søg

FORSLAG

  • loader Der er ikke mere indhold at vise
Forsinkede eller aflyste fly

Forsinkede eller aflyste fly

Vi ved, at forsinkede og aflyste fly kan være frustrerende og påvirker dine rejseplaner, og det beklager vi meget. Men nogle gange har vi ikke andet valg. I disse udfordrende situationer er det vigtigt at vide, hvad du kan gøre, hvad SAS gør, og hvad dine rettigheder er. Vi anbefaler derfor, at du læser nedenstående oplysninger.

Nedenfor kan du læse, om du måske har ret til kompensation som følge af et forsinket eller aflyst fly.
Hvis et fly, der flyves af SAS, bliver forsinket eller aflyst, gør vi vores bedste for at tage os af dig og holde dig opdateret. Vi har dedikerede teams, som arbejder døgnet rundt for at få dig frem til din destination så hurtigt som muligt.


Bemærk, hvis du beslutter selv at arrangere en ny rejse, kompenserer SAS dig som udgangspunkt ikke for den nye billet.

Hold dig opdateret

Du kan se den seneste information om dit fly ved at tjekke informationsskærmene med flyafgange i lufthavnen eller vores SAS app eller flysas.com. Du kan også se din rejseplan på flysas.com under "Mine bookinger" eller i vores SAS app.
 

Ombooking og refundering

Vi vil gøre vores bedste for at få dig frem til din destination så hurtigt som muligt. SAS ombooker dig til det første ledige fly med SAS, Star Alliance eller en anden partner under lignende transportbetingelser. Hvis du ønsker det, kan du også vælge at blive ombooket under lignende transportbetingelser på en senere dato, som du vælger.
Hvis vi har dine korrekte kontaktoplysninger, modtager du en e-mail og/eller sms vedrørende din opdaterede rejseplan.

Hvis rejseplanen, som vi har booket for dig, ikke er hensigtsmæssig, bedes du kontakte SAS kundeservice telefonisk. På dage med store uregelmæssigheder i flytrafikken påvirkes mange kunder, og det kan føre til længere ventetid end normalt. Hav tålmodighed – vi vil gøre vores bedste for at hjælpe dig så hurtigt som muligt. Tak for din tålmodighed.

Hvis du vælger ikke at rejse med et fly, som er mere end tre timer forsinket ved afgang, har du ret til at få refunderet pengene for den ubrugte billet. Hvis du beslutter dig for selv at arrangere din rejse, vil SAS ikke godtgøre den nye billet.

Husk altid at annullere din billet og bede om at få pengene refunderet, hvis du beslutter selv at arrangere en ny rejse.

  • Hvis du har booket din billet via et rejsebureau, skal du kontakte dem vedrørende refunderingen.
  • Hvis du har booket din billet via SAS, bedes du udfylde og indsende formularen.


Bemærk, hvis du har annulleret din billet og bedt om at få refunderet pengene, har du ikke ret til forplejning såsom mad, drikke og indkvartering.

Mad og drikke

SAS vil dække rimelige omkostninger til mad, ikke-alkoholiske drikkevarer og to telefonopkald under forsinkelsen. Afhængigt af situationen kan personalet uddele madkuponer til at købe mad og drikkevarer, mens du venter på, at din flyvning afgår. Hvis du har yderligere udgifter, som ikke dækkes af kuponerne, skal du huske på, at du selv har ansvaret for at begrænse dine omkostninger. Husk at gemme kvitteringerne.


Du har ret til ovenstående, hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket, og forsinkelsen forventes at vare:

(a) to timer eller mere ved flyvninger på 1500 kilometer eller mindre; eller

(b) tre timer eller mere i tilfælde af alle flyvninger inden for EU på mere end 1500 kilometer og alle andre flyvninger mellem 1500 og 3500 kilometer

(c) fire timer eller mere ved flyvninger, som ikke hører under (a) eller (b)

Indkvartering og transport

Hvis du er forsinket natten over og har brug for indlogering, vil personalet i lufthavn gøre deres bedste for at hjælpe dig. Hvis vi ikke kan hjælpe dig med indkvartering, beder vi dig om selv at booke den. Vi refunderer rimelige udgifter til et værelse i mellemklassen på den nuværende lokation.

Husk, at det er dit ansvar at begrænse dine udgifter. Og glem ikke at gemme kvitteringerne.
Vi vil kompensere dig for transport mellem hotellet og lufthavnen, hvis flyvningen er forsinket indtil næste dag. Vi vil kompensere dig for returbilletter med lufthavnstog, busser eller lokal metroforbindelse til og fra lufthavnen. Udgifter til taxa vil kun blive kompenseret, hvis ovennævnte transport ikke er tilgængelig. Transport med private limousiner og lignende bliver ikke kompenseret.
 

Gør krav på erstatning

Hvis du har ret til kompensation ifølge bestemmelserne, kompenserer vi dig uden problemer så hurtigt som muligt. Da tredjeparter ofte kræver et stort gebyr for at hjælpe dig med dit erstatningskrav, får du mere ud af at gøre krav på erstatning direkte hos SAS. 

Passagerrettigheder

SAS stræber efter høj kundetilfredshed og efter at opfylde gældende regler. Hvis din flyvning er blevet aflyst eller meget forsinket, er udgangspunktet, at du som passager er berettiget til kompensation. Men hvis en aflysning eller forsinkelse forårsages af omstændigheder, som SAS ikke har indflydelse på – såsom vejrforhold, restriktioner i lufthavne eller luftrummet, politiske uroligheder, sikkerhedsrisici eller strejker – har du ikke ret til en sådan kompensation. Du har heller ikke ret til kompensation, hvis du bliver tilbudt en ny flyrejse inden for en vis tidsramme, eller hvis du er blevet oplyst om aflysningen mere end 14 dage før afgang.

Bemærk venligst, at du uagtet det ovenstående stadig kan være berettiget til forplejning (dvs. udgifter under forsinkelsen, såsom mad og drikkevarer i lufthavnen).


Hvis du ikke har ret til kompensation, kan du kontakte din rejseforsikring og/eller kreditkortudbyder, som måske dækker disse omkostninger.

Detaljerede oplysninger om dine rettigheder jf. EU261/2004.