere dine rettigheder i henhold til denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer. På din EuroBonus-konto kan du nu ikke blot se og opdatere dine kontaktoplysninger og EuroBonus-point, men også finde oplysninger om dine rettigheder og om vores behandling af personoplysninger, der fremlægges interaktivt. Ved at navigere og administrere EuroBonus-kontoen kan du også nemt håndhæve dine rettigheder.

Du har f.eks. ret til at få adgang til de personoplysninger, som vi behandler om dig. Du kan nemt indhente et uddrag af de personoplysninger om dig, som vi behandler, og finde flere oplysninger ved at logge ind på din EuroBonus-konto.

På samme måde kan du finde yderligere oplysninger om og også håndhæve følgende rettigheder: 

• Rette, opdatere eller slette oplysninger, der er forkerte eller ufuldstændige på din EuroBonus-konto.

• Begrænse vores behandling af dine personoplysninger. 

• At blive glemt. Retten til at blive glemt betyder, at du kan anmode om, at vi sletter alle de personoplysninger, som vi har indsamlet om dig. Håndhævelse af denne ret vil normalt indebære opsigelse af dit medlemskab. 

• Modtage en kopi af personoplysningerne, der vedrører dig, og oplysninger vedrørende vores behandling af dine personoplysninger i et almindeligt anvendt dataformat, og at sende - eller få sendt, hvor det er teknisk muligt - personoplysningerne til en anden dataansvarlig. 

• Anmode om, at personoplysninger ikke anvendes til direkte markedsføringsformål.

Indsende en klage til databeskyttelsesmyndigheden i din retskreds, som i Danmark er datatilsynet.

Du kan også finde flere oplysninger om alle de forskellige sikkerhedsforanstaltninger og tekniske foranstaltninger, som vi har indført for at beskytte dine oplysninger og din ret til privatlivets fred og frihed, og for at sikre, at vi fuldt ud overholder gældende databeskyttelseslovgivning.
 

Hvis du har brug for hjælp eller har spørgsmål vedrørende dine rettigheder, bedes du kontakte vores databeskyttelsesansvarlige på dataprotectionofficer@sas.se.

Bemærk venligst, at begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger eller håndhævelse af din ret til at blive glemt betyder, at vi ikke længere vil kunne yde vores tjenester under EuroBonus-programmet. Behandlingen af personoplysninger, som angivet i denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer, er en del af EuroBonus-vilkårene og -betingelserne og er nødvendig for at vi kan levere de personaliserede tjenester til dig, som tilbydes EuroBonus-medlemmer.
 

Hvis du ikke ønsker eller ikke længere ønsker at være en del af vores EuroBonus-system, kan du til enhver tid opsige EuroBonus-programmet som angivet i afsnit 6.6 i EuroBonus-vilkårene og -betingelserne.
 

Hvornår kan SAS bede mig om mit samtykke? 

I visse situationer skal vi bruge dit samtykke til at behandle dine personoplysninger.

Indsamlingen, analysen og overførslen af personoplysninger beskrevet nedenfor kan på mange måder forbedre din EuroBonus-medlemskabsoplevelse yderligere. Vi behandler dog kun dine personoplysninger til disse formål med dit samtykke.

Vi kan f.eks. anmode om dit samtykke for at: 

• Indsamle og bruge dine geolokationsoplysninger for at give dig tilbud i realtid, f.eks. i restauranter og butikker i nærheden af en gate, hvor du befinder dig. 

• Give vores samarbejdspartnere mulighed for at bruge de personoplysninger, som de modtager fra os til deres egne formål, for at de kan skabe målrettet markedsføring via deres egne kanaler. 

• Kompilere rapporter om rejsemønstre, forbrug, osv. for at sælge disse til tredjeparter. 

• Købe oplysninger fra eksterne kilder, såsom finansielle transaktioner baseret på EU-direktiv nr. 2015/2366 (Betalingstjenestedirektiv 2) til f.eks. indkomst- og prisfølsomhedsanalyser. 

• Udfylde bookingformularer på forhånd med dine kontaktoplysninger, ledsagende personer, pas- og betalingsoplysninger, osv. for at formidle en hurtigere og enklere brug af vores tjenester. 

Denne fortrolighedspolitik for EuroBonus-medlemmer blev sidst opdateret den 8. marts 2018.