LAND

SPROG

MIN LUFTHAVN

    Assistance

    Særlig assistance

    Vi hos SAS ønsker altid, at du skal føle dig velkommen ombord på vores fly. Så vi gør vores yderste for at imødekomme dine behov, uanset hvad de er.

    Vi offentliggør oplysninger om den service, som vi tilbyder rejsende med særlige behov og begrænset mobilitet i henhold til sikkerhedsbestemmelserne og EU-forordning 1107/2006. EU-forordning 1107/2006

    Nedsat mobilitet

    Hvis du har begrænset mobilitet, er du  berettiget til  at få særlig assistance inden, under og efter din rejse. Hvis du ønsker at høre mere om de regler, der gælder for rejse med begrænset mobilitet, kan du se denne video.

    • For at sikre den bedst mulige assistance skal du kontakte SAS Sales and Service  mindst 48 timer før afgang. Hvis du informerer os senere end 48 timer før, kan vi ikke garantere assistance.

    • Du kan bringe en kørestol eller et gangstativ med ombord uden beregning. Disse skal registreres, når du reserverer dit fly senest 48 timer før afgang. 
    Tak for dit spørgsmål! Det er vores mål at besvare dit spørgsmål i løbet af 24 timer.
    Formularen blev desværre ikke sendt. Prøv venligst igen senere.

    * Type assistance:

    WCHC (kabine)
    Passageren har ingen førlighed; kræver kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin og til/fra sit sæde.

    WCHR (rampe)
    Passageren kan selv gå op/ned ad trin og til/fra sit sæde. Han/hun kræver en kørestol til/fra flyet.

    WCHS (trin)
    Hvis passageren ikke selv kan gå op/ned ad trin, men kan gå til/fra sit sæde. Han/hun kræver kørestol til/fra flyet og skal bæres op/ned ad trin.




    • Hvis du har et fysisk hjælpemiddel eller udstyr, som kræver ekstra plads på grund af dets vægt eller størrelse, bedes du informere os, når du bestiller din billet.

    • Afhængigt af flytypen kan der være begrænsninger på den type udstyr, som du kan tage med ombord som bagage. Af sikkerhedsmæssige eller andre årsager er vi nogle gange nødt til at skifte fly til den planlagte flyvning. Hvis dette påvirker din mulighed for at rejse med et fysisk hjælpemiddel eller andet udstyr, vil vi tilbyde dig en alternativ rejsemulighed.

    Hvis du har aftalt et mødested, skal du være der to timer før afgang. Medmindre andet er aftalt skriftligt, skal du ankomme til check-in-skranken mindst én time før afgang.

    Du kan naturligvis bede vores kabinepersonale på alle SAS-fly om assistance.

    • Personlig pleje: Kabinepersonalet på vores SAS-fly vil ikke være i stand til at hjælpe dig personligt med ting såsom:
      • at løfte eller bære dig
      • at hjælpe dig med dine måltider
      • at administrere eller overvåge din indtagelse af medicin
      • at assistere med toiletbesøg

    • Udstyr på vores langdistancefly (A330-/A340-fly):
      • En særlig kørestol er tilgængelig for rejsende med begrænset mobilitet. Du kan bruge denne kørestol til at komme til/fra toilettet
      • Der er mindst ét ekstra stort toilet ombord. Disse toiletter er også udstyret med særlige håndtag for at gøre det lettere at bevæge sig rundt inde på toilettet
         
    • Udstyr på indenrigsruter og europæiske ruter:
      • Ingen særlig kørestol tilgængelig
      • Toiletter i standardstørrelse er udstyret med et særligt håndtag for at gøre det lettere at bevæge sig rundt inde på toilettet


    Helbredsmæssig tilstand

     For din egen skyld ønsker vi at sikre, at du er ved godt helbred inden din rejse med os, da en flyrejse kan være stressende for kroppen. Det skyldes, at lufttrykket i kabinen er lavere end på landjorden, hvilket forårsager et større  behov for ilt.

    • Hvis du flyver med os, skal du opfylde visse helbredsmæssige kriterier.

    • Hvis du flyver til eller fra lægebehandling i udlandet, gælder visse kriterier.

    • Lægebehandling, diagnostisk evaluering, kemoterapi eller operationer kan ændre dit helbred og gøre det farligt for dig at flyve.

    • Hvis du har kræft eller er alvorligt syg, skal din læge udfylde en MEDIF-formular ( formular om helbredsoplysninger) og godkende din rejse på forhånd. Baseret på disse oplysninger kan du blive nægtet at rejse. Download MEDIF-formularen

    • Hvis det vurderes, at du er for syg til at rejse ved check-in eller ved gaten, kan kaptajnen nægte dig adgang til flyet.

    • Du kan kontakte SAS Sales and Service vedrørende generelle spørgsmål om vores helbredsmæssige kriterier. Kontakt SAS Medical Saleshvis du har spørgsmål om udfyldelse af en MEDIF-formular.

    Patienttransport

    Patienttransport hjælper os med at garantere dig en sikker og behagelig flyrejse.

    • Vi kan yde assistance med det følgende:
      • helbredsoplysninger på reservationen (MEDIF) og et helbredscertifikat for at kunne  flyve med SAS.
      • Arrangere ekstra benplads, hvis du har en benskade.
      • Installere batteridrevet medicinsk udstyr ombord, hvis du har brug for dette på din flyrejse.
      • Installere ekstra ilt  til brug ombord på flyet, hvis nødvendigt.
         
    • For at vi kan assistere dig bedst muligt, skal du kontakte SAS Sales and Service mindst 48 timer før afgang. Hvis du informerer os senere end 48 timer før, kan vi ikke garantere assistance.

    • Inden du kontakter SAS Medical Sales, bedes du sikre dig, at din rejseforsikring eller sygesikring dækker  din hjemrejse. Hvis det er tilfældet, og du derfor ikke selv skal betale, skal du først kontakte dit forsikringsselskab.

    • I tilfælde af en helbredsmæssig tilstand skal SAS-læger altid godkende rejsen. Lægegodkendelser udstedes på hverdage mellem kl. 9.00 og 12.00.

    Ilt

    Hvis du kræver ilt, kan du enten medbringe det eller bede os om at arrangere det. Du skal blot informere os på forhånd.

    Medbring din egen ilt

    • Hvis du har brug for ilt eller andet vigtigt medicinsk udstyr til og fra dit fly eller ombord på flyet, kan du medbringe det uden beregning.

    • Hvis du medbringer din egen ilt, skal du tilføje dette i din reservation senest 48 timer før afgang samt informere SAS Medical Sales om antallet af beholdere, som du medbringer.

    • Dine iltbeholdere må ikke veje over 5 kg. Beholdere og tilbehør skal være stødsikre for at sikre, at indholdet ikke bliver utilsigtet frigivet ved en påvirkning udefra.

    • Du må ikke tage flydende ilt med ombord på flyet.


    Bestilling af ilt

    • Vi kan levere medicinsk ilt fra AGA, hvis du bestiller det senest 48 timer før afgang.

    • Du skal bare udfylde en MEDIF (formular om helbredsoplysninger) for at få tilladelse fra SAS Medical Department. Download en MEDIF-formular

     

    Pris for installering af ekstra ilt

    På langdistancefly 2492 DKK/3031 NOK/3300 SEK/335 EUR/368 USD
    Inden for Skandinavien/Europa:  1115 DKK/1357 NOK/1480 SEK/150 EUR/165 USD

    Priserne gælder for hvert segment og kun for fly betjent af SAS.


    Rejse med en medhjælper

    Det bør være sikkert og behageligt for alle at rejse med os. Ved visse typer funktionsnedsættelse har du derfor brug for en medhjælper, når du rejser med os.

    • Du skal rejse med en medhjælper, hvis du:
      • er blind og døv
      • er mentalt eller fysisk udviklingshæmmet, som kræver assistance
      • er afhængig af lægehjælp ombord
      • ikke er i stand til at forstå og reagere på sikkerhedsanvisninger fra personalet
         
    • En medhjælper eller omsorgsperson er en person, som er ansvarlig for din komfort og dit velbefindende, når du går om bord og forlader flyet, din generelle sikkerhed under flyrejsen og nødassistance i tilfælde af evakuering. Denne person skal være 18 år gammel eller derover og skal sidde ved siden af dig.

    • Afhængigt af antallet af kabinepersonale på hvert fly og antallet af passager, som kræver assistance, kan et medlem af mandskabet fungere som din medhjælper. Bemærk, at vi ikke har kapacitet til at hjælpe dig med personlig hygiejne.
    • Kabinepersonalet på vores SAS-fly vil ikke være i stand til at hjælpe dig personligt med ting såsom:
      • at løfte eller bære dig
      • at hjælpe dig med dine måltider
      • at administrere eller overvåge din indtagelse af medicin
      • at assistere med toiletbesøg  



     

    • For at være sikker på at du får den assistance, som du har brug for, bedes du informere SAS Sales and Service om dine behov, når du reserverer din billet.

    • Når du rejser med en medhjælper, skal du foretage en reservation for et ekstra sæde.

    Reservation af ekstra sæde

    Hvis du rejser med en medhjælper eller har brug for et ekstra sæde, kan du reservere et egnet sæde. Vi er altid parat til at hjælpe dig.
     

    Reservation og oplysninger

    • For at foretage reservation af ekstra sædeplads bedes du kontakte SAS Sales and Service.

    • De fleste pladser ved midtergangen har bevægelige armlæn (undtagen i den første række).

    • Af sikkerhedsårsager kan du ikke reservere et sæde ved siden af en nødudgang.
       


    Har du brug for en sele ombord

    Seler, som er godkendt ombord omfatter:

    • Crelling-sele.
    • CARES-flysikkerhedssele udviklet til børn.

    Ledsagerhund

    Er du afhængig af en ledsagerhund? Du har altid lov til at tage din ledsagerhund med i  kabinen.

    Kompensation

    Hos SAS behandler vi dine personlige ejendele med den største omhu. Hvis et hjælpemiddel til handicappet eller anden form for fysisk hjælpemiddel alligevel bliver beskadiget eller går tabt under din rejse, vil vi gøre vores yderste for at hjælpe dig.

    • Du kan søge om kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler.

    • Kompensation for beskadigede eller mistede fysiske hjælpemidler gives i overensstemmelse med SAS's vilkår og betingelser for transport. Der gives ikke kompensation for skrøbelige og værdifulde genstande.


    Ros og kritik

    Vi gør altid vores bedste for at sikre, at din flyrejse er så komfortabel og behagelig, som du havde forestillet dig. Fik du den assistance, som du havde brug for, eller er der noget, som vi kan gøre bedre? Hvis du har kommentarer eller meninger om din rejse, bedes du fortælle os det.

    Please login to use this functionality.


    Hvis du ønsker at klage, bedes du kontakte vores kundeserviceteam, som du kan skrive til på Contacttoflysas@sasair.com. Der findes flere oplysninger om vores klageprocedurer i ovenstående formular.

    Hvis du af en eller anden årsag ikke er fuldt tilfreds med vores afgørelse, kan du indgive din klage til enhver af de godkendte Alternative Dispute Resolution udbydere, der findes i EU-landene. Der er blevet oprettet en online dispute resolution platform af Den europæiske kommission, der giver nem adgang til alternative dispute resolution (ADR).

    Skønt SAS ikke er en del af noget ADR-organ, så efterlever SAS de afgørelser, der træffes af ADR-organer, som er godkendt af medlemslandene.

    Vi anvender cookies til at gøre din oplevelse så god som mulig. Ved at anvende dette websted accepterer du vores cookie-politik