Forsinkede eller aflyste fly

Vi gør alt, hvad vi kan, for at du ankommer til tiden. I tilfælde af at dit fly er forsinket eller bliver aflyst, vil vi gøre det bedste for at hjælpe dig.

Hvis du beslutter selv at arrangere en ny rejse, kompenserer SAS dig som udgangspunkt ikke for den nye billet.

Få mere at vide om dine muligheder

I disse udfordrende situationer er det vigtigt at vide mere om dine muligheder, hvad SAS gør, og hvad dine rettigheder er. Vi anbefaler derfor, at du læser nedenstående information for at se, om du måske har ret til kompensation som følge af et forsinket eller aflyst fly.

Hvis et fly, der drives af SAS, bliver forsinket eller aflyst, gør vi vores bedste for at tage os af dig og holde dig opdateret. Vi har dedikerede teams, som arbejder døgnet rundt for at få dig frem til din destination så hurtigt som muligt.

Hvis din flyvning aflyses på grund af Covid-19, kan du finde mere information på vores side Seneste opdatering.

Ombooking og refundering

  • SAS ombooker dig til det første ledige fly med SAS,Star Allianceeller et andet partnerselskab under lignende transportbetingelser.

  • Du kan også vælge at blive ombooket under lignende transportbetingelser på en senere dato.

  • Sørg for, at du har udfyldt dine kontaktoplysninger under Mine bookinger.

  • Hvis vi har dine korrekte kontaktoplysninger, vil du få besked om din opdaterede rejseplan. Du kan også se din rejseplan under Mine bookinger.

  • Hvis rejseplanen, som vi har booket for dig, ikke er hensigtsmæssig, bedes du ringe til kundeservice. På dage med store uregelmæssigheder påvirkes mange kunder. Det kan føre til længere ventetid end normalt. Hav tålmodighed – vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig så hurtigt som muligt.

  • Hvis du vælger ikke at rejse, fordi et fly er forsinket mere end tre timer, har du ret til at få refunderet pengene for den ubrugte billet.

  • Hvis du beslutter dig for selv at arrangere din rejse, vil SAS ikke godtgøre den nye billet.

Annullér din billet, og få den refunderet

  • Hvis du beslutter selv at arrangere en ny rejse.

  • Hvis du bookede din billet gennem et rejsebureau, anbefaler vi, at du kontakter dem vedrørende refundering.

  • Hvis du bookede din billet via SAS, bedes du anmode om refundering nedenfor.

Ansøg om refundering

Hvis du har annulleret din billet og bedt om at få refunderet pengene, har du ikke ret til forplejning i forbindelse med forsinkelsen, såsom mad, drikke og indkvartering.

Hold dig opdateret

Du finder den seneste information om dit fly på informationsskærmene med flyafgange i lufthavnen, i vores SAS App eller på vores website. Du kan også se din rejseplan under Mine bookinger.

Mad og drikke

SAS dækker rimelige omkostninger til mad, ikke-alkoholiske drikkevarer og to telefonopkald under forsinkelsen. Afhængigt af situationen kan personalet uddele madkuponer til mad og drikkevarer, mens du venter på, at dit fly afgår. Hvis du har yderligere udgifter, som ikke dækkes af kuponerne, skal du huske på, at du selv har ansvaret for at begrænse dine omkostninger.

Du har ret til ovenstående, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket, og forsinkelsen forventes at vare:

(a) to timer eller mere ved flyvninger på 1.500 kilometer eller mindre

(b) tre timer eller mere ved alle flyvninger inden for EU på mere end 1.500 kilometer og alle andre flyvninger mellem 1.500 og 3.500 kilometer

(c) fire timer eller mere ved flyvninger, som ikke hører under (a) eller (b).

Husk at gemme kvitteringerne.

Indkvartering og transport

Hvis du er forsinket natten over og har brug for indkvartering, gør personalet i lufthavnen deres bedste for at hjælpe dig. Hvis vi ikke kan hjælpe dig med indkvartering, beder vi dig om selv at reservere den. Vi refunderer rimelige udgifter til et værelse i mellemklassen på den aktuelle lokation.

Vi kompenserer dig også for transport mellem hotellet og lufthavnen, hvis flyvningen er forsinket indtil næste dag. Vi kompenserer dig for returbilletter med lufthavnstog, busser eller lokal metroforbindelse til og fra lufthavnen. Udgifter til taxa bliver kun kompenseret, hvis ovennævnte transport ikke er tilgængelig. Transport med private limousiner og lignende bliver ikke kompenseret.

Husk, at det er dit ansvar at begrænse dine udgifter. Og glem ikke at gemme kvitteringerne.

Gør krav på erstatning

Hvis du har ret til kompensation ifølge gældende bestemmelser, kompenserer vi dig så hurtigt som muligt. Da tredjeparter ofte kræver et stort gebyr for at hjælpe dig med dit erstatningskrav, får du mere ud af at gøre krav på erstatning direkte hos SAS.

Passagerrettigheder

SAS stræber efter høj kundetilfredshed og efter at opfylde gældende regler. Hvis din flyvning er blevet aflyst eller meget forsinket, er udgangspunktet, at du som passager er berettiget til kompensation.

Men hvis en aflysning eller forsinkelse forårsages af ekstraordinære omstændigheder – såsom vejrforhold, restriktioner i lufthavne eller luftrummet, politiske uroligheder, sikkerhedsrisici eller strejker, som ikke kunne have været undgået, selv hvis alle rimelige forholdsregler blev taget – har du ikke ret til en sådan kompensation.

Du har heller ikke ret til kompensation, hvis du bliver tilbudt en ny flyrejse inden for en vis tidsramme, eller hvis du er blevet oplyst om aflysningen mere end 14 dage før afgang.

Bemærk venligst, at du uagtet det ovenstående stadig kan være berettiget til forplejning i forbindelse med forsinkelsen (dvs. udgifter under forsinkelsen, såsom mad og drikkevarer i lufthavnen).

Hvis du ikke har ret til kompensation, kan du kontakte din rejseforsikring og/eller kreditkortudbyder, som måske dækker disse omkostninger.

Detaljerede oplysninger om dine rettigheder jf. EU261/2004