Biobrændstof

SAS bestræber sig på at blive en global leder inden for bæredygtig luftfart og arbejder hårdt på at reducere udledning. Dette opnås f.eks. ved at bruge mere bæredygtige flybrændstoffer. Sammenlignet med fossile brændstoffer reducerer bæredygtige flybrændstoffer (f.eks. biobrændstof) klimapåvirkende CO2-udledning i livscyklussen markant og er et trin på vores rejse mod luftfart uden udledning.

Når du booker din næste rejse, er det nemt at købe biobrændstof, og det er tilgængeligt for alle billettyper.

  • Lige nu optjener EuroBonus-medlemmer 500 ekstrapoint for hver 20 minutters blok af biobrændstof tilføjet til deres SAS-booking.

  • SAS tjener ikke noget på købet, og dette øger kun den mængde biobrændstof, som SAS allerede er forpligtet til at købe.

Når du booker din rejse med SAS, kan du nemt købe biobrændstof, når du booker billetter, eller på ethvert andet tidspunkt før afgang.

Flere detaljer

SAS har lavet en model, hvor rejsende kan købe blokke på 20 minutters biobrændstof per flyvning.

Priserne er 10 USD/10 EUR/100 SEK/100 NOK/70 DKK pr. blok af biobrændstof.

På en 60 minutters flyvning vil én blok med 20 minutters biobrændstof svare til en tredjedel af det gennemsnitlige brændstofforbrug per passager på en gennemsnitlig flyvning. For eksempel skal en rejsende for at købe biobrændstof til en billet på en 60 minutters flyvning købe tre blokke for at dække hele flyvetiden.

Mængden af ​​biobrændstof, som en rejsende køber, vil ikke nødvendigvis blive brugt på den faktiske flyvning, den rejsende har købt billet til, men den vil blive brugt til at erstatte fossilt brændstof til tilsvarende mængde i SAS' drift hurtigst muligt.

Det beløb, du betaler, går direkte til at købe mere biobrændstof.

SAS tjener ikke penge på fra bidrag fra rejsende. En ekstern part vil føre tilsyn med biobrændstofsprogrammet for at sikre fuld gennemskuelighed.

SAS samarbejder med lokale og internationale interessenter om at sætte skub i den kommercielle udbredelse af biobrændstof i Skandinavien. Nogle af vores partnere er AirBP, Nestle, Preem, Swedavia, Avinor, RISE og ZERO.

SAS’ mål for miljø og bæredygtighed i 2025 er at bruge 17 procent biobrændstof– svarende til SAS’ samlede indenrigsproduktion.

SAS bruger kun certificeret og bæredygtigt flybrændstof fremstillet af kilder, der ikke påvirker det generelle udbud af afgrøder, der bruges i fødevareproduktion, adgang til drikkevand, biodiversitet eller landjord.

Biobrændstof leveres til SAS i deres primære lufthavne i Stockholm, Oslo og København eller til en passende lufthavn så tæt som muligt på produktionsfaciliteten. Loven tillader, at der bruges op til 50 procent biobrændstof per flyvning. Alle SAS’ fly er certificeret til at kunne bruge en blanding af 50/50 fossilt og biobrændstof.

EuroBonus-medlemmer optjener 500 ekstrapoint pr. købt 20 minutters blok af biobrændstof. Når den første strækning er fløjet, vil optjente point blive fordelt ligeligt mellem alle passagerer på bookingen, som har oplyst deres EuroBonus-nummer.

Point vil være synlige i din EuroBonus-kontoudtog 4-7 dage efter den første flyvning i din booking er fløjet.

Det er ikke muligt at registrere EuroBonus-point for biobrændstof med tilbagevirkende kraft.